Forumsvar skapade

Sida 47 av 62
  • mattias-j

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 22:27 som svar på: Ohoj, vad det går i Holland

    Tackar!
    Fick dock spö av MvM med typ 4 knop på samma ställe.. men får nog skylla en del på utrustningsstrul och första gången med nya segel… Tips för er som seglar Maui Sails TR6 och har 5,5:an. Ni måste ha max tryck på de 4 nedre lattorna för att överhuvudtaget ha något tryck(power) dessutom krävs 3-4 cm negativt uthal. Ska bli kul och testa sandbanken utanför hamnen imorgon. Kolla google earth så fattar ni vad jag menar…

    /Mattias

  • mattias-j

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 19:30 som svar på: Två stora SPEEDtävlingar i Holland

    Det finns B&B runt omkring, kolla runt… 15 – 35 euro. Drar till Holland imorgon och provar ett nytt spot tillsammans med MvM på ön Terschellingen. Skulle blivit The Brace först, men vinden blir för mycket sydlig. Synd!

  • mattias-j

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 22:02 som svar på: Utlösning i 32 knop

    Blev lite orolig när jag läste rubriken………….

  • mattias-j

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 08:48 som svar på: Holland The Trophy…

    Kanske dax att göra att upprop på riktigt så vi ser vilket lag vi får ihop…!?

  • mattias-j

    Medlem
    17 mars, 2010 vid 22:28 som svar på: Två stora SPEEDtävlingar i Holland

    Jag är 82,7%, ska försöka kombinera nytta med nöje och besöka några leverantörer tillsammans med Micke Ö. Jag kommer försöka att inte bryta revbenen inför detta års tävling…..

  • mattias-j

    Medlem
    17 mars, 2010 vid 09:59 som svar på: en cup med endast 2 tävlingar, kom igen nu…

    Har ju legat i ide…….

  • mattias-j

    Medlem
    17 mars, 2010 vid 05:59 som svar på: en cup med endast 2 tävlingar, kom igen nu…

    Guvarolit!

  • mattias-j

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 17:00 som svar på: M&M Custom Fins

    Jag kan nog fixa in er båda….

  • mattias-j

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 15:33 som svar på: M&M Custom Fins

    Vi kommer att räkna ut detta efter den första riktiga produktionen som blir under nästa vecka. Då får vi det material som vi ska helfräsa fenor ur. Om jag gissar ca 1500-1800:-. Då ska man ha klart för sig att G-11 är 20% dyrare än G-10… Jag åker till Göteborg imorgon för båtmässa över helgen. Jag kan ta med några stycken om ni Gbg:are är i närheten. Vore kul om ni ville titta på dom, för vi tycker dom ser fantastiska ut. Dessutom verkar materialet verkligen vara 100% rätt för fenor…

    Vi har bestämt oss för att tillverka slalom, speed och weed fenor. Helt enkelt fenor upptill ca 42 cm. Tonvikten kommer ligga på weed under våren, då vi är många svenka GPS:are som är i behov av bra speedweed fenor. Det som är kul är att HTS redan visat stort intresse för att använda våra fenor som standard fenor till sina brädor. Vi kommer nämligen att ha möjligheten att testa ut rätt fena för rätt bräda eftersom vi har ett så fantastiskt testteam här i Sverige!

  • mattias-j

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 10:12 som svar på: M&M Custom Fins

    Låt oss ta Goldwing som jämförelse:
    Lite bredare bas för lite bättre lyft och renare vattenflöde närmast brädan.
    Något framflyttad profil som dessutom är lite vidare än Goldwing. Vassare framkant och en något brantare övergång från tjock till smal i bakkant av profilen och mot bakkant av fena.
    Man ser det ganska tydligt om man zoomar in bliderna. De olika laminaten bildar tydligt ett profilmönster. Tanken är att ge en fena med något bättre lyft än Goldwing för att komma igång efter gipparna. Dessutom en något bättre höjdtagning. Den vassare framkanten ska ge ett bättre flöde över fenan och den någon brantare övergången på bakkant av profilen ska ge ökat tryck på bakre delen av fenan för att på så sätt förebygga spinout. Dessutom är den bakre delen ganska lång och vass mot avslutningen. Detta ger ett rent flöde när vattnet väl lämnar fenan = minimal turbulens för högre fart.

