s
Forumsvar skapade
-
Det finns faktiskt en slående likhet mellan – ja, ska vi säga ”tweaken” – i hoppet i denna bild från 1996 och den du har under ditt användarnamn då du gör en arial på Maui

-
Svar till:
Du är säker på att det inte är en off-the-lip på bilden? Känns oroväckande det där med dig och hopp, bryt inte mina fördomar sådär hejvilt utan ordenlig förvarning, tack.
[/ QUOTE ]
Hahaha!!!

-
Svar till:
starboard: evo 83 och flare 114,eller 104 båda års 06
RRD: wave cult 84 och twintip 115 eller105 båda års 06
JP: Real world wave 83 och freestyle 109. wave års 06 och freestyle års 05[/ QUOTE ]
Tjenare.
Jag har precis lagt ut en del om dessa på http://www.surfdagboken.se
De jag seglat senaste tiden och som jag skrivit om är RRD Wave Cult 84, RRD Freestyle Wave 85, JP Real World Wave 83 och 76.
Sedan hittar du lite om JP Freestyle 100 och 109 (2006:or visserligen) som jag seglade samma dag den 8/9. Ska lägga in en rubrik så man hittar det. Och även se över texten lite.Starboard EVO seglade jag förra årets 74:a och 70, men bara kortare prov. Flare har jag aldrig testat.
RRD Twintip 2006 har väl inte kommit än, men ryktet säger att de skall var lite skarpare till i år. Lite bredare i tailen och skarpare kanter. Det kommer nog jag gilla eftersom det jag hade att invända mot dessa brädor förra året var att de var för runda och svåra att plocka höjd med om man inte ville segla på en stor fena.
Jag kommer lägga ut utlåtande om RRD Hardcore Wave snart också. Samt lite mer om JP Freestyle. Och när RRD:n dyker upp lär jag sno till mig en sådan någon bra freestyledag

De kombinationer du föreslår är ganska lugna brädor, speciellt alla vågisar är lugna i karaktären. Så jag förmodar att du är en seglare som gillar detta? Det är främst vågridningen du vill satsa på eller?
Om du är lite aggresivare i din segling och gillar farten, hopp och lite krispigare känsla under fötterna så föreslår jag att du tar en titt på Freestyle Wave brädorna också. Där har jag hittat en ny favorit i den storleksklassen, RRD:s 85 litare! Riktigt go!!! Eller kanske en 80-85 liters klassisk? Det skulle jag också gillat bättre än de lugna stubbiesarna som du föreslår. Men alla är inte som jag… Min motpol har du i den renodlade vågridaren Ola H som tycker att lugna stubbiebrädor är världens frälsning
På freestylesidan så beror storleken mer på vilka segel du vill använda på dem och om du har tillgång till platt vatten (jag menar riktigt platt). Du är ju också riktigt lätt! 70kg på en 110liters bräda… Det är många liter på plussidan, frågan är om du har någon nytta av dem? Och frågan är om du inte planar lika tidigt på storleken mindre bräda och har roligare då det blåser i lite mer.
De större brädorna i skalan du nämner passar inte så bra om det blåser mer än 5.5 och det är lite choppigt. De blir lite otympliga och svåra att manövrera om det är vågigt där du skall göra tricken, men är det salsgolv så är det ingen tvekan!Läs lite på http://www.surfdagboken.se och fråga om det är något.
/Staffan
-
Svar till:
Har för mig att vi kollade att ett vanligt bagage max får vara 162 cm långt. Därför kan man rulla de minsta seglen tillsamamns och ta det som vanligt bagage….
Reser man över Atlanten, låt oss säga till Maui för det är ju härligt, får man alltid ha 2 kollin som väger max 32 kg styck. Dessa är gratis. Utöver detta kommer surfutrustningen. Därför packade vi alla längare, mastfötter, fenor, selar och kläder i en eller två vanliga bagar. Har man tillräckligt stor väska borde även förlängsningsedelen på bomen gå ner i den. Ju mer man kan packa i ”vanligt” bagage ju mera vaddering kan man ju lägga i runt brädan utan att gå över 32kg..[/ QUOTE ]
Exakt!
