mattias-j
Forumsvar skapade
-
Här BQ, vi byter bara ut soffan och soldäck bak mot ett riggningsdäck!!!! :cool2:
http://www.extremeribs.eu/models.asp?pgrpkey=tend&prodid=19Marström bygger några av deras skrov….
-
Jag och två som börjar på M och slutar på ar(c)kus åker på nästa progg med rätt riktning!!!
:cool2: -
Björnen, om du ”bara” ska ha en Slingshot så skulle jag ta 21:an. Den är mest universal. Den funkar från 5,5 till 6,5, så den borde bli perfekt för dig.
-
Kom igen nu Hawkare, posta!!!!!
-
Jorå, Mackan körde slingshot 23:an på slutet igår. Han verkade nöjd, men han kanske kan svara själv senare. Men han bytte hurricane 22:an mot slingshot 23:an för att minska lyftet och på så sätt få mer fart framåt, och han sa att det blev precis som han tänkt sig. Slingshot 23+7,0+ankdamm=ok. Just nu iaf….
-
Marcus, kompis! 🙂 Se det inte som jag klankade ner på CA, absolut inte. Det är ju mer min känsla och uppfattning som jag förmedlar. CA passar väldigt många seglare, men JP gav mig en dimension till. Sen var det som jag skrev stor skillnad på seglen. Det går inte att jämföra MS TR-6 och NP evo II. Kan bara säga att NP evo II funkar bättre för speed, för mig i alla fall….:santa:
-
Tobbe: Anledningen till att jag bytte var efter att ha sett Ben och Hans i La Franqui. Dom flög ovanpå vattnet medans våra CA åkte i vattnet. Det var precis den känslan jag fick idag. Det fanns liksom inget stopp, det bara ökade. Ju mer vind desto bättre, och det är en skön känsla att det bara känns bättre ju fortare det går. Till slut vågade jag släppa på för fullt. Längtar till nästa speedsession! Och sen seglen…..
-
Det blev tyvärr plattläns. Det började bra, med god vind och bra vinkel. Mackan E hann ut och satte dagens topp, med 42,80 (display och 40,68 10 sec) sedan dog vinden och vi riggade om till 7,0, då vred vinden till nästan helt nordväst. Det fick bli ”slingshots” in mot land, och vi fick till några bra farter, men average blev lidande. Jag la precis in dagens segling på GP3S, och såg att jag hade typ 28 knop på 500 meter, men 42,46 på 2 sec…
-
Kapten K, du har ett PM
-
Kanon, testar gärna Habo. Weedfena är ju mitt mellannamn :smile:. Hur är Habo? Är det långgrunt, så man rent av kan ta med sig speedbrädan också? Vill ju inte bada för mycket i 3 gradigt vatten…..
-
tbsurf;650867 wrote:nyfiken..
sättet ni beskriver hur brädan uppträder får man en känsla av att den är väldigt fenneutral!? stämmer det? eller går den bättre med viss typ av fenor?Stämmer Tom. Bottenkonstruktionen innebär att brädan i sig ger mycket bra fensupport. Tanken är att man inte ska behöva lika stora fenor som hos våra kollegor i branschen. Därför kommer många olika fenor att passa. Givetvis kommer vi utveckla fenor för brädorna, och de kommer gå åt bredare bas, och grundare. Eftersom brädan i sig genererar lyft, så kommer vi inte behöva 46-50 cm spett till 75:an utan snarare 35-38 cm.
-
Maria J;650801 wrote:Ansöker om att få vara med i Team West 🙂
Maria S-81
Du hade fått vara med oss annars!! 🙂
Såg din framfart på GP3S, västgrabbarna kommer få jobba lite….. KUL!!! -
Det som är roligt är att det jobbar just nu 3-4 fransmän/fransyskor i fabriken. Någon är anställd och någon är praktikant. Och dom har jobbat hos de ”bästa” i Frankrike men har valt att jobba hos Marström för att lära sig lite till…. Kanske därför fransmännen tar år sig äran, det kan ju ha varit en fransk hand som rört deras mast eller bom :cool2:.
När man beställer en bräda av oss, så kommer man få mail med bilder och uppdateringar under byggnationen. Från tillskärning av prepreg kolfiber till lay up i formen, till in och ut ur autoklaven och slutligen till lack och val av färg/grafik. Till slut sitt nummer på brädan och nationalitetsflaggan på häcken med sitt namn under. Brädan kommer sedan packas och skickas direkt till kund från fabriken. Vi kommer ha 5-6 olika grafiker att välja mellan och olika färger, dock mot tillägg. Det kommer bli en ”standard” som vi utgår från. Varje bräda kommer få sin egen identitet, så att man kan följa brädan och dess ägares framfart på GP3S. På så sätt kommer man ha historik på brädan och så kan man följa ägarens utveckling.
Givetvis kommer där finnas ”synlig” kolbiber att götta sig åt. På den synliga kolfibern kommer Marström loggan att synas…..
-
Vilken kvalité! Om någon behöver få hjälp med scanning, så kan jag varmt rekommendera Cascade. http://www.cascade.se vilken otroligt proffsig hjälp jag fick där. Och noggranheten sas på telefon vara blygsamma 0,2 mm men visade sig vara typ 50 ggr bättre. Jag hade ritat med tuschpenna på brädan och de sträcken syntes på scanningen, och hur tjockt kan ett lager tusch vara…?
Jag glömde nämna noggranheten på produktionen hos Marström. Kanske tjatar jag om information, men jag orkar inte kolla bakåt. Felmarginalen mellan varje bräda vi bygger kommer vara på decimalen. Inte 4-6%………
Man får alltså vad man betalar för, inte nästan….
