

tiki
Forumsvar skapade
-
Du mäter från inre (främre i åkriktningen sett!) delen av masten som ligger an mot bommen till ”bakdelen” på bommen, dit du drar ut seglet om du drar ut det som mest.
Hmmm…det här var ungefär som att lära någon att knyta skor verbalt.
Hoppas budskapet gick hem.
Häls..Jonas
-
Svar till:
Hrmn, power box fenor finns väl från 20 cm och uppåt kring drygt 40 cm. US fenor finns väl upp till 31 cm åtminstånde.
[/ QUOTE ]
Oki jag visste inte att det fanns Powerbox vågfenor uppemot 40cm och vågfenor i US-box uppemot 31cm.
Då ger jag mig.
Mvh Jonas
-
Mig veterligen finns det inget stort utbud med vågfenor över 24cm i Powerbox. Jag vill förhålla mig ödmjuk till det eftersom jag kanske har fel.
Us-box-vågfena som vanligen finns i 24cm och neråt anser jag vara alldeles för kort för en bräda av den här bredden och vindregister.
Det är bra kvalitet på fenorna som är med.
Mvh Jonas
-
Vad gäller Aeron vill jag tillägga att den levereras med två fenor; en lite längre freeride (har inte längden på fena där jag sitter just nu dessvärre) och en vågfena som är 30 cm. Det bör täcka vindregistret väl med hänsyn till bredd på bräda och tilltänkt vindregister.
Nyfikna är mer än välkomna att höra av sig till mig för en provtur. De finns i lager lite senare fram i vår.
Hälsn…Jonas
-
Ola,
Häng gärna med ut på Vänerns böljande dyning om du har en lucka efter jobbet lite längre frampå. Vi har mer eller mindre potenta vågställen på S, SO och O. När det är SO och O krävs det dock mycket vind. Syd har vi mycket höga tankar om sedan vi bara testat detta ställe i 8-10m/s. Vi har ridit en och annan sväng på alla dessa riktningar kring Hammarö.Vi ska nog kunna rota fram lite spännande demo prylar om dina eminenta Starboard brädor inte är K-d.
//Acid-Jonas
-
Du kan alltid flukta på instruktionsfilmen som ligger under ”övrigt” på en av våra hemsidor [url=”http://www.starboard.se.”]www.starboard.se.[/url] Kanske kan den ge dig några uppslag.
Hälsn. Jonas
-
Dr.Masse,
Det må så vara att titeln gavs väl tidigt i karriären. Men jag stegrar mig om någon protesterar mot utnämningen. Att GP om 9 år ska ha uppnått 1700 inlägg + en radda begåvade artiklar om medicin ser jag dock som föga sannolikt.Vid min ungdom på 80-talet skrev en man vid namn Gary Wirén om bollflyktslagar, principer och preferenser i golf. Han blev den förste doktorn i golf. Så visst kan vindsurfingsporten få frottera sig med lika fina utnämningar.
//Magister-Jonas
-
Gött att skåda!
Intressant läsning och fina bilder. Bra idé att ha med en nybörjarguide när säsongen knackar på.Dr.Masses lexikon var synnerligen mitt i prick.
Bra jobbat redaktionen!
//Jonas
http://www.starboard.se
http://www.severne.sePs. Dr.Masse jag vill hävda min rätt till att ha krönt din doktorstitel någon gång under året 1996.
-
Stort lycka till! Det här är ett stort steg för sporten. Ni har gjort en kanonsida såhär långt. Ser framemot att få läsa och bidra till tidningen.
Mvh Jonas
http://www.starboard.se
http://www.severne.se -
Skriver in några rader för nybörjare som jag författade till en hemsida för ett par år sedan. Som väl är gäller fortfarande principer i början. Nu är säkert en del av denna information redan tidigare delgiven läsaren men alltid kanske något är nytt.
Kom i gång.
Vindsurfing är långt ifrån en lätt uppgift det kanske är därför som det sållar bort många utövare. Jämfört med andra sporter måste du anstränga dig lite extra för att ”riktigt” kunna utöva det. Den dag du väl är i hamn med att stå i fotstroppar och hänga i sele kommer du inte ångra en sekund av allt slit. Ja det är lätt att bli lyrisk och drömmande som vindsurfare men nu ska vi istället ta tag i första lektionen.Först skulle jag vilja ge några generella tips innan du kastar dig ut på brädan, vilka är icke desto mindre viktiga i början.
Var noggrann med att välja rätt dag att öva. Vinden ska vara påland eller sidvind i riktning och helst inga vågor. Inte för stark vind, 2-6 m/s är lagom det första.
