patrikol
Forumsvar skapade
-
Välkommen hem hoppas att du fått lite vind där över. Vi ses på vattnet.
-
Vilket bolag?
-
Jag har skrivit det i inlägg här tidigare man måste ha större bräda om man vill kitea när det blåser så lite som 5-6 m/s Fuel 17 är känd för att ha bra drag men tyvärr räcker det inte när man väger som en riktig man
kring 90kg
om du sedan skall välja 14 eller 18-20 det vill jag inte ge mig in i det beror på när du skall kitea. Det är tyvärr så att man inte klarar sig med bara en kite då blir det mycket strand sittande men det har vi ju alla fått göra så om man inte är ekonomiskt oberoende så får man nöja sig med en kite.Jag började själv med en 14 kvm men blev rekommenderad 12 tyckte dock att med min vikt är det nog bättre att gå upp en storlek. Har själv 7,9,14,17 kvm kites och det räcker ändå inte för mig skulle villja ha en 12a och en 20-25 kvm istället för 17 kvm. Tänk sedan på att innan 04 modellerna kom så var dom stora kitesen väldigt tröga och otympliga medans dagens nya 20- 25 kites är snabbare och smidigare än tidigare 17 kvm kites.
Jag har själv ingen erfarenhet av dom stora kitsen men kollar du på http://www.kiteforum.com så finns det många duktiga kiteare som tycker att dom funkar suveränt helt andra grejor idag än bara för 1 år sedan. Nu kommer säkert många att säga att det räcker med 3 st kites eller till och med två bara! Men då snackar vi om duktiga åkare som kan köra i starka vindar med stora kites det kan inte jag ännu i allafall. När det blåser 10 m/s och mer så tycker jag fortfarande att det är ett jävla drag, även om det är roligast då. Jag kompenserar mina bristande kunskaper med mindre kites då istället.
-
Har en Fuel 17kvm 138X38 bräda funkar inte alls när man väger 90kg och du vägde väl 86kg så det lär inte funka för dig i heller. Om du inte gillar att åka på ena hållet och sedan gå tillbaks längs stranden.
-
vår och sommar minst 18 kvm samt stor bräda (150cm eller mer) höst vinter 14 kvm. Normal bräda (140cm eller mindre)
-
Gör inte alla det? !!!!!!
-
Du tar väl med dig benskydden så att du kan öva lite ben parader!
-
Väger själv 90kg så tänk på att bara för att lättviktarna på 65-70kg tycker att det går jätterbra med en 17 kvm i 5-6 m/s så glöm det det funkar inte om man väger kring 90 ta 14 istället för 12 och 18-20kvm istället för 16-17 som lättviktarna far om kring på. I liten vind kring 5-6 så måste du ha större bräda också tyvärr.
-
Familjen sover så då får man lite lugn och ro! Fast fan nu är det bingen som gäller! Natti får drömma om när jag kan kitea på det viset som ni! Ps skall till Thailand i Mitten på Mars dykresa ska bli jävligt gött att komma ifrån kylan lite.
-
Härliga bilder som vanligt!
-
Sist det var sol och läge för kitesurfing! Tror det var i går!
-
Ja bara att instämma goa bilder! Vi här nere i
Skåne för nöja oss med 9+ och öppet vatten.
-
Asså Naish X3, Aero 2 är faktiskt ganska ok kites det med!