

perrakalle
Forumsvar skapade
-
Var kan man köpa Rip Curl ”Piss off”? Jag har hittat den från tyska och engelska företag. Är det någon i Sverige som saluför?
Per.
-
Det har ju skrivits en del om keppler tidigare. Jag har lovordat gubben. Nu är jag inte odelat positiv längre. Betalade senast för ett Search från 2004 men när jag fick seglet var det ett Search från 2003. Snöpligt. Jag ska naturligtvis ringa och höra hur dom kan kompensera mig. Hur mycket kan man kräva? 20% billigare för ett år äldre segel? Någon som har idéer? Men det verkar faktiskt som att han inte har riktigt koll. Kanske har han så många svenska kunder att det börjar vara svårt att hålla ordning på alla? Bra priser är det ju trots allt fortfarande.
-
Är det ingen som har funderat på att härma isjakterna. Dom har ju utvecklat isseglingen under lång tid. Här såg jag en bild som gjorde mig jäkligt peppad http://iceboating.net/node/view/330
Riktiga limmade trä och stålmedar som inte ger upp i första taget och styrning på frammeden för höga farter. Killen ser ju ut att ha rätt skönt tryck i grejern också. Jag har försökt komma i kontakt med honom för att komma över ritningar eller liknande. Tyvärr inget svar ännu. Den här är rätt fin http://iceboating.net/node/view/845 Till nästa vinter måste jag äga en sån.Perra.
-
Tjena!
Jag tror att jag lyckats slipa en omgång plattjärn ganska bra. Har tyvärr inte hunnit testa dom ännu men det ser lovande ut. Såg ett jäkligt smart tips på
http://iceflyer.com/runners.html
hur man slipar två medar samtidigt med en liten handhållen bandputs. Rekommenderas.
Kör grovslipningen med slipskiva på vinkelslip och resten med bandputs. -
För er som funderar på att bygga en egen is-surf-bräda kan jag tipsa om en sökning på http://www.espacenet.com under kategorin A63C5/11. De flesta av is och snöfarkosterna som har diskuterats och provats på det här forumet är patenterade. Inte för att det på något sätt gör dom förbjudna att bygga hemma. Mest för att det finns en hel massa andra idéer och riktigt underhållande illustrationer.
Perra.
-
Tjena!
Trevlig film. Hjälmaren lär ligga spegelblank. I går i alla fall… Sen har det väl snöat i dag tyvärr.
Apropå truckar. Jag har en konstruktion på gång helt i trä och skruv. Samma princip med lutande axel. Fast lite mindre lutning för lugnare gång i hög fart. Den ska bara svänga på frammedarna. Återkommer med erfarenheter. Medarna känns som största problemet just nu.
Per.
-
Det var en rolig idé. En annan sak som jag satt och funderade på häromdagen är att luftens densitet är högre när det är kallt ute. Om man skulle likna luften vid en ideal gas vore densiteten (och därmed rörelsemängden i den luft som seglet ändrar riktning på) ca 10% större vid nollgradigt jämfört med 25 grader på sommaren. Skulle man drista sig till att köra i minus 25 hade man hela 20% mer drag i samma vind! Dock lär väl luftmotståndet öka också.
Är det någon som har praktiska erfarenheter? Jag körde i fredags på Mälaren. Ca 10 grader och tyckte mig kunna ana en liten skillnad.
Per.
-
Det finns en tejp som heter ”lagningstejp”. Helt suverän. Seg och vidhäftande. Dessutom helt genomskinlig. Ett måste i surfväskan!
/Per.
-
Min NP (en av dom dyraste) gick sönder vid första surfturen. Efter en säsong hade den en massa hål. Skit! Ska prova annat märke nästa gång.
-
sjöbris, lokal vind i kusttrakter under den varma årstiden, i tropikerna året om, som under dagen blåser från havet eller en större insjö mot land. Sjöbris uppkommer genom att land under dagen uppvärms mer än vatten. Den kyligare luften över vattnet strömmar in över land och ger därmed upphov till en vind. Sjöbrisen är starkare än sin ”motsats” landbrisen; vindhastigheten uppgår till 5–10 m/s. Den vertikala tjockleken varierar mellan 200 och 700 m.
-
Tack för tipset. Det va en intressant sida. Men man blir lite deppig av att kolla upp sin egen bil. Synd att det inte är så många skåpbilar som finns med.
-
Var hittar man listpriser egentligen? Jag letade lite med google utan framgång.
Perra.
-
Oj, oj, oj, jag tycker mig redan i detta nu se annonserna framför mig beskrivandes en absolut oumbärlig fena som helt revolutionerar windsurfingvärlden som alla måste ha.
Naturligtvis är det lite av kejsarens nya kläder för prylbögssurfarna hissade till skyarna av glada tillrop såsom: flex, respons, manöverbarhet, och numera även gränsskikt och CFD. Snart svänger vi oss med termerna anti wobbel system (AWS), spin out control (SOC), osv…
Man kanske skulle försöka bli först med att sälja denna revolutionerande fena. Allt kan säljas med mördande reklam.
Appropå kejsarens nya kläder, hur går det egentligen med försäljningen av Super-Cross grejerna?
/Perra. -
Tack för klarsynta inlägg Henrik. Jag tror på dig och några andra som hävdar att det inte är fenan som lyfter brädan. Det verkar vara en utbredd myt i vindsurfingkretsar. Eftersom det har kommit in lite förslag på länkar i några inlägg ska jag ta tillfället i akt att rekommendera två läsvärda sidor.
Den första avhandlar hur ett segel fungerar och skriven av en riktig entusiast. http://www.sailtheory.com
Den andra är minst lika läsvärd för oss som gillar segel. Här sågas den kanske mest utbredda myten om seglingens fysik. Hur många tror inte att det är vägskillnaden mellan lovart och lä som skapar undertrycket vi sugs fram av? Det blir man ju till och med itutad på grundskolans fysiklektioner! Eller ännu värre det där Bernoulli-tjafset. Alltså rekommenderas varmt: http://www.informatik.uni-frankfurt.de/~plass/MIS/mis6.html
Trevlig läsning! Någonting ska man ju sysselsätta sig med tills isen släpper från insjöarna./Per.