Utrustningen måste vara anpassad till dig i storlek för din kunskaps nivå och styrka. Om du inte är säker fråga någon som vet.
Förbered dig på att allt går åt fanders i början, det är bara så det är. Var envis!
Kolla vindriktningen och fundera teoretisk ut i vilka riktningar som du kan segla inom
Fråga alltid någon i början med erfarenhet när du riggar segel. Det är lurigt att få det bra och det gör en väldig skillnad på vattnet.
Att starta
I vattnet lägg brädan pekande mot kl 3 eller kl 9 (vinden kommer från kl 6 el 12), och med seglet på läsidan. Kravla upp på brädan och greppa tag i upphalnings linan så fort som möjligt för bättre balans. Sätt fötterna längs centrum linjen med masten mitt emellan fötterna. Böj bena och försök att lyft riggen ur vattnet med kroppsvikten snarare än muskel styrka. Försök att ha vinden rakt i ryggen hela tiden. Detta kan du endast klara av om du följer ett viktigt råd. Hela tiden måste du styra brädan genom att luta kroppen och belasta fören eller aktern beroende på vart brädan pekar. För att få den att styra med vindens riktning måste fören belastas och motsatt för att lova upp mot vinden, lägg vikten bak. Detta måste alltså ske samtidigt som seglet dras sakta upp ur vattnet. När riggen börjar närma sig upprätt ta tag med främre handen först den sk mast handen. Nu kan vinden blåsa rätt förbi seglet.
Om du vill åka framåt tar du tag med bakre handen i bommen och fyller vind i seglet genom att dra bakre handen mot dig, sk skota in. Sträva att lära dig att separera främre och bakre handen, när det blir för mycket drag släpp endast ut med bakre handen och riggen behöver inte åka i vattnet. Om du inte förstår kommer du garanterat uppleva det för alla nybörjare gör samma misstag i detta fall. Bakre handen är ditt balans redskap genom att aktivt skota in och släppa ut draget ur seglet kan du hålla dig kvar på brädan i vågiga förhållanden. Detta automatiseras efter en tids träning.
Att styra brädan
För att återknyta till resonemanget med vikten fram eller bak. En bräda som står stilla på vattnet har en centrum punkt där masten fäster i brädan. Detta betyder för att hålla brädan i samma riktning måste den sammanlagda vikten av dig själv och riggen vara rakt över mastfoten. Så fort brädan börjar röra på sig flyttas den här centrum punkten bakåt, för att undvika att brädan ”faller av” alltså åker med vinden måste du röra dig bakåt på brädan för att på så sätt behålla totala vikten fortfarande över centrum punkten. Hmm.. lite klurigt men fantisera och se framför dig hur någon som planar på en vindsurfingbräda står väldigt långt bak på brädan, vid planing har centrum punkten rört sig ända dit bak.
Det här innebär att du sällan kan stå helt stilla och tro att här ska man alltid stå i alla fall när du inte planar. I lätt vind styr du alltså farkosten genom att förflytta vikten (kroppsvikten och riggen) i längsled. När du väl lärt dig att plana vanligen med en mindre bräda, kommer fotstyrning att ske genom att ”tippa bräda”.
För att du ska kunna åka i olika riktningar i förhållande till vinden styr brädan under någon sekund enligt ovanstående instruktioner sedan måste du hitta mittpunkten igen för att brädan ska fortsätta i önskad riktning. Det här tar lite tid att lära sig så återigen ha tålamod!
Hoppas dessa rader hjälper dig på vägen, vindsurfing kräver en del klurighet i början!
Mvh Jonas
-
Skriver in några rader för nybörjare som jag författade till en hemsida för ett par år sedan. Som väl är gäller fortfarande principer i början. Nu är säkert en del av denna information redan tidigare delgiven läsaren men alltid kanske något är nytt.
Kom i gång.
Vindsurfing är långt ifrån en lätt uppgift det kanske är därför som det sållar bort många utövare. Jämfört med andra sporter måste du anstränga dig lite extra för att ”riktigt” kunna utöva det. Den dag du väl är i hamn med att stå i fotstroppar och hänga i sele kommer du inte ångra en sekund av allt slit. Ja det är lätt att bli lyrisk och drömmande som vindsurfare men nu ska vi istället ta tag i första lektionen.Först skulle jag vilja ge några generella tips innan du kastar dig ut på brädan, vilka är icke desto mindre viktiga i början.
Var noggrann med att välja rätt dag att öva. Vinden ska vara påland eller sidvind i riktning och helst inga vågor. Inte för stark vind, 2-6 m/s är lagom det första.
