oaxen
Forumsvar skapade
-
Nästan alla fenor anges i längd när det gäller storlek. Det är ungefär lika smart som om alla segel skulle storlekssorteras enbart efter vilken lufflängd de har.
Precis som ett segels yta generar kraft är det fenans yta som ger samma motkraft.
Det logiska skulle vara att även fenor sorterades efter ytstorleken.Samtidigt skiljer olika ”fenytor” i egenskaper tack vare profil samt planform och djup.
-
Jesper, du har PM och SMS!
-
Ohhh… med tanke på vår senaste konversation måste jag bara säga att det känns så gött att läsa din lilla berättelse.
I rättan tid?
Lev väl.
Efter lite velande har jag nu bestämt mig i alla fall. Jag lägger till lite stålar och kör Hot Rod rakt igenom. När kommer du hem? Eller har du någon jourpersonal i butiken? : )
Enjoy life…
-
Ofta går det att använda befintliga block. Ibland får man komplettera. Jag har ett custom-utfräst bakre beslag i flygplansaluminium.
Lägg upp en bild så kan du få lite tips.
-
Själv har jag för tillfället en riktig feting, AHD SeaLion(235 x 74 cm) i min A2:a. Framsätet bakåtfällt plant samt högersitsen ihopfälld i bagaget.
Hade inte varit helt fel att med ett lika enkelt och snabbt handgrepp kunna plocka ur höger framsäte helt och hållet.
-
Jag kan varmt rekommendera Sailworks formulavariant. Har kört med den i några säsonger nu. I jämförelse med clamcleat-varianten jag hade på min formula så är den lättare att justera.
Ska man köra speed/slalom/freeride/wave så kan jag rekommendera Sailworks som är dubbelsidig!
-
Hör av dig. Du har PM.
-
Symmetri*?
Att bara göra armhävningar är väl inte så smart vare sig man ska kajta eller vindsurfa. Man blir ju stark när man ska trycka ifrån, t ex bommen, FRÅN kroppen. Men det ger ju inte större styrka vid drag MOT kroppen. Ska man köra armhävningar är det ju bra om man kompletterar med pull ups, liggande eller hängande.
*D v s ungefär lika stark åt både tryck- som draghållet.
-
Jag vill veta var jag kan hitta guldkornen.
Testa allt men publicera bara de produkter som får bra testresultat. I amerikanska TransWorld Snowboarding testar man att större antal brädor än vad man publicerar i tidningen. Dessa modeller får epitetet ”Good wood”. Bara vinnare får spaltutrymme.
Testa allt – publicera det som är bra. Jag har ingen lust att läsa om det som inte håller måttet. Se dessutom till att ha märkesrepresentanter på plats som kan trimma serva i depån. Inget mingel mellan test- och servicegrupperna på övrig tid. På så sätt får ingen tillverkare dåliga tester samtidigt som vi konsumenter får reda på det vi vill – vilket är bästa köpet för mig.
En ren utopi? Javisst!
-
Gott om is! Just nu lämpar den sig inte heller för någonting alls.
För hård för att kunna bogseras efter en drake på snowboard eller skidor.
För mjuk för skridskor eller isbräda. -
@Jesper_B 533704 wrote:
PS2: Igår fick jag hem en ny customtwin, shapad av Sebastian W efter en hel del korrespondens. Mycket kol, nästan inget sliplager eller lack, dvs lätt och styv. 57,5 bred, dvs lite bredare än vad jag brukar gilla som lättvindsvågis. Väldigt Quatroliknande outline och hyfsat mycket och Quatroinspirerad rocker. En smal vass tail med till och med en liten pin för kontroll (Quatro har börjat runda av sina sista året). Skarpa kanter och speed-konkaviteter under foten. Ska bli otroligt kul att pröva – tänkt som mitt nya Torö-gupp-vapen…
Upp med lite brädporrbilder, bitte!
-
Enda skilnaden mellan en Snurfer och Jakes första brädor var att man satte ”fast” fötterna med ett par gummistroppar förutom det obligatoriska snöret.
Men, ska man använda moderna termer kanske Snurfern, och de tidiga snow sorterar under ”NoBoarding”.
Har man kört kite har man väl kört ”wakeboard”? ; )
-
@Haze 532984 wrote:
Är detta årtalen du började med sakerna så var du sjukt tidigt ute med snowboard 😉 Bland de första i världen skulle jag vilja påstå!
Nja, knappast bland de första. Inte ens i Sverige.
Snurfern sålde ju bra i USA på 60-talet. Jake Burton (Carpenter) drog igång ’77 och Tom Sims påstod långe att han var ännu tidigare ute. I dåtidens hetaste extremsporttidning Action Now annonserade båda.
Vi var hyfsat många skejtare som byggde egna brädor i början av 80-talet. 1981, eller om det var ’82, gjorde liftpersonalen i Bydalen stora ögon när jag pratade till mig nyttjande av backarna. För att få åka i liften hade jag gjort mini-miniskidor som jag stoppade ned i ryggan när jag kommit upp till toppen.
1984 genomfördes första roadtrippen tillsammans med Pelle Jansson* & Co till Stöten.
Så, jo nog var vi tidigt ute. Första fem sex åren byggde vi alla brädor själva, t o m med riktiga stålkanter som vi rippat från gamla slalomskidor. Första bygget gjorde jag i slöjden och den var klar i december ’79.Eftersom du är draksurfare så får jag väl drämma till med min wakeboard-premiär också – ’87.
* Pelle har startat/drivit alla snowboardrelaterade magasin av vikt i Sverige sedan dess. Från FunSport Snowboard till dagens Transition.
-
andreasalm du har PM
