Forumsvar skapade

Sida 261 av 299
  • ola_p

Medlem
    18 juni, 2003 vid 10:15 som svar på: Båtvädret Plus

ser ju fint ut, MEN vilka hutlösa priser… När man kan kolla dmi etc… skulle kunna tänka mig att betala mellan 25-50kr/månad… Eftersom det fins andra alternativ… Man kanske skulle maila dem å se om de kan fixa en surfvariant… crazy.gif

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:21 som svar på: Hur mycket blåser det på Öland!

ja, klart att man väjer om inte den andre gör det även om man har rätt till väg… jag tycker personligen att regeln om den som är påväg ut har rätt till väg… oerhört störigt när folk skiter i det… mad.gif

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:51 som svar på: Buastrand!?

Ingen som känner för att kolla in bua? det ligger ju mer eller mindre på vägen mot varberg, så enkelt gjort att fortsätta om kman inte känner för dt…

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:34 som svar på: Hur mycket blåser det på Öland!

den som kommer bakifrån väjer…

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:16 som svar på: Gött!!!! äntligen satte jag en duckgybe… 😀

Jag tror mkt fart å att man slörar av MYCKET innan man börjar carva är nyckeln.. men jag har ju som sagt inte satt 360 än, och satsar mest på vulcan för tillfället…

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2003 vid 19:33 som svar på: Windsurfing på Skärgårds tugg

Hur gick det då? lärde han sig vindsurfa??? Eller var det mera action på extremsports? crosscuts filmen tyckte jag var rätt ok… kommer inatt kl 00… för er som missade den kl 19…

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2003 vid 19:21 som svar på: Hur mycket blåser det på Öland!

nja, reglerna är ganska självklara egentligen, och jag kan dom, efter att ha läst dem kanske tre gånger… Bra om alla kan dem så blir det mkt mindre trubell på vattnet… Jag röstar för att alla ska lära sig dessa regler!!

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2003 vid 19:07 som svar på: Hur mycket blåser det på Öland!

helt riktigt som Rambo säger, och seglar man i vågor så gäller följande(hämtat från VVKs sidor…):

Svar till:

V Ä J N I N G S R E G L E R I A P E L V I K E N

VÅGSEGLING

När vågorna rullar in fungerar inte längre de gamla väjningsreglerna för segling – vem som skall väja och vem som skall få företräde på vattnet. I Apelviken kan det bra dagar bli många seglare, alla får plats men vi upplever vissa problem med att seglare inte respekterar dessa enkla väjningsregler, eller inte är medvetna om att de finns.

Allmänt vett

* Badare är mjuka – fenor är hårda!
    Segla inte på(!) eller i närheten av badande människor! Håll ordentligt avstånd till dessa.
    Denna regel gäller även för paddlande och surfande vågsurfare samt vindsurfare som ramlat i vattnet.
    * Var tydlig och se dig omkring!
    Visa vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer väja i god tid och kolla så att din utväg är fri. Håll kursen stadigt (om möjligt) när du har företräde så de som skall väja ser var du tar vägen.
    * Håll avstånd!!!
    Då inte alla är lika duktiga och ståsäkra som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Otroligt viktigt att hålla avstånd!
    * Upphinnande farkost väjer!
    Seglar du ifatt någon så är det din plikt att väja.
    * Den som vänder väjer!
    Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.

I vågor

* Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
    Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
    Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.
    * Den som först tog vågen har rätt till den!
    Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.
    * Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
    Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.

På plattvatten

* Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    * Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
    Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen.

Till sist

Var glad, le och ge glädjetjut om allt är bra!

Surf’s up!

[/ QUOTE ]

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2003 vid 18:46 som svar på: Ont alt. öm i armvecken

Engångsrakhyvlar från bic är du inte ensam om… laugh.gif MEN! jag har märkt att det är en god ide att ta valkarna när man badat/duschat/surfat, då huden fortfarande är uppblött. Inte lika stor risk att man tar annat än valken då…
    Stretcha? jo, jag har funderat på det, å det borde man ju göra… men längre än så har jag inte kommit… crazy.gif

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2003 vid 15:21 som svar på: ny freestyle bräda från lorch.

Fast det kan inte vara många det eller? grin.gif crazy.gif blush.gif

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2003 vid 10:29 som svar på: Mistral Joker, V114

Fast isf kanske de nya freewave brädorna kunde vara ett alternativ? eller? typ goya freewave eller starboard evo…

• ola_p

Medlem
    14 juni, 2003 vid 20:55 som svar på: vilken manöver är coolast?

Jag tycker det saknas ett gäng styckna… blush.gif eller?

• ola_p

Medlem
    13 juni, 2003 vid 20:07 som svar på: hoppa småvågor och platt

hmm… det kan bli lättare med mastfoten ganska långt bak å ngt högre bom, så länge det inte blir för mkt, men du kan ju iaf testa atthöja bommen 5cm, å flytta bak mastfoten till åtmisntånde mittpå… Testa runt lite… Viktigt, se till att det är duktigt drag i grejorna, det blir SÅÅÅÅ mkt enklare då, gärna lite halvöverriggad, iaf så länge det finns lite ramper…

• ola_p

Medlem
    13 juni, 2003 vid 19:50 som svar på: Test av årets Mistral Screamer?

Japp, senaste nummret av BOARDS…

• ola_p

Medlem
    13 juni, 2003 vid 18:48 som svar på: Har jag dålig arbetsmoral? Jag vill bara surfa!!!

Helt rätt inställning!
    Synd att det är så svårt att flexa skoltider bara… Å att det är en bit kvar till körkort å buss… Menmen, jag slutar oftast tidigt, och jag har sommarlov så… smile.gif

Testade pushtack idag… Kändes lite klurigt, fast klarade en där jag gick in lätt planande, men höll bara i sig tills jag backvindade, men kommer nog, grym känsla när man svänger tillbaka clewfirstbackvinded… Ganska tight sväng när det funkar… Blåste lite lite dock, så blev inte så många vulcanförsök… crazy.gif men gjorde iaf ngt utan ngn ordentlig avstampsvåg å det verkar inte helt omöjligt… smile.gif

Sida 261 av 299
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA