nic
Forumsvar skapade
-
Håller med om ”LEI/foil kvittar, köp en kite av erkänt märke” med tillägget att den inte ska va för gammal.
Men vad menar du med ”jag tycker faktiskt att det är lättare att öva in kontrollen på LEI’s”?
//nic – som flitigt använder båda varianter beroende på årstid
-
Wakeboard har oftast bara 2-fenor i mittenlinjen men när man kitar kantar du brädan så mkt att de inte ligger i vattnet, alltså inte gör någon nytta. Har du lite mer erfarenhet behöver du kanske inga fenor för brädan blir ”en fena” i sig själv när man kantar ordentligt men som nybörjare på vatten är risken att du aldrig kommer så långt.
//nic
-
…och en snökite hör ju till skidutrustningen nuförtiden, eller 🙂
nic
-
Jag tror du e ute i ogjort väder
kl 11… men jag ringer å hör med dig senare…
nic
-
Jag var där och kika idag. Vinden kommer åt hyfsat tror jag. Jämförde med onsala mätaren och man kan kanske räkna bort 1-2 sekundmeter från den och eftersom det ser ut som om det ska blåsa på imorgon vid 1600 kan det bli perfekt för delsjön. Fast som sagt jag har inte provat än.
nic
-
Det verkar som om det ska börja blåsa på eftermiddagen imorgon men varför dra så långt bort som till Mjörn? Duger inte Delsjön lr nåt? Jag har inte provat delsjön men den ser ok ut och jag måste sticka från jobbet så jag har inte tid att dra så långt + att med lite moln så borde man kunna hålla på längre i ljuset av stan.
nic
-
Skaraslätten borde vara de närmsta som har bra med snö för tillfället. Ont om träd är det oxå. Nu på lördag ska det blåsa 5-6m/s (enlligt windguru) tex så jag ska åka från gbg till Ålleberg eller Hornborgarsjön lr nåt.
Hälsningar,
nic -
Du hittar alla återförsäljarna på http://ozone.kitesurf.nu
Hälsningar,
nic -
Hehe
, det här blev ju riktigt roligt. Hur som helst den delen kan jag säkert tom förklara på telefon om det fortfarande e oklart. tel 0734 486 486.
Gonatt,
nic -
Här är en generell bild ur manualen till Frenzy04. Antar att du vill ha en detaljerad med linlängder och upphängning. Säg till så ska jag försöka fixa det.
Hälsningar,
nic -
Förra årets eller Frenzy 04?
nic
-
Måste ju förresten säga att Ozone har en motsvarighet till Offroaden som heter Little Devil. (Levereras i första hand med handtag istället för bom)
Denna typen av kitar utan block-system för att ändra anfallsvinkeln på kiten har istället linor direkt till bakkanten=broms, vilket ju är enklare att tillverka och blir därför billigare.Ett blocksystem (typ Frenzy) ändrar dock vinkeln på hela kiten och man förstör därför inte flygprofilen och därför får man bättre flygegenskaper.
För lättvind och skridskor räcker Little Devil och motsvarande utmärkt utmärkt. (Man kan även ha kul med den på snö.)
Frenzy 5an ska man bara ta ut när det blåser mkt, precis som med en liten vattenkite är det meningslöst att ta ut den i lätt vind. Häromdagen var jag ute och demade Frenzy 12an i 1m/s. (utan att åka omkring då förstås för det hade inte gått)Hälsningar,
nicPS:Rätta mig om jag har fel om något om Offroaden, jag har ännu inte sett den i verkligheten. Jag hoppas kunna komma upp till Stockholm vid lämpligt tillfälle och prova era ställen å vem vet .. kanske en Offroad oxå.
-
Tack för svaret. Som du säger .. vi är nog överens
Hoppas snökitingen kommer igång i Sverige och vi snart får se svenska tävlingar där krafterna kan mätas…
Ses på snön,
nic -
Presstop bredvid Fredsgatan har Kiteworld i gbg.
(.. eller köp DVDn av mig för 100 kronor utan tidningen…)
Hälsningar,
nic