Och förra gången vi reste så valde vi det lyxiga British Airways, kostade hela 300kr extra per biljett. Men med dem fick man ta med utrustningen GRATIS om den var under 2x32kg. Så var det 2002 i alla fall. I år då vi åkte passade ingen av deras flighter oss tyvärr, så det fick bli sunkiga Air France! Det kostade oss dollar och en krossad bräda!
/Staffan
-
Svar till:
Jag kan inte packa allt i en bag, det får ju bara plats två brädor och inget mer. Vet inte hur jag ska göra. Frågan är hur långt ett ”vanligt” bagage får vara. Tror ni man kan köra sin segelbag som vanligt bagage om det väger under 20kg?
[/ QUOTE ]
De brukar inte få vara längre än 180cm. Men de brukar ofta genomskåda dig och du får ändå betala för vindsurfutrustning. I alla fall om du har en bräda med dig. Men kolla med flygbolaget, det finns olika regler.
/Staffan
-
Svar till:
Jag måste av olika skäl ta med mig tre brädor till Maui + segel. Bävar lite för kostnaden eftersom det blir två kollin (en trippelbag + en segelbag).
Har ni lyckats få med två dylika kollin till priset av en utrustning?
[/ QUOTE ]
Jadå! Men även detta beror på vilket bolag ni reser med! Kolla innan.
Ett riktigt bra tips då man reser till Maui, och andra ställen också för den delen.
Det går att förbetala utrustningen både tur och retur. Det gör man på flygplatsen i Sverige.
Då vi var på Maui i våras hade vi blivit lovade 80euro på vägen dit och 80 dollar på vägen hem, per utrustning. Det tyckte vi var helt OK! Det går dock aldrig att få detta på papper, vilket är ett problem.
Så… på flygplatsen på Maui då vi skulle resa hem så ville de ha 250dollar på utrustning! Vi lyckades efter massa tjat få ner det till 125 (som gäller för surfbräda). Men vi tjatade länge och var väldigt irriterade eftersom de ändrade förutsättningarna för vår resa. Men de hävdade att de haft dessa priser länge, och det borde Air France vetat. Men vi sket väl i det, vi hade inte köpt resan av dem utan av Air France och då borde deras pris gälla.Men då framkom det i alla fall att vi kunde förbetalt grejerna i Sverige och haft en kvittens på detta med oss och visat upp på Maui. Då hade det inte varit något tjat överhuvud taget! Och hade de begärt mer pengar så hade det varit väldigt lätt att få ut denna extra peng av Air France i efterhand.
Så nu inför Sydafrikaresan har vi kollat upp detta och vi kommer förbetala t.o.r. på Landvetter. Vi slipper tjat och vet exakt vad det kommer kosta oss.
/Staffan
-
Svar till:
Det där packetet såg mycket smidigt ut Staffan och jag tror du har träffat rätt när du säger att det är bättre att ha en lätt bag och en tung. Men det funkar ju bara om man reser själv….eller har jag missat en vital tanke någonstans. Skall man sticka 2 pers blir det värre. För att få ner allt i 2 surfbagar och alltså bara pejja en bag per person så måste man köra en dubbellbag och en riggbag eller en kombo med var för sig. Då får man alltså 2 tunga bagar.
[/ QUOTE ]
När jag och Hanna reser gör vi normalt tre kollin av det. Två för brädor och ett för segel.
Då jag reser själv blir det två kollin.Egentligen är det så att flygbolagen säger att EN vindsurfingutrustning gäller. Och då kan man ha två kollin utan problem. Men även detta skiljer sig från bolag till bolag, så mitt första tips gäller! KOLLA MED BOLAGEN INNAN NI BOKAR!!!
Och det är alltid nervöst att fuska sig genom kontrollen, för helt plötsligt så går det inte och då får man antingen lämna grejerna eller betala dyrt!
