mattias-j
Forumsvar skapade
-
kinetic;650535 wrote:Så här…
Edit: Har man gjort ”identiska” brädor utan dessa ”step” i jämförande syfte? Hur mycket gör ”step:en” egentligen? Eller beror brädornas mycket goda egenskaper på en riktig fullträff vad gäller scoop/rocker? Utan att ha testat en identisk bräda utan ”step” så kan man ju egentligen inte veta…
Martin och Ron har genom åren gjort ca 60-70 prototyper på olika speedbrädor. Så nog har dom provat alltid. Skillnaden med ”steps” är att brädan planar upp tidigare på det främre steget och går sedan över och planar på det bakre steget. Ni som sett brädan förstår vad jag menar. Du får 3 ”punkter” som har kontakt med vattnet istället för en hel yta. Tack vare ”stepsen” så flyger liksom brädan fram ovanpå sjön. Och ja, det är en total fullträff både med stegen, men framförallt med scoop/rocker som är utprovad att matcha stegen. Dessutom blir brädan extremt lättseglad, för den går alltid upp och planar på exakt samma ställe varje gång. Man behöver inte trycka med bakfoten på ett speciellt sätt, man behöver inte rida på riggen. Brädan ställer in sig själv i rätt läge varje gång. Det är det som är vår målsättning med projektet. Att det ska vara enkelt att segla för vem som helst. Och det har vi lyckats med. Man kan alltså inte slumpmässigt placera ut steg på en bräda. De måste sitta rätt, ha rätt vinkel och vara i kombination med en scoop/rocker som passar.
Speedbrädan är färdigutvecklad och har idag varit på scanning i Gbg(Cascade). Proffsigare killar får man leta efter. Daniel och Kim såg brädan, och får gärna kommentera vad dom såg. 63:an testas fortfarande, och varken Ron eller Martin är helt nöjda. Därför spacklas det och pillas lite här och där, därefter seglas den igen. När den känns helt rätt, så scannar vi och bygger den också. 75:an blir klar för provsegling denna vecka, och ser enligt uppgift sjukt bra ut.
Tack vare Marström så får vi tillgång till en unik byggteknik så vi kan garantera hållbarheten på brädorna. Eftersom ”stepsen” egentligen är upphov till en naturlig brottpunkt, så kan dom inte byggas någon annanstans. En bräda med denna shape byggd på Cobra fabriken har stor risk att gå av eller tappa form väldigt snabbt. Eller ja, självklart kan dom byggas av vem som helst med rätt förstärkningar. Men vi vill inte tumma på kvalitén och framförallt inte på vikten. Störst effekt kommer det naturligtvis bli på de större brädorna. 75:an kommer ha ca 125-130 liters volym och väga kanske 6 kilo, max. Livslängden kommer bli 10-15 år om man bara sköter den, för den kommer inte tappa shapen.
Jag var på Marström fabriken förra veckan, och då var där en kund som seglar A-katta. Han hade köpt den 1998 av Göran. Nu hade han mätt den mot en ny, och den fanns ingen skillnad alls i formen. Den är seglad tusentals sjömil, trailad på tävlingar och kolliderad ett antal gånger….
(The best way to predict the future, is to create it :smile:)
-
Ingen is!! Men väldigt byig vind. Stod på land och kollade på Mackorna när de seglade 8,6. Har tyvärr ingen bom till min 8,6:a ännu. Men sen kom det lite mer vind så jag fick plana med 7,8:an. Fick kanske 30 min segling totalt i ok vind. Dock var det väldigt stökig sjö eftersom vinden vred lite fram och tillbaka. Dock fick vi till ett teamresultat, om nu Mackorna får till postningen. Såg att det fanns en flik från GP3S med direktpostning till GPSTC, så det var väldigt enkelt!
-
Jahopp, 2 x Marc(k)us och jag går igång med säsongen imorgon. Det blir slalom i Byxelkroks bukten. Prognos väst 10-14 m/s och ca 10 grader i luften. Med en boj inne vid land så får man en naturlig slalombana med hjälp av prickarna i farleden in till hamnen. En go slalombana med ca 500 m ben. Fint skyddat av revet som stoppar en hel del sjö för inre bojjen och så får man lite rullande vågor ute vid farleden. Väl mött om någon vill vara med och leka!! :laugh:
-
Så, då är det game on!! Ni skåningar har väl möjlighet att segla nu? Kalmarsund är tyvärr full med is fortfarande. Och utanför mitt fönster ligger isen tjock :mad2:.
