tobhed
Forumsvar skapade
-
P Malmkvist;499982 wrote:Som förslag till minimumgräns för svfspeed-tävling tycker jag 10m/s i medelvind under ett heat..
Lycka till…
-
Har läst alla inlägg och tänkt på detta i några dagar nu och…
Det är banne mig svårt att komma ifrån att konceptet vi har idag trots allt fungerar ganska bra, men tanke på tävlingskalender, funktionärer, intresse mm.
Vi har valt att köra tävlingar på platser och vid tidpunkter då det enligt statistiken borde vara bäst rent vindmässigt(vilket även bevisas av det Gustav säger ang. inställda tävlingar). Att vissa tävlingar kommer att få ställas in får vi nog leva med så länge vi bor i Sverige.
Jag tror vidare att det är viktigt att försöka sprida tävlingarna så att vi får upp intresset för speed, i Skåne växer intresset så det knakar just nu och det beror mycket på F2 speed samt swespeed syd. Sen är det nog så att vill man ha chans att vinna totalen så får man nog vara beredd på att åka till alla tävlingar (om vi inte säger att man får stryka en tävling), men man måste samtidigt bestämma att tävlingar måste vara minst 2 dagar samt varje heat måste uppfylla de kriterier som Jesper säger i sitt inlägg ovan. -
Jester;499849 wrote:Mjo, men sista heatet i lördags var ju värsta lotteriet. Att ens komma på tanken att köra det heatet var ju löjligt. Daniel planade en repa med 8.4 och 104:a. Jag hade behövt en formula för att ens plana…
Ananrs tycker jag att upplägget börjar bli bra, men minimigränserna måste ses över om jag ens skall börja tänka på att köra tävlingarna igen.
Som sagt: average av 2 bästa 10s och 3-5 pers som passerar minimigränsen med sitt average.
Håller helt med!
-
P Malmkvist;499838 wrote:Hmm.. Tycker absolut windsurfing är skitkul även i lätta vindar.. Så fort det rör sig lite extra i träden så är man ju direkt ute vid havet någonstans..
Lätta vindar och tex formularace är ju jäkligt utmanande men när det kommer till speed så har jag kanske en lite skadad uppfattning..:wink: Tycker nämligen att speed i de övre vindregistren handlar mest om surfarens förmåga tex mental styrka såsom att våga gasa när man tror det ska gå åt he..vete men även trim, teknik och fysisk styrka, uh nu blev det lite väl macho men men..:grin: Medans lätta vindar handlar mer om senaste berget av prylar.. Vill påstå att de som vinner i hårda vindar kan göra det på slalomprylar från 1997-2008 medans lätta vindar handlar mer om svindyra semiformula prylar..
Därmed inte sagt att det inte går att åka på svf-speedtävlingar bara för att tjöta lite på stranden osv..Skulle nästan tro att det faktiskt handlar väldigt mycket om teknik när man speedar i lättare vindar. Nu senast i Klagshamn så var det vissa som konstant planade och det var i stort sett gubbarna som brukar köra slalom – de har grym teknik på´dett amed att plana tidigt. Vidare är det ju bara till att titta på Ulf Sjöstedt, dels nu i helgen, men även förra året på SM då han vann med ett segel på 6.3 kvadrat även om alla andra seglade på storlekar runt 7-8 kvadrat. Alltså inget berg av utrsutning och massa teknik.
Den som vinner den totala cupen borde vara den person som behärskar att speeda både när det brallar i, men även när det blåser lite mindre. -
Koa;499709 wrote:Alltså läge att boka mötena, plussa hemma, göra alla måsten och fix…
så att man är redo och allt är hindersfritt när vinden kommer … 😀Jag har sålt mina brädor lite för tidigt och väntar som fanken just nu på mina nya 2009or, men inte fasen båser det för det… måste vara nåt annat som är fel, kändes ju annars idiotsäkert?!
-
Gustav, du missade mitt inlägg (nr 32) där tar jag upp samma sak som du, dvs funtionärer samt datorer och skrivare.
Man kan inte helt förlita sig på prognoser, Haga har sin bris på våren liksom Klagshamn brukar få på ost (idag, söndag blåste det plötsligt även om prognosen var död t.ex). Skulle vi enbart gått på prognos så tror jag inte att vi hade kört på Haga tidigare i år – proggen var nämligen inte speciellt bra…
-
I stort ett bra förslag från MacTs!
1:a Maj är väl dock lite tidigt, Haga tävlingen brukar vara i mitten av Maj.
Känns också som om Maj-tävlingen ät riktat mot Haga & oktober tävlingen är riktad mot TT. Även om det inte har blivit så i år så är Klagshamn (eller Habo) ofta bra i slutet av Maj. Tror också att det är bra att ha en grov vägledning om var tävlingarna ska vara, är vinden kass eller liknande så byter man bara spot mot någon som passar bättre.deltävling 1 i början/mitten av Maj – enligt plan på Haga
deltävling 2 i slutet av Maj alternativt september – Klagshamn/