Utrustningen måste vara anpassad till dig i storlek för din kunskaps nivå och styrka. Om du inte är säker fråga någon som vet.
Förbered dig på att allt går åt fanders i början, det är bara så det är. Var envis!
Kolla vindriktningen och fundera teoretisk ut i vilka riktningar som du kan segla inom
Fråga alltid någon i början med erfarenhet när du riggar segel. Det är lurigt att få det bra och det gör en väldig skillnad på vattnet.
Att starta
I vattnet lägg brädan pekande mot kl 3 eller kl 9 (vinden kommer från kl 6 el 12), och med seglet på läsidan. Kravla upp på brädan och greppa tag i upphalnings linan så fort som möjligt för bättre balans. Sätt fötterna längs centrum linjen med masten mitt emellan fötterna. Böj bena och försök att lyft riggen ur vattnet med kroppsvikten snarare än muskel styrka. Försök att ha vinden rakt i ryggen hela tiden. Detta kan du endast klara av om du följer ett viktigt råd. Hela tiden måste du styra brädan genom att luta kroppen och belasta fören eller aktern beroende på vart brädan pekar. För att få den att styra med vindens riktning måste fören belastas och motsatt för att lova upp mot vinden, lägg vikten bak. Detta måste alltså ske samtidigt som seglet dras sakta upp ur vattnet. När riggen börjar närma sig upprätt ta tag med främre handen först den sk mast handen. Nu kan vinden blåsa rätt förbi seglet.
Om du vill åka framåt tar du tag med bakre handen i bommen och fyller vind i seglet genom att dra bakre handen mot dig, sk skota in. Sträva att lära dig att separera främre och bakre handen, när det blir för mycket drag släpp endast ut med bakre handen och riggen behöver inte åka i vattnet. Om du inte förstår kommer du garanterat uppleva det för alla nybörjare gör samma misstag i detta fall. Bakre handen är ditt balans redskap genom att aktivt skota in och släppa ut draget ur seglet kan du hålla dig kvar på brädan i vågiga förhållanden. Detta automatiseras efter en tids träning.
Att styra brädan
För att återknyta till resonemanget med vikten fram eller bak. En bräda som står stilla på vattnet har en centrum punkt där masten fäster i brädan. Detta betyder för att hålla brädan i samma riktning måste den sammanlagda vikten av dig själv och riggen vara rakt över mastfoten. Så fort brädan börjar röra på sig flyttas den här centrum punkten bakåt, för att undvika att brädan ”faller av” alltså åker med vinden måste du röra dig bakåt på brädan för att på så sätt behålla totala vikten fortfarande över centrum punkten. Hmm.. lite klurigt men fantisera och se framför dig hur någon som planar på en vindsurfingbräda står väldigt långt bak på brädan, vid planing har centrum punkten rört sig ända dit bak.
Det här innebär att du sällan kan stå helt stilla och tro att här ska man alltid stå i alla fall när du inte planar. I lätt vind styr du alltså farkosten genom att förflytta vikten (kroppsvikten och riggen) i längsled. När du väl lärt dig att plana vanligen med en mindre bräda, kommer fotstyrning att ske genom att ”tippa bräda”.
För att du ska kunna åka i olika riktningar i förhållande till vinden styr brädan under någon sekund enligt ovanstående instruktioner sedan måste du hitta mittpunkten igen för att brädan ska fortsätta i önskad riktning. Det här tar lite tid att lära sig så återigen ha tålamod!
Hoppas dessa rader hjälper dig på vägen, vindsurfing kräver en del klurighet i början!
Mvh Jonas
-
Kolla: http://www.fotosidan.se där kan du hitta en slags fotoskola.
Det finns även en bok som heter ”Lär dig att fotografera” som är riktigt grundlig vad gäller all som rör fotografering. Författaren kommer jag dessvärre inte ihåg.//Jonas
-
Tack Calle! Nu ska vi jobba stenhårt för att få Sverige på vindsurfande fötter. Det lovar jag.
Vad gäller signatur T.P vill jag inte veta av att du syns med fel märken på stranden, jag vill inte heller kännas vid några mera trakasserande samtal om hur du har det.
Hälsn. Jonas
-
Tack för dessa bölger! En riktigt go hjärtvärmare. Snälla norrmän bygg en autostrada till spotet och rasera alla fartkameror. Då kommer jag.
//Jonas
-
Nu finns Onwater som Svensk distributör på Starboards hemsida. Se länk:
http://www.star-board.com/company/distribution/view_dis.asp?country=Sweden
//Jonas