

tabi
Forumsvar skapade
-
Ingen som vet något om det?
-
Sugen på lite trial?
Jag har en film av Martyn Ashton o Martin Hawyes, Bi-King Mastas (Tricks and Stunts 2) eller nåt heter den… Den kan du få låna när jag kommer till sthlm nästa gång.
Oxå lite grunder inom trial, men rätt tråkig om man redan kan det…
Vet inte hur långt du kommit, men dem går igenom typ backhop o lite sånt…
-
Jag drar ut om nån timme o testar iaf, det är värt ett försök.
Igår hade det tydligen varit ok med ~6,0. -
Tänkte oxå bränslepump/filter…
Men frågan e om den inte borde gå ojämnt oftare än när man släpper på gasen då?Bara en tanke…. 🙂
-
Yes, precis en sån är beställd och kommer om två timmar. =)
Skruvade bort generatorn o kollade på min regulator men den verkade hel, mne det spelade tydligen ingen roll enligt en kompis. Det va bara att byta ändå.
Kom åt B+ med skiftnyckeln men slapp stöten med blixten kom o jag ryggade tillbaka, med huvet ner i marken… 🙁
Men nu ska det funka hoppas jag!
Är det nån som har kundnr på Meca förresten?
Vore ju sjyst att ha det med tanke på att samma regultator kostar 143 där och 335 på mekonomen!tack återigen för all hjälp!
-
Aha så det va det som var felet med de första batterierna alltså?
Fuck nu vill jag ju inte att det ska bli samma fel med det nya….Faan då, jag som ska upp till sthlm imorrn! Klarar man en sån resa eller pajjar det direkt?
Laddningsrelä eller regulator är det som gäller asså? fuck!
-
Bussen fungerar så jag kommer åka den sträckan imorrn!
Skicka PM, min mobil e utan batteri…. Är det inte bussen är det mobilen, dessa batterier… 😀
-
IT’S ALIVE!!!!!!!!
Nu går den som den ska igen, med ett nytt fräscht batteri!Tack för hjälpen!
En del sak bara, jag undrar lite hur det kan ha blivit såhär… Jag kom på en sak när jag körde runt lite nu, att ibland får den för sig att ladda mer än vad den ska. Ibland ligger laddningen upp mot 17-18 V. Det kan inte riktigt va bra för batterierna gissar jag. Laddningen varierar lite beroende på varv och temperatur mm. Inget regelbundet utan lite si och så. Men det borde ju vara en regulator eller likn som drar ner spänningen, inte sant?
Nån som vet om det är svårt att byta den om den e paj?tobbe
-
Tack, bra läsning. Det verkar ju vara batteriet, så jag tänkte åka och köpa ett nytt idag.
Såg dessutom precis att det ena batteriet har bara hälften så mycket vatten som det borde… inte bra.
Återkommer när jag provat det nya fina batteriet =)
-
Jordflätan skulle jag kunna kolla, jag tror fortfarande att generatorn funkar som den ska. För nu när jag försökte hade det ju ingenting med generatorn att göra. Det e sjukt svårt att komma åt på den där dieseln, mne jag ska kolla upp de kopplingar jag kan. Alla säkringar är hela.
Tyvärr är jag nere i lund och alla polarna med bil här har åkt hem. Funderar på om jag ska köpa ett batteri imorrn och testa, funkar det behåller jag det och om det inte funkar är det nåt annat som e fel, så då kan jag lämna tillbaks det…
Är inte soppapumpen eldriven då?
Den brukar inte va svår att rulla igång, det brukar gå direkt.Riktigt skumt fel det här…. Hoppas det bara e batteriet!
-
Nu e jag borta igen….
Var nere nu, men fulladdat batteri, ca 13 v, för att prova. Då det är en diesel låter jag den glöda tills lampan slocknar och sedan startar jag… Den går runt ett par varv för att sedan dö ut. Ett nytt försök, samma resultat men färre varv på startmotorn. Till slut ville den inte ens röra sig, spänningen på batteriet var då över 12 volt fortfarande.
Är det någon som kan förklara detta?
-
Haha känns tryggt att höra…
Så det är inga probelm att den var stendöd menar du?Hoppas att det funkar som det ska efter laddningen nu, annars blir det väl till att köpa nytt batteri… Hoppas det inte är nåt dyrare bara!
-
Det var min tanke oxå så nu står det ena, det som jag hoppas är fräschare, på laddning.
Båda batterierna låg runt tio volt när jag tog ur dem ur bussen…
Trots detta var den stendöd när jag försökte starta, jag tycker den borde klicka eller gå runt några varv på den spänningen?
Det kan iofs vara något fel med tändningslås/startmotor…. Har fått göra en liten specialare där, startmotorn ligger på en strömbrytare på instrumentbrädan, det blev billigare än att byta tändningslåset. Men det har fungerat som det ska, och det gick bra när vi startade med kablar oxå…
Inga fler funderingar på vad det kan vara, eller vad man ska göra?tack
-
Spänningen på batteriet varierar lite som det vill…
Ibland ligger det på tio volt, ibland på tre.
Jag har aldrig kommit över tio, och jag har inte kollat på spänningen över batteriet när den är igång. Alltså vet jag inte om den laddar eller inte.Men jag har två batterier parallellkopplade och testat med båda dessa oberoende av varandra och inget av dem har funkat. Det har varit samma resultat på båda.
Frågan är om den inte laddar och den bara utnyttjar den ström den fått genom startkablarna för att sedan dö när den strömmen är slut, eller om batterierna är trasiga vilket leder till att den inte kan tillgodose sig den ström generatorn ger…? I alt 2 borde den ju ändå fortsätta gå, eftersom spänningen ligger där, trots att batteriet inte kan ta upp den… eller?
Thanks