    Weedfenan är en ren speedweed. Proflilen är ganske jämn, som Hurricane. Men den är tunn som Lockwood. Ja, vi har en hel del fenor som vi har tittat på från alla märken. Vi har försökt översätta känslan som varje fena ger och så har vi översatt det i vad som borde vara den optimala formen.

    Hoppas ni fattar tanken :laugh:

  • mattias-j

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 14:44 som svar på: M&M Custom Fins

    Sitter faktiskt och flexar på en fena av flygplansaluminium, och den är inte farligt tung och nog flexar den lite alltid…Det ska nog funka!

  • mattias-j

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 08:56 som svar på: M&M Custom Fins

    Att det bara passar HTS 😀
    Närå, testmaterialet G-11 vi köpte var bara 12 mm. Vi kommer att helfräsa fenorna när vi fått 16 mm material. För att kunna provsegla testfenorna så gjorde vi huvudet i flygplansaluminium. Stället där jag hyr frästid gör nämligen delar till JAS vingar. Har även gjort några fenor i flygplansaluminum på skoj, ska bli kul att prova om det går att segla med.

    Är så jävla sugen på att provsegla fenorna, så jag kollar efter vind i hela europa. Sjögräsfenan är så…..ja man blir tårögd….

  • mattias-j

    Medlem
    28 januari, 2010 vid 11:25 som svar på: Favorite weedfins???

    Soon we will be able to show the world the new ”swedish” speedweed fin. The first three are ready and will get a last polish by me as soon as i come home from my skiweekend. So hopefully some pictures next week. We made it out of G-11. This material has more epoxiglass in it and is therefore stronger and a bit stiffer than G-10. I already have some slalomfins ready and polished, and the overall feel of the fin and the material is super. The thought behind the weedfin is a little wider base(5mm) then the Hurricane, and also a bit thinner. This to give a better grip and pup up a bit quicker with speedboards. The thickness is of course smaller to go faster!!! The first ones is 20 cm….

    The slalomfin is done for pure slalom. If we compare with the goldwing from tectonics, our fin has a slightly wider base. We felt that the goldwing has bit to little lift, so therefore a wider base. Then we moved the thickest point a bit forward to get the fin good upwind abilities. But not to the point that we loose speed. Our fin is also a bit thinner in the top, and also has a slight forward feel to the outline. Sounds strange i know, but you will get it when you see it.

  • mattias-j

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 14:29 som svar på: Resultat Svenska Funboard Cupen, herrar 1990

    Konstigt att jag inte delar sista platsen, vad jag kommer ihåg så var det ingen vind på någon av tävlingarna som jag åkte på det året…..vill minnas att en av dom var Mellbystrand?! Tokstiltje i 3-4 dagar. Anledingen till att jag minns det var att vi bodde 3 man, ca 190cm styck, i en Volvo 240 sedan!! Trångt och ganska fuktigt när man vaknade på morgonen :tongue: men man hade kul ändå! Pratar med Anders Holmer ibland, S-44. Han bor i Halmstad och vågseglar bara nu. Han säljer fina bilar via sin egen hemsida http://www.carnet.nu Om nu någon ska köpa bil så säg att du finns med på listan från 1990, så får du nog grymt med rabatt..!! Och Folkesson är fortfarande igång och seglar sina mögliga hembyggen. Vi blir väl förmodligen frånkörda när han kliver i dammen…?!

  • mattias-j

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 16:19 som svar på: Köpes slalom 115-128 liter

    En AB+ 110 liters finns här! 2009:a med boardbag. Kan skicka med en Tectonics 38 cm Tomcat!!!

Sida 47 av 62
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA