koan
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Jag o koan fixar säkert ihop en slajdär till vinteråkat sen på secret cow…
[/ QUOTE ]
…vad håller du på att lova nu då?
Tänk på denna:

-
Svar till:
Finns det en klass för Rookies med? I så fall vill jag vara med i den

[/ QUOTE ]
Finns det plats för groupies? I så fall ställer jag mig gärna där…
-
Vi har stående 100:- Nl-hold’em tour varje onsdag med runt 30pers. 500:- dito på lördagar ca 10-20 pers. högre tourer förkommer fast det är sällan över 5000:-
Div. cashgame finns för det mesta i varierande nivåer. Det finns mao spel för alla.
Intresserad? skicka mig ett PM.
-
Finns det intresse av livespel i östegötland har jag lokal med 5st 8-mannabord, lekar och marker så det täcker 40-manna tourer samt cashgame.
EDIT: I Vasastan, Linköping.
-
Svar till:
…det skulle vara perfa om dom FÖRBANNADE kossorna inte var överallt…
[/ QUOTE ]
Det är inte bara kor som är överallt utan även andra arter som är mindre imponerade av kite. (Läs: fågelskådare)
Vi får passa oss så den skånska och halländska lynchstämningen inte sprider sig norröver. Har vi otur är korna det minsta vi behöver oroa oss för framöver…Hela roxen mellan tvärskogsudde och stjärnorp är klassat som ”Område av nationellt intresse” och området kring cowspot är ”Natura 2000-område” och klassat som naturreservat.
I skötselråden för reservatet står det dock:
Slitage och störningskännslighet:
Med hänsyn till fågellivet råder under 1 april –30 juni förbud för allmänheten att vistas inom reservatet med undantag för markerade besöksområden och leder. Tillträdesförbudet gäller ej vattenområden utan endast land- och vassområden.
Det finns ingen risk för nedslitning av området.I övrigt inte så mycket intressant så detta borde inte skapa några problem om man surfar med ”sunt bondförnuft” och efter siste juni.
Ha det bäst!!
-
Om ingen annan kan så kan jag åka över från jobbet i Vadstena. Har du inte hört från någon annan så slå mig en signal i slutet på helgen så dyker jag upp.
/Douglas. 0708-184888
-
Svar till:
Påverkar inte en foils bågiga kontur (fickorna)…//…dess funktion?
[/ QUOTE ]
Verkar som resten redan är svarat på och svaret på din fråga är naturligtvis: Ja, men som med så gott som allt annat är även en kite en kompromiss. Varje förhållande har sin ultimata profil och man ändrar dessa för att få olika karakteristik. På foilen har man, vid konstruerandet, räknat med den förändringen som formskillnaden gör mellen tvärsnittet vid ”spanten” och mitt i en cell har och är en del av den.
Bäst vore om man kunde göra en en styv vinge men den skulle bli för tung, antagligen inte hålla vid hårda nedslag och framförallt är det inte så praktiskt att ha en 21m² vinge på biltaket på vägen till spoten. därför utnyttjar man trycket i vinden för att hålal formen uppspänd.
En lei-kite kompromissar genom att ha en upplåspar le, denna gör att den går att transportera men ger samtidigt turbulens under vingen vilket stjäl kraft. En betydlgit tunnare le vore att föredra men det vore inte praktiskt att köra runt med en odemonterbar båge med flera meters spänvidd heller.
Sedan skulle det dessutom handla om en helt annan kostnadsnivå, jag antar att de flesta tycker att det länger ned pengar så det räcker i sporten.
Jag kanske skall tillägga att jag knappast sitter på någon profesur i aerodynamik, utan bara råkar vara en smula intresserad. Eftersom frågan är ställ kanske någon var intresserad av ett svar även om jag antar att det var mer för att trimma foilfantasterna.

-
Det som alla andra använder är sämst!! Jag är bäst

-
Skojade bara, det är klart du skall börja med kite!! Det kommer se ut så här varenda gång du kommer iland…
-
HAHAHAHA!!!!!!!!!!
Skaffa dig en rik farsa istället, det funkar även untan vind

-
En vinge med aerofoil form har mer lyfftkraft än en vinge enligt tunnvingeprofilen och det därför de senaste rekorden med skrovfarkoster har gjorts med ”vingsegel” t.ex just seglingshastighetsrekordet för båt som idag hålls av Yellow Pages Endeavour, 86kmh. Länk rekord
Detta är dock specialdeignade farkoster och knappast användbara till annat än att åka fort.
Ett vanligt segel spegelvänder sin profil med hjälp av vinden alena och att åstadkomma dettta har länge varit det största problemet. konstruktionerna blev helt enkelt för tunga och fördelarna av en ”vingsegel” förtas av större köl, mer djupgående fartyg etc.
Det är inte heller förens nyligen man lyckats få master hållbara nog att bära upp konstruktionerna utan vant vilket inneburit att segel inte kunat vridas runt sin egen axel i allt för stor utsträckning. Förmågan att segla med vinden beror på att seglet skapar större motsånd mot vinden än vad båten gör i vattnet då den, på grund av bergänsningen av bommens rotation, inte kan fungera på annat sätt en ett vindfång. Då detta tidigare har varit det enda sättet har det tradionella seglet varit bättre då det har större yta och blir bättre vindfång. Det flesta vill trots allt kunna segla hem igen utan att vinden vänder. En luftballong t.ex. är sällan något praktiskt transportmedel.
Vilket som är bäst när det kommer till kite överlåter jag till andra som är skickliga, men jag tror inte det har undgått någon vilket som är forumets generella inställning

Som vanligt är det rätt sak på rätt plats och till saken hör att den snabbast dokumenterat uppmätta hastigheten är med ”plattvinge” på windsurfingbräda…
…inte illa för ett vindfång, eh?

-
Foil är kort för airfoil vilket är benämningen på den klassiska vingformen man eftersträvar med en luftfyld tvåskiktsdrake (Länk för den som vill gå in på djupet) till skillnad från Lei-draken som skapar lyftkraft enligt principen om tunna vingar (Ny länk för den nyfikne)
…benämningen har med andra ord inget att göra med med den folie du hittar i kökslådan
-
Här i Vadstena fläktar det hyggligt, ökar det lite vid lunch får ni bra surf!
-
En annan variant som folk engagerat sig i…
-
Bra jobbat!
