• Spraya på diskmedelsvatten på lagningen och lägg brädan i solen. Fortsätt spraya på så att det inte torkar. Då kommer det att bubbla när brädan blir varm om det inte är tätt.

  • Jaha, då är man här igen och letar segel med bäst kraft för tidig planing i marginalvind till en freestyleplanka på dryga 100 liter. Märkligt att det alltid är den här segelstorleken som trixar och får en att fundera över nåt bättre. Hade ju för länge sedan NP Expression 5,7 och större strlkar och har fortfarande efter många and…

    [Läs mer]

  • Blir något tillräckligt gammalt så blir det ju coolt retro till slut. Tur att jag har en Tiga 111 liggandes i ett förråd i sommarstugan. Om den nu inte är uppäten av mössen i det här laget.

    Jag började segla på den Tigabrädan i 12-13-årsåldern runt 1990 och använde den till jag var 16 ca. Visst var det kul även då, men jag är tveksam till att…[Läs mer]

  • Tja! Har precis förärat mig med en uppblåsbar SUP och nu vill man ju ut och testa. Har ni några tips för att ge sig ut nu på vårvintern? Säkerhet, utrustning (eller utrustning som inte behövs ).

    Det är väl främst stilla vatten som är aktuellt.

    Framförallt varma skor är ett tips. Det blir riktigt kallt nu när vattnet är i de…[Läs mer]

  • Det är någon form av krosskada i första stadiet. Fibrerna har flexat så pass att delar av laminatet har spruckit. Får du en smäll till på samma ställe är risken stor att det blir en rejäl skada. Men i nuläget funkar det att bara täta och köra. På en äldre bräda hade jag inte gjort något annat. Är det en ny/dyr/favoritbräda hade jag nog lagt på et…[Läs mer]

  • @Jensemannen 743640 wrote:

    Min pappa hittade en kitebräda på stranden häromdagen, om det är någon som blivit av med en nyligen så återfås den mot beskrivning! Jag kan nås på 0730256778

    Med foil? Isf var det ju en användare som saknade den i ett annat inlägg.

  • Störst lastutrymme i förhållande till pris/bottenplatta har Dacia Logan MCV tycker jag. En riktig container som går bättre än vad man skulle kunna tro. En ny sådan känns som en bil från 2005, fast med nybilsdoft. Jag övervägde en sådan seriöst senast jag köpte bil, men vågade mig inte på franska maskinerier en gång till efter ett par år med en Pe…[Läs mer]

  • Det lär inte vara några som helst problem att köra med torkskåp så länge du inte gasar på värmen för mycket. Ställer man in mitt torkskåp på lägsta värmeläget blir det inte varmare än kanske 30 grader, vilket knappast kan påverka neoprenet negativt. Fläkten i skåpet gör att det torkar ganska snabbt även att köra varmt.

  • Jag kör ofta, men långt från alltid i flytväst, eller i alla fall i någon form av flythjälpmedel i form av en impact vest från RipCurl. Även om den inte flyter som en stor “båtåkarväst”, så märks det ändå tydlig skillnad mot utan. Får dock erkänna att jag ofta skippar den när det är lite lugnare segling på “snällt” vatten, vilket man egentligen inte borde.

  • @sailortrash 733679 wrote:

    Hittar du en drake i bra skick från 2010-11 så kan du lätt köpa den och lita på både depower i h säkerhet. Men har den sett 300 dagar på vattnet så klart att den är sliten. Kommer de säga samma 2020 om 2015 års drakar, att de inte duger? Antagligen…

    Däremot tycker jag att sigmaformen som min cult (och bara äldre naishd…

    [Läs mer]

  • Så länge skicket är ok så kan du definitivt hitta kites som är i det närmaste lika bra som idag från det tidsspannet, i alla fall så länge man ser det ur en nybörjares perspektiv. 2006-2007 är för gammalt och bara enstaka modeller är ok även idag, 2008 började det ordna sig på marknaden och från 2010 och framåt handlar det mer om tycke och smak eg…[Läs mer]

  • I videon kan man ju tycka att medhjälparen är lite passiv, men det är säkert hans fru eller liknande och hon har all rätt att vara rädd för att springa fram och ta tag i kiten när det är ett nödläge. Svårt att ge tydliga instruktioner i ett sådant läge också, men om det hade varit en rutinerad kitesurfare som stog bredvidså hade det knappt bliv…[Läs mer]

  • Nu var det länge sen, men i början av min karriär körde jag ofta driftlaunch. Då var det ju med gamla c-kites som inte hade någon form av depower knappt och dessutom var de svåra att vattenstarta. Men det funkade ganska bra. Jag brukade linda upp linorna på en vanlig plasthink efter riggning och sen släppte jag ut linorna enligt samma princip…[Läs mer]

  • Det där blir ett kanonpaket. Även om det är vågkites så går det säkerligen bra att freerida med dom ändå och stabiliteten är en stor fördel som nybörjare. Angående bräda är bredden viktigare än längden. Generellt uppskattar många en lite bredare bräda när man lär sig. 40-43 tycker jag själv är lagom i det avseendet. Vid 44-45cm någonstans bör…[Läs mer]

  • @pelle surf 725057 wrote:

    Men om man kortar linan så påverkas ju frontlinornas längd i förhållande till styrlinorna. Alltså kör man ju med mer depower hela tiden eftersom frontlinorna blir kortare och kortare för varje gång man lagar.

    Man måste ju såklart flytta efter styrlinorna med samma mått. Det var underförstått. Dit med en knut på rätt ställ…[Läs mer]

  • Jag har kört av min lina två gånger sedan 2009 då jag köpte bommen ny, och sen har jag lagat linan nån eller ett par gånger för att den var sliten och på väg att gå av. Jag har fortfarande samma lina som från början dock. Det går att korta av linan 3-4 gånger innan den blir för kort för att depowern ska fungera. Eftersom det alltid är den de…[Läs mer]

  • Hej.

    Det är lurigt att vara nybörjare i Västervik. Bästa stället i närheten är Hallmare utanför Loftahammar. Det fungerar bäst på sydostliga vindar, dvs samma riktning som brisen. Du kan kolla vindläget på Vivakartan från Sjöfartsverket på observationspunkten Västerbådan som ligger precis utanför. Det finns mig veterligen ingen lokal kitare i Vä…[Läs mer]

  • Det sista vattnet kan du inte hälla/blåsa ut, utan där är det avdunstning som är det enda alternativet. Försök lägga kiten så att du får lite luft i bladdern och lägg den i solen en dag. Man kan försiktigt föra in en mjuk gummislang eller liknande genom ventilen, eller i varje one-pumpanslutning så att du öppnar upp den lite. Det tar lååång tid…[Läs mer]

  • Det brukar finnas två orsaker till att kulorna inte tätar bra. Antingen för att de inte hamnar på rätt plats eller att struttens ventil är ojämn i formen. Det är sällan fel på själva kulan. Jag brukar värma lite lätt på ventilerna med hårtork och “massera” dom lite så att dom får tillbaka sin gamla form. Håll handen på samma ställe och värm ti…[Läs mer]

  • 3-strut är lame. 10-strut är grejor det.

  • Visa mera