Forumsvar skapade

Sida 56 av 164
  • the_novice

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 11:37 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???
    kinetic wrote:
    Knatte: Ok då e det jag som förmodligen är ovan vid dessa nya brädor. Dock tryckte jag bra på bakfoten, till o med så pass bra att främre foten vill ur stroppen.Kändes som ju mer ja tryckte på bakre foten dessto mer vind under brädan med kontrollproblem som följd. Får helt enkelt lära mig att segla lite annorlunda som du skriver… Jag som trodde att dessa nya brädor skulle vara mer lättkontrollerade…

    Jag har inte seglat spitfiren men har kört en hel del på Hypersonic. Jag tror mest att det är en fråga om trim. Man skall inte behöva trycka med bakfoten på en slalom bräda (det gör man bara på fomula), det handlar snarare om att kunna hänga i selen ordentligt och var lätt på fötterna som jag upplever det. Det låter helt enkelt som att du trycker för mycket på bakfoten vilket gör att brädan vill kantra, alternativt får du spinnout om du då sätter på en mindre fena. Att framfoten vill åka ur tyder också på detta. Linorna längre bak, mer nedhal, mastfoten längre bak är några saker att testa med (en i taget).

    Nu var det länge sedan jag såg Knatte på vattnet men vi kör med väldigt olika trim trots att vi har liknade kroppsvikt (?). Så jag tror att trimmet är väldigt personligt och det gäller att testa sig fram. På Hypern kör jag alltid med mastfoten längst bak och med en relativt hög bom, Knatte kör precis tvärtom…

    Trimma på!

  • the_novice

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 12:02 som svar på: Walvis
    MacTS wrote:
    Nja, han körde North även förra året så vi får spekulera vidare

    Ja så var det kanske, jäklar vad tiden går fort, bytte han under våren -05?
    Är ju en väldigt tydlig tred då om man tittar på statistiken… 😉

  • the_novice

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 11:23 som svar på: Walvis
    Knatte wrote:
    Vad har hänt med Dunkerbeck i år ? Han är ju inte alls så bra som han vara innan/förra året. Då var han alltid i topp. I år har han verkligen blandade framgångar /uteblivna framgångar:ooo:
    Hoppas han kommer i form snart och verkligen ger Finian och Antoine en match i speed och slalom:laugh:

    Det är väl ganska uppenbart, det som hänt från förra året är ju att han bytt segelmärke…

  • the_novice

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 08:30 som svar på: Gbg imorrn!? var..
    Gamberg wrote:
    aha.. vart e de då? Getskär? Plattvatten det med?

    Det ligger i Stora Höga norr om Gbg, här

    Stora riggytor på gräs, plattvatten bakom öar och lite småvågor i farleden, men det är ju en bit att åka beroende på var i Gbg man bor…

  • the_novice

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 08:18 som svar på: Gbg imorrn!? var..
    TDK wrote:
    Jupp Torkel är nog det bästa alternativet idag. Eller getskär då, men det är ju tråkigt om inte vinden orkar in där..

    I Getskär var det riktigt länge sedan jag var, det verkar ju blåsa just nu iaf;

    Datum Tid Temp Kyl Rikt Hast Max Lufttryck
    (°C) (°C) (m/s) (m/s) (hPa)
    2006-10-22 10:00 13,0 8,8 SSW 8,9 11,2 994,5
    2006-10-22 09:00 12,8 9,1 S 7,6 9,4 994,8
    2006-10-22 08:00 12,8 10,0 SSW 5,4 8,9 994,7
    2006-10-22 07:00 12,8 10,1 SSW 5,4 7,6 994,8

  • the_novice

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 18:39 som svar på: räcker vinden i helgen?

    Det är inte alla som kör med avsågade freestyle fenor… :tongue:

  • the_novice

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 18:35 som svar på: Till slut dök den upp !!

    Ja det var ju inte meningen att klanka på just On-water som ju ändå tar in och har väldigt mycket prylar på lager. Jag har ju själv stöttat dem med en förhandsbeställning förra vinter (då beställde jag dock i vecka 51 och nu är det vecka 42??). När det gäller race segel så är det väl det enda sättet att få tag på dom…

    Om det nu är ungefär samma pris hos tysken som verkar kunna få in dom redan nu (och leverera utan fraktskador) med hela sässongen kvar fram till mitten på januari så är det ändå lite skillnad… 😮

  • the_novice

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 17:33 som svar på: Till slut dök den upp !!

    Glöm inte att läsa det finstilta: ”Leverans sker under vecka 9-10 2007”

    Djävulen finns alltid i detaljerna…

  • the_novice

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 17:29 som svar på: räcker vinden i helgen?

    Var och rekade lite i Askim idag, tyvärr ligger det stenar brevid bommen ut till Marholmen. Blir en bit att bära prylarna om man inte har en SUV…
    (är de det man skall ha dom till?)

