oaxen
Forumsvar skapade
-
Lars_K;577117 wrote:Jaså. Belastningen är stor vid bominfästningen men där är det ju alltid förstärkningar så det oftast håller ändå. Likaså vid delningen mellan masthalvorna samt längst ner vid längaren.
Jo, det är ju precis det jag menar. Där är det extra förstärkt så det är sällan de går av där.
De mastbrott jag sett har varit placerade antingen halvvägs mellan bom och delning eller i delningen. Delningsbrotten beror nog oftast på att halvorna varit delvis separerade.
-
Lars_K;577107 wrote:Va?! Menar du allvar? 😉
Eh, jaa. Ditt resonemang låter rimligt. Det gjorde kompisens också.
Det var väl bara bominfästningsresonemanget som inte riktigt höll, det vanligaste är väl ändå inte vanligast att masten knäcks där i första hand, eller?
-
Lars_K;577093 wrote:Flummiga M-ingenjörer från Linköping… Räknar man bara simpelt på spänningen i tvärsnittet i masten, dvs böjmotståndet genom radien kan man tro att SDM ger lägst spänning och högst böjstyvhet i förhållande till vikten. Men när en mast knäcker är det mer komplicerat. Istället för att materialet slits av rent axiellt så handlar det snarast om ”buckling”. Dvs det finns en instabilitet i ytan som plötsligt ”knäcker” vid en överlast i kompression. Motståndet mot buckling ökar i princip med kvadraten på skaltjockleken. RDM-mastens mindre diameter och större krökning av ytan ger en ytterligare positiv effekt, förutom tjockare skal. Masten är också belastad vinkelrätt mot ytan vid bominfästningen samt i kontaktpunkterna mot förlängaren. Mer tjocklek minskar påkänningarna en hel del där också.
Så sammanfattningsvis är nyckeln till bättre knäckhållfasthet för en RDM framför allt dess större tjocklek.
Är man dock ute efter lägsta vikt i förhållande till styvhet är dock SDM, med större diameter och tunnare gods klart effektivare.
/M89-Lund samt beräkningsingenjör hållf/struktur sen 15 år. 😮
Gött! Du var ju något mer utförlig än Ola H.
-
Ola H.;577083 wrote:”A little knowledge is a dangerous thing” brukar man säga. Mao, den ingenjören har nog inte tagit med de mest relevanta faktorerna när det gäller just vindsurfingmaster.
Har man sagt A får man säga B, d v s vilka de mest relevanta faktorerna i sammanhanget är. Att räkna på böjhållfasthet etc med kända faktorer som ytterdiameter samt godstjocklek torde man väl klara sig rätt långt på.
Jag betvivlar inte att RDM-masterna håller bättre, men det kanske är som med humlorna: ingen har berättat för RD-masterna att de ska hålla sämre. ; ) -
Jesper_B;577078 wrote:…HSM-skinny (känd bl a för att böja som en sdm)!
/Jesper
Ahh, det är DÄRFÖR det känns så likt det jag seglade förr.
Bra grejer är bra grejer.
-
En av M-ingenjörerna i LinSurf menade att ur ett rent hållfasthetsberäknat perspektiv så är SDM starkare än RDM.
De flesta brukar ju ur ett erfernhetsperspektiv hävda att RDM är hållbarare. Hur det är med den saken har jag ingen aning då jag aldrig knäckt någon mast.
-
Dessutom pekar prognoserna på att det ska bli ynka 2-5 m/s. : (
-
oaxen
Medlem17 september, 2009 vid 18:02 som svar på: Freestyle-tävling svenska cupen – Roxen 19-20/9Sorry!
Alla prognoser säger samma sak, svag vind från den enda vindriktning som inte är seglingsbar på Roxen – rak syd.
Tävlingen kommer inte kunna genomföras.
-
Klang;575993 wrote:Som arrangör av SWT Slalom så behöver man ett gäng funktionärer, båtar, och bojar. Vi kommer även att försöka använda en utbildad seglingsledare som arrangören behöver hyra in.
Inget hindrar någon från att arrangera en slalom tävling, men för att få SWT Slalom status så kommer vi vara rätt noga med att det är bra ”höjd” på själva tävlingsmomentet, det är iallafall målsättningen.
Vill man arrangera något lite mer på kul så är ju fortfarande Long Distance ett ypperligt alternativ.
Problemet i lilla Sverige är väl att de som kan funktionera också själva vill tävla precis som skrivs ovan.
Styrets variant skulle ju kunna vara en lösning MED hög nivå på arrangemanget, eller?
Kunde man få till ett system där man funktionerar gemensamt kan man kanske klara sig med en dedikerad seglingsledare. HOT här i Linköping t ex är en rutinerad OCH utbildad seglingsledare. Tyvärr är han uppbokad rätt ofta.
”Förr i tiden” hade ju förbundet en grupp, med Peter Bertilsson(?) i spetsen, som for land och rike runt med både båt och funktionärer. Vi pratar det glada 80-talet och Q8-cup. Förutsättningarna nu är ju… anorlunda.
-
Tyvärr ser det rätt mörkt ut just nu. Lätta vindar från syd på lördagen och lätta vindar från sv-v på söndagen. Sydvind är den enda riktningen som inte funkar vid Tvärskogs udde.
Ja ja, vi får se framåt to kväll. -
Pedersen;576400 wrote:På mitt North Voodoo 4.2 är rek mast 400. Skall man inte följa rekommendationen?
På mina NS Voodoo från ´04 tror jag rekommendationen var 380/400, d v s den korta var den bästa medan den andra funkade.
Det ”funkade” med 400, men det var inte behagligt.Jag snabbkollade Voodoo ’06. Enda skillnaden var att den korta blivit lite kortare, dvs rek: 370/400.
Vet inte vilken årsmodell du kör så det kan faktiskt vara så att ditt Voodoo är designat efter en 400-mast.
-
Jag gick över till RDM i våras. Jag har liknande erfarenhet som med kolmastexemplet ovan. RDM känns bra – allra bäst är det när man ska vattenstarta då den tunna masten är lättare att greppa.
Då jag samtidigt börjat segla jordklotets mest komfortabla/mjuka segel(HSM SF) så är det svårt att göra någon mastspecifik iakttagelse då så mycket förändrats samtidigt. Jag är dock väldigt nöjd med både segel och master. -
Det är olika mellan olika märken och mellan olika segelmodeller. Jag kör HSM SuperFreak vilka klarar olika mastkombos bra. MEN, man brukar inte kombinera så som de spec:ar. 400- botten + 370-topp såväl som 430-botten + 400-topp.
Troligen kommer din kombo funka dåligt oavsett vilket segelmärke du väljer.
Om du har dåligt med kosing så rekommenderar jag att du istället kör på märkets billigare master – sedan kan du skifta till dyrare master vartefter pengarna strömmar in.
Jag gick från 30% kol till 100% kol – den största förbättringen var bärvikten till och från vattnet. Så revolutionerande var faktiskt inte skillnaden.
Att ha rätt styvhet till rätt segel, DET är revolutionerande. Körde alldeles för länge med 400-mast i en 4.2:a – never again!
-
OK, jag hänger på.
Har införskaffat en F2 SX S, bredd: 59 cm, 90 l(känns som 80 l).
Jag har bara ett enda segel ett Naish Stealth ’06 7.0 m2. Orginalfenan på 32 cm känns helt OK men den tuggar väldigt dåligt med höjd. Jag har både en 30 och en 29 cm fena.
Det känns som om jag skulle behöva något lite större för marginaldagarna.Nästa inköp blir ett Stealth 6.0 om något dyker upp.
En rak 35:a?