-
Inga imponerande farter av Serge, om man inte vet att han faktiskt testar en 115 liter, 63 cm bred mellanvind GPS bräda. Ca 1,2 knop efter dagens vinnare i avg, men bara 0,8 knop långsammare på topp. Kom ihåg att han kör mot typ Falcon Speed och andra småbrädor.
MXR kommer märket att heta, inte Infinity. Återkommer med ”rätt” logga inom kort…. -
Petter;648941 wrote:Lättseglad som få men astron var aldrig någonsin snabb 🙂
Jämfört med Surfpartner Dry, så var den jättesnabb 😀
-
Om West Coastarna nu hade haft ett lag, så hade ni varit i ledningen nu tack vare BQ. Dags att vakna, för nu börjar det bli ”game on”!!! :cool2: Äntligen ger all tid på vattnet poäng.
-
Kolla videon. WIG är ett sätt att ta sig fram över vatten med hjälp av ”ground effect”. Vi kommer inte flyga över vattenytan med våra brädor, men nästan. När brädan är på väg upp i planing har vi 5 beröringspunkter i vattnet och ett extra lyft med mittsektionen under brädan. Väl uppe i full planing så är det det 3 punkter som är i vattnet. Området kring fenan och akterkant av de bakersta stegen. Luftblandat vatten forsar bakåt från stegen och ger en mycket lätt ”glidning”. Beröringspunkterna ute vid stegen ger brädan en otrolig stabilitet, och ger därför en mycket lättseglad bräda. Man behöver inte pressa eller trycka någonstans, brädan åker av sig själv. Så beskriver de som testat brädorna hittills. Väl uppe i planing, så behövs väldigt lite för att hålla sig kvar. Brädan ligger absolut plant i vattnet. För att få extra bra släpp, så är kanterna extremt skarpa. Detta är ytterligare en effekt av byggtekniken, som ger möjlighet till riktigt skarpa kanter.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=LSeZ1eQzDvI”]YouTube – WIG – Wing in Ground Effect[/ame]
Våra brädor beter sig väldigt likt detta plan, kolla typ 2,40 in på detta klipp så ser ni ungefär planingsytan….
Kapten K, ett PM duger bra 🙂
-
Eftersom den är byggd i steg, så har nosen nog med volym för 7,0. Tobbe, du kommer poppa upp som en fjäder! :smile:.
Martin kommer att komma till Sverige under våren flera gånger. Vår målsättning i det större segmentet, (bara för att klargöra,) är inte att slåss mot slalombrädor för bansegling. Vi kommer sikta på brädor som ska vara lätta att segla för alla, tidig planing och kontrollerbara. Vi kommer ha samlingar på Haga Park där vi kommer bjuda in alla som är intresserade att titta och berätta vad dom skulle vilja ha ut av en bräda just för sitt spot. Och då menar jag inte främst i dammen, utan vilken typ av bräda som skulle ge den mjukaste, skönaste, snabbaste prestandan utanför klubbhuset. Sen kommer Martin och Ron att bygga ett par prototyper som vi Haga seglare kan testa, för att sedan bestämma en modell som kommer i produktion. Samma sak kan vi göra i Torkelstorp och Klagshamn också. De större brädor som finns idag, är oftast gjorda för 100 kilos klumpar som vill plana upp så fort som möjligt efter en gipp, i vindskugga av 10 andra seglare med 9 m2 segel runt en boj. Våra brädor ska kunna komma igång i samma vind med 7,5 m2 segel, ge en skönare mer komfortabel segling med högre toppfart rakt fram. Tack vare formen, så gippar den som en gud, men man kanske glider ur planing under 2-3 sekunder om man har 10 andra seglare runt om sig vid en gipp under en PWA tävling. Vi riktar oss inte till er som ska segla PWA utan till er som kan vänta lite på ren vind och gippa där ni vill gippa, men vill ta er fram dit så fort det går…. Soulsurfing but blistering fast!!!
Som en liten notis, Ron van den Berg är ingen gröngöling. Kommer ni ihåg Bic? Electric Rock och Astro Rock? Faktiskt världens mest sålda brädor alla kategorier. 60000 st Astro Rock såldes i världen. Varför? Den var snabb, lättgippad(1991) och väldigt lättseglad. Ken Winner? Stephan van den Berg(bror)? Världsseglare med Rons brädor under fötterna. Volwater(Fanatic)? Omshapade för att optimeras. Ron har tyvärr haft fullt upp under 2000-talet med sin och sin brors shop i Holland med försäljning och reparationer så han har inte varit så aktiv shapare under en längre tid. I vintras fick han bara nog av alla reparationer och ville börja skapa igen. Dessutom såg han att shapen hos många märken fokuserade på en sak PWA. GPS, segla var du vill när du vill med vem du vill. Ut och ha kul utan krångel, det är målet……
-
Ser härligt ut!! Jag funderade på att segla längs iskanten igår, men det verkade lite väl farligt med isen som flöt omkring. Men snart måste jag ut!!! Kanske får ta mig till västkusten eller skåne snart…
-
faster;648591 wrote:Är det slut på CA-epoken nu?
Jag har sålt mina…..:wink:
-
Sen kommer det fenor, master, lattor, från Marström också. Masterna kommer bli så sjukt bra med deras byggmetod. Vi kommer att kunna ta fram skräddarsydda master för varje seglares segelstil, vikt, längd. Wingmaster, förböjda master, master som har olika börjkurva framåt, bakåt och sidledes. Garanterat 100% kol, och lätta. Heavy duty kolmaster för vågsegling är en annan grej. Lattorna är superviktiga i ett segel. Här kommer vi ta fram ”trimkit” för olika segelmärken. Med speciallattorna kommer man kunna skräddarsy var min vill ha ”släppet”, var man vill ha buken, och vad man vill ha ut av seglet. Dessutom kommer man spara ungefär ett kilos vikt på seglet.
-
MADE IN SWEDEN
Martin och Ron(van den Berg) var i Västervik denna veckan, och vi har skrivit ett exklusivt avtal med Marström Composite för tillverkning av windsurfing utrustning. Vi kommer att börja med en speedbräda med maxbredd om 46 cm. Jag skriver maxbredd därför att den är byggd med steg. OFO är mer liknande en betydligt smalare speedbräda. Den är utprovad och testad i Holland, där inte alla seglingar är postade. Martin hade uppe den i 48 knop med 5,0 lätt underriggad på ett icke optimalt spot. Stegen ger en bräda som är extremt lätt att segla och kontrollera. Vi kommer förklara mer hur det fungerar lite senare.
Anledningen att vi valt Marström som byggare är att vi vill åt deras kunnande och deras unika byggmetod med autoklav. En ”vanlig” carbonbräda byggd i vakumpåse kommer under vakumprocessen som mest upp i 1,5 bar. Detta ger en del möjligheter till luftbubblor i laminatet. Detta ger i sin tur ett svagare laminat som lätt kan delaminera. I Marströms autoklav kommer vi upp i 8 bar under vakumprocessen. Detta ger ett absolut solitt laminat utan tillstymmelse till luft. Fördelen är att bara exakt rätt mängd material används. Detta ger ett mycket lätt och styvt skrov. Dessutom kommer formen på brädan att vara intakt oberoende av hur mycket man seglar. Den kommer se likadan ut om 5 år. Vi var samtliga väldigt trötta på hur dålig kvalitén är på många av dagens brädor. Priset stämmer inte överrens med kvaliten. Tyvärr har en del märken haft den dåliga smaken att kalla sina brädor ”Carbon” med extremt få % carbon i sig. Våra blir näst intill 100%.
Toleransnivån på byggen hos Marström ligger mellan 0,4-0,8%, både när det gäller laminattjocklek och vikt…..Våra brädor kommer att bli ca 20% dyrare än dagens fabriksbrädor, men 30% lättare, 30% styvare och 100% starkare. En förserie av 46:an kommer att släppas så fort Marström hinnner tillverka dom. Samtliga är redan sålda, några i Sverige och några i Holland. Nästa omgång släpps under sensommaren med leverans till hösten..
http://www.marstrom.com -
Kul, kör hårt och lycka till!!
