ola_p
Forumsvar skapade
-
Njae, det är inte riktigt sant, jpeg komprimeringen slänger bort en del information, olika mycket beroende på hur hårt man komprimerar. jpeg slänger bort mer i exempelvis gula toner där ögat inte är lika känsligt.
Jag testade att spara ner en stor bild till 845*550 (blir väl rätt nära 800*600 i pixlar räknat), hamnar på ca 113k med jpeg kvalitet satt till hög (60% med andra ord), gör man den till very high hamnar man på ca 185k, maximum kvalitet är i princip omöjligt att se skillnaden på jämfört med very high. high lämnar vissa komprimeringsartefakter i bilden, se bifogad. Men det är absolut inte så att pixlarna ökar i storlek vid hårdare komprimering. Däremot får man komprimeringsartefakter, då det finns mindre färger kvar i bilden (framförallt toningar blir lidande).
Foto CC
-
Okimprimerade bilder?! Nej tack, däremot så kanske det är på plats med möjlighet till lite större bilder än idag…
En okomprimerad bild är ruggigt stor, hanterar lite sådana ibland, råkade idag få en tiff på 530mb… :p
100mbyte/sec lär dröja ett tag till, 100mbit/s lär väl ligga lite närmre till hands.. 100meg/sec är ca 800mbit, dvs vad firewire 800 kan prestera, eller 200mbit under 1gbit nätverk. När det närmar sig dessa hastigheter handlar det mer om man har 10000rpm scsi diskar i raid eller inte.
Många inklusive jag som inte bor i större städer sitter fast på 0.5mbit linor, eller i ännu värre fall, 56k.. Dvs. en okomprimerad bild på ett par MB kan ta en bra stund att plocka hem.Hursomhelst, så skulle möjlighet till lite större bilder sitta fint, jpeg i hög kvalitet på upp till 768*1024 tycker jag verkar lagom..
-
Kitekonfen kan man väl inte förväntas läsa….
Förövrigt så tror jag faktiskt det är en delfin…
-
Det finns en film med några (tjecker?) som har fäst segel på sina snowboards å drar ner för diverse backar, verkade dock vara mer med hjälp av gravitation än av seglet dock… inga fenor eller konstigheter.
-
Att se till att stoppa in kameran i kall torr luft borde göra gott, å siliconbagar då…
-
Jag brukar alltid plocka ner masten å göra en koltröja av fibrerna att använda kalla dagar, epoxin mal jag ner i en kaffekvarn, kokar kaffe på en tredjedel, som jag sedan ersätter med färsk epoxi till våren. Fenorna monterar jag också ner i beståndsdelar, stoppar i ballonger som jag sedan sväljer för att kunna smuggla dom till Norge.
-
Torkel har aldrig varit så jätteplatt när jag seglat det, helt ok, men inga salsgolv…
-
Dämpar inte gräset i torkel vågorna ändå?
-
Apropå smileybegränsningar, det finns ingen möjlighet att ta bort dom från javachatten? För dom som inte använder den för att nå kanalen så är det lite svårläst med italienska smileys… Eller i vart fall översätta som till engelska/svenska…
-
Frågan är snarare, vem har norpat johans kuk?
-
Fantastiskt formulär masse, hoppas det fungerar! 😀
-
Grym film och grymt ladd på framåtarna! :cool2:
Ser fram emot den stora premiären så småningom. :laugh: -
Poängen med T4orna är ju att dom är lite lagom stora… Går precis under 2meters gränsen på färjorna, och är klart trevliga att köra. Dom korta är i minsta laget, och dom långa är det rätt bra med plats i…
-
Jonaish, jag har väldigt svårt att se vad 16 bilder på diverse stylade Volvo har med ämnet att göra, utöver det faktum att så mycket bilder gör tråden helt oläslig, samt att det tar lång tid att ladda för dom som har modem.
Likaså mängden bilder på tyska T4or, dessutom sönderkomprimerade. Det räcker fint med en eller två för att folk skall förstå.