En liten sak som vi fuskat genom varje gång dock. Med EN utrustning räknar flygbolagen med EN bräda, ETT segel, EN mast, EN bom… Det funkar inte riktigt så för oss ju… Men det har aldig incheckningspersonalen brytt sig om.
/Staffan
-
Svar till:
Skärpning, vadå blåser på helgerna?
Förra hösten blåste det fan varje dag i princip![/ QUOTE ]
Nja… Det stämmer väl inte riktigt.
Jag har det väl dokumenterat i http://www.surfdagboken.se
September 2004:
8 dagar totalt.September 2005:
12 dagar, men tre dagar av dessa är försök då vi missat vinden lite och guppat freestyle då det avtagit. Alla dagar är inte inskrivna i Surfdagboken än.Totalt har jag redan 59 dagar på vattnet i år och hösten har knappt börjat! Förra året hade jag 58 totalt. Och i år har jag inte ens varit i Marocko (som brukar ge ca.20 dagar) men jag har däremot varit på Maui, det gav dock bara 10 dagar på vattnet.
Tre veckor Sydafrika återstår i år, kan det ge 15 dagar kanske? Om vi har tur i alla fall!/Staffan
-
Waveone! Helt klart!
Det är alltid rätt med en snabb vågbräda då det är snabba vågor! Stubbies är ju inte direkt snabba! Så varför ska du åka med en långsam bräda till en snabb våg och försöka bemästra de långsamma egenskaperna då du har en snabb vågbräda hemma som du kan ta med och få så jäkla skoj?!?!
Jag håller med Boards då de säger att stubbies är ”wide, short and slow”. Japp! Vem vill segla en långsam bräda som är gjord för att ligga och småfjutta på vågfejset med med bakfoten då vågorna är så snabba att du kan dra på en slör utför vågen och lägga en fet bottensväng med din Waveone?
Stubbiesar brukar dessutom bli lite stökiga då det går lite fortare. Och det kommer gå fortare nedför vågen i Sydafrika än här hemma. Man brukar få stånga in en stubbie i en ”framfots” bottensväng, platt går det bra och när man väl fått i kanten med ordentligt framfotstryck greppar de bra – men läget därmellan är lite studsigt.Klassiskt regerar!

Och är du rädd för att det blir fel och du kommer sakna din Waveswallow under lätta dagar finns det ju brädor att hyra där nere!
/Staffan
-
Svar till:
Jajjemän. Om det håller sig till eftermiddagen.
[/ QUOTE ]
Jag o Hanna är på om vinden håller i sig (eller rättare sagt ökar lite!).
/Staffan
-
Svar till:
Som tex jag som kör med en vågis på ca 83L med segelstrl: 4,0-4,5-5,3 och i nödfall 5,7 vad skulle vara rimligt att ha till det kittet.
//Micke
[/ QUOTE ]
Fenan är så otroligt betydelsefull! Inte bara storlek utan också form och styvhet.
Just nu har jag några favoriter med samma längd men formen ger olika egenskaper, en gör brädan lugn medan den andra orolig. Val efter förhållande helt enkelt.
Men om jag nu skall generalisera lite.
Till en 83liters vågis skulle jag välja
ca.20cm till 4.0 och 4.5
ca.21cm till 5.3 och i nödfall 5.7.
Kanske något större till 5.3-5.7 eftersom du använder dessa storlekar då det är lite mer tveksamt med vind och kanske även lite sunkiga onshorevågor (såvida du inte bor i Gislövs Hammar och får segla 2m sideshore med 5.3…
)/Staffan
-
Svar till:
Den undre där är ju en ny variant på core contour:en, kolla hur tyget (i brist på bättre ord) går ner runt infästningen!

gammla ser ut såhär:

/adde
[/ QUOTE ]
Om det är 2005 eller ej har jag ingen aning om. Men de som jag köpte på Maui har ”tyget” runt infästningen. Det är därför jag vet att det finns en nyare modell än den som funnits i Sverige. Man jag förstår inte varför de svenska importörerna inte får tag i den?!?!
Mina gamla utan denna ”wrap-around” har börjat kavla upp sig lite. Men de är minst tre år gamla, så det kan jag väl acceptera. Jag tror jag köpte dem i Marocko 2001! Otroligt att stroppar håller så länge! Bakstroppen har jag bytte en gång (den slits ju dubbelt så mycket som fram)./Staffan
-
Svar till:
I senaste Windsurf UK, förekommer det minst 2 (eller kanske 3) artiklar som jag tycker ligger på gränsen till reklam.
Tänker på Tristan Boxfords artikel om ”custom or production”. Visseligen en mycket intressant artikel, men den avslutas med lite väl mycket reklam för Naishs brädor.
Den andra artikeln är Scott Mckerchers ”I love a sunburnt country” (eller nått sådant). Första bilden som ligger över ett helt uppslag är exakt samma som används i starboards annons (som faktiskt ligger i direkt anslutning till artikeln). Vidare görs det lite lagom reklam för Aero, EVO mm.
Även intervjun med Dunkerbeck, ”the north face”, innehåller en hel del promotion för North Sails.
Vad tror ni, är detta nått vi kommer att se mer och mer av? Är det ett sätt för tidningar att få in ”billiga” artiklar att fylla tidningen med och samtidigt ett sätt för företag att få mediautrymme? Riskerar man att testerna blir färgade av dessa sammarbeten? Är det rent av jag som överreagerar?
/adde
[/ QUOTE ]
Håller med dig!
Det är lite väl genomskinligt i senaste Windsurf. Eller är det bara en tillfällighet?
Att Björn bytt till North är i och för sig en stor nyhet som väl måste skrivas om, och det är svårt att inte nämna North då… Men de andra kan ju kännas som att de ”köpt” annonsplats genom att skriva artiklar. Det finns ju tidningar som är uppbyggda på detta sätt inom andra brancher, vi har en hel del sådana i fastighetsbranchen. Trovärdigheten i dessa tidningar är väldigt låg men de kan fortfarande vara en bra informationskälla, men jag läser dem alltid väldigt kritiskt. Dessa tidningar brukar dock vara gratis och inte kosta 75kr per lösnummer….
/Staffan
-
Svar till:
Men vad är det som hindrar att stropparna kan vrida sig med dessa brickor när brickorna på ovansidan???
Jag köpte mig ett par nya DaKine stroppar justerbara häromdagen (299:- Ahh), dessvärre saknades brickorna, jag löste de med att ta mina tidigare brickor från F2 brädan, de består av två brickor, dessa kläms ihop på var sin sida av stroppen(en över och en under, den undre sitter alltså mellan stroppen & brädan, den undre brickan har ett antal piggar som går in i Padsen viket gör att stroppen inte kan vrida sig, på er beskrivning ovan låter det som F2s lösning är bättre än den med orginalbrickona
Kan stropparna vrida sig med orginalbrickorna???
//Glenn
(jag vet….piggarna passar i brädan)
[/ QUOTE ]
Mina vrider sig aldrig. Det beror nog på att jag drar fast dom som f-n samt att de är asymetriska och dessutom breda. Men det är klart att piggar som du har kanske gör att man inte behöver dra fast dem så hårt.
/Staffan
-
Svar till:
Illa. Såg inget om det på baksidan av paketet. Verkar lite sjukt att man ska behöva pilla bort metallbrickorna. De verkar sitta fast rätt hårt med plastbitar. Varför?
Men jag ska testa det, tack för tipset!
[/ QUOTE ]
Det är en sak jag irriterat mig på ett antal gånger också. Det normala är att man har ett hål, men metallbitarna sitter alltid på plastbitarna med två… Mig veterligen är det väl bara Angulo och Quatro som kör med två hål.
Ta ett vasst verktyg och pilla bort dem, de brukar lossna ganska lätt.Men till en mycket intressantare fråga: Var köpte du stropparna? Det verkar som Sverige endast blivit tilldelad de justerbara (som ju är kassa!).
Jag köpte två par då jag var på Maui senast, men jag har pajat ett par bakstroppar och dessutom utökar jag mitt brädförråd… Jag behöver fler!/Staffan
