oskie
Forumsvar skapade
-
Jag har en äldre bräda (80-tal mitt) där själva hålet i mastkassetten sitter mitt i. Detta hålet är bara 5×15 mm, så det går inte att sätta i mastfoten utan att först ha skruvat av muttern på mastfoten helt… Kanske det är det som är problemet?
-
I mIRC klickar man för New Server Window i uppkopplingsrutan… (Man kan också använda /server -m serveradress.)
-
Jag är själv nybörjare inom vindsurfing, men jag har nog kört på en liknande bräda som Dufour Wingen. En 3-4 meter lång (minst!) bräda med V-shape i fören, men platt längre bak. Vikt över 20 kg. Helt omöjlig att plana med, nosen kör ner under vattnet direkt. Eller har jag fel angående brädan? Om det är samma bräda vi tänker på så blir jag imponerad av att den överhuvudtaget gör dig det minsta intresserad av surfing.
Då ska du bara pröva en ”modernare” centerbordsbräda från 80-tal på ca 320cm längd vid 5-7 m/s – du lär bli fullständigt såld! Det är en grym känsla när man för första gången känner att brädan är påväg upp i planing.Som sagt, jag är nybörjare på surfing men jag har spenderat massor av tid på att ta reda på och fundera kring ny utrustning. Vad det gäller RRD-brädan vet jag inte så mycket om den. Men köper du den lär du få en bräda som du kommer att kunna ha som största bräda längre fram. Om jag inte misstagit mig angående Dufour-brädan så är det så här: RRD-brädan går att segla i lättare vind (0-4 m/s), precis som Dufouren. Dvs. i vind då det är en bra bit kvar tills man börjar plana. Detta beror på att RRD-brädan har gott om volym, annar skulle man ju sjunka. När det sedan blåser mer (och det är då surfing börjar blir roligt), funkar RRD-brädan enormt mycket bättre. Men det är väldigt stor skillnad att surfa RRD-brädan i dessa vindar jämfört med Dufouren! För min del gick det överhuvudtaget inte de första gångerna. Man bara blåste iväg i fel riktning och kom aldrig upp i planing. Men ofta lär man sig fort och efter en tid funkar det mycket bättre. Med andra ord: skillnaden kan vara lite som en chock i början.
När det gäller nytt vs begagnat så är det väl upp till var och en … Känner man att man har pengar och vill spendera på nya surfprylar är det ju bara att göra det. Men man ska vara medveten om att prylarna tyvärr förlorar sitt inköpsvärde ganska fort. Hittar man rätt utrustning begagnad, i rätt skick, på rätt ställe och för rätt pris är det ju bara att slå till. Själv tänker jag köpa nytt i vår (första egna brädan)
.För att svara på din fråga angående segelstorlek så beror det mycket på vilken storlek och typ av segel du seglat innan. (5.0-6.0 brukar vara vanligt på den typ av brädor.)
-
Kolla bilden! Orginalet inom onlinechattning, kan man väl säga (t.o.m. äldre än webben, om jag inte misstar mig). En populär IRC-klient är t.ex. mIRC, kolla denna länk.
-
Ok, tack för det! Är det sant som dom säger att Simmer är svårriggat och svåra att trimma? (Jag har bara ett NP Supernova och det är hur lätt som helst att rigga.)
-
Det gick visst inte att ha två frågor i samma inlägg, får se om detta funkar då…
-
Hehe.. I Klagshamn och Höllviken är det enligt http://www2.fomfrv.dk/frv2/ifm/sr/ ca 7 grader i vattnet.. Och vattenståndet börjar bli normalt. På torsdag/fredag/lördag ska det i alla fall blåsa lite igen, men annars ser det dåligt ut.
-
16 meter per sekund!!?!! lyx .. händer annars 1 gång på 5 år, verkar det som 😛
-
Är dom bra då? dvs. varma, bra grepp trots neoprenen i handflatan?
-
Grymt bra pris… Andra brädor i denna klass ligger ofta långt över 10000kr…
Ny bräduppsättning för optimal 3.7-10.8 segling:
Bic Tribal
84L 250cm 57.5cm 6.9kg 3.7-6.2Bic Techno-E Medium
112L 263cm 63cm 8.3kg 5.0-7.5Bic Techno 2
148L 264cm 75cm 9.0kg 6.8-10.8Totalt pris: 24000kr (8000kr styck)
-
Intressant med tabellen… Dock förstår jag inte riktigt uppdelningen mellan t.ex. lättvindsrace och slalom/freeride/bump & jump. Sedan undrar jag också: 7.5-8.0 i 4-5 m/s?? Eller 7.0-7.8 i 5-6 m/s!? Är detta rätt vind för den storleken av segel?
Kolla också denna tråd…
-
7.5 som max eller 7.5 som optimalt segel?
-
var hittar du dessa prognoser? foreca är fortfarande nere…