    Det är dessutom cykelställ och konstiga murar där kitarna går/gick i 🙁

    Tror inte att vinden räcker till för 6.8 imorgon, men det verkar bli fint Formula väder om man inte har ngt emot regn!

  • the_novice

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 15:05 som svar på: buss tipps!!

    Ja dom är grymt goa, jag saknar min porsche röda -69:a med B20 motor, dubbla SU förgasare, K-kam, överväxel mm… Gick som ett skott!

    Tyvärr är det väldigt svårt att få tag på delar, jag letade mer eller mindre konstant efter reservdelar under de 10 år jag hade bilen. Tex blinkersglas fram och bak är väldigt svåra att få tag på. Huvudstrålkastare är annars samma som volvo 140 så det är inga problem.

    Bromsproblem bör man se upp med, att inte ha luftat bromsystemet låter som en mycket svag ursäkt och är ju väldigt lätt att göra!!!
    Trumbromsar runtom kräver omsorg, byter man tätningar så bör man även hona om loppen annars är det i princip ogjort arbete. Största varningen är dock bromservona (2st) som inte går att ta isär, och tätningarna går förr eller senare där också. Då läcker det vätska inne i servot (utan att det syns) som gör att vätske nivå sjunker och det blir luft i systemet…
    Servona finns inte att köpa nya längre vad jag vet, man får vara glad om man kan få tag i begagnade som inte redan är slut…

    Lagrena i styrningen är glidlager och behöver pysslas ofta om för att man inte skall få glapp i ratten. Bakaxel är också lite underdimensionerad och ett spårvagnsljud är inget bra tecken. Jag lyckades inte få tag på nya drev till min bakaxel (dom hade gått åt till en mycket dyr ljusstake hos försäljaren) utan jag böt tillslut till en något kraftigare model.

  • the_novice

    Medlem
    16 oktober, 2006 vid 19:18 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing
    Ola H. wrote:
    Det är ju t ex svårt att tänka sig en gräshoppa i elefantstorlek. En anledning är just att när man skalar upp gräshoppan till (först) dubbla volymen därmed ungefär dubbla massan så blis musklernas tvärsnittsarea (som huvudsakligen kan sägas motsvara styrkan) bara 0,63* större. Lite off topic och egentligen bara ett löst ovetenskapligt resonemang, men kanske fattar ni poängen.

    Det är ju en klassisk övning inom fysiken att enbart med hjälp av dimensionsanalys visa att en gräshoppa kan hoppa lika högt som en elefant… :cool2:

  • the_novice

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 16:30 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing
    Stang wrote:
    Någon som hört att speed seglare kör med vikt bälte…. …någon… ?
    Klart att vikten spelar roll!!

    Viktbältet eller väst som det oftast är frågan om har ju fördelen att den lägger vikten där man vill ha den. Det är inte samma sak som att jämföra två personer med liknande proportioner men olika vikt. Möjligen är det alltså bra med ölmage (äntligen!) och det kan man ju också i så fall utläsa ur denna missanvändning av statistik.

    Det jag kan läsa ut av statestiken är två saker
    1. Viktmässigt så är det är en exemplarisk normalfördelning av speed seglare som registrerar tider på GPS SPEED forumet

    ok…

    2. De som är lättare än 80-85kg får kompensera med ”skills” för att nå de riktigt bra tiderna. Med andra ord de som väger mer än 80kg har en liten fördel än alla andra!

    Nope, det finns det inget som tyder på!
    Datan visar bara att tungviktare i regel åker fortare innan dom registrerar sina tider på siten…
    Datan visar precis lika mycket att lättviktare bara hobby speedar lite för skojs skull (eftersom vågsurfing är mycket roligare) medans tungviktare satsar stenhårt på speed!
    Dom snabbaste resultaten i varje viktklass är trots allt väldigt lika, eller försöker du säga att David White (125kg med inbyggt viktbälte och mycket erfarenhet) egentligen suger som speedare och borde vara snabbare???

  • the_novice

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 15:08 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing
    pure wrote:
    Slutsats:
    Vikten är inte viktigast :), men statistiken pekar på att det kan vara en fördel

    Var har du sett den statistiken???
    Din kurva visar inte detta…

  • the_novice

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 13:01 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

    Roade mig lite med att kolla på top10 på gps-speedsurfing och det visar ju ganska tydligt att vikten inte är det viktigaste…

  • the_novice

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 16:23 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

    Det här bevisar ju ingenting mer än att man kan bevisa vad som helst med statistik om man gör det felaktigt!!!

    För att göra en sån jämförelse så måste man själklart först eliminera alla andra faktorer som kan påverka hastigheten. Dvs seglarna måste vara identiska i övrigt med samma erfarenhet och intresse för speed etc.

    Jag har tex aldrig sett en surfare som väger 50-55kg som har samma erfarenhet eller satsar lika mycket på speed som seglare kring 100kg tenderar att göra…

Sida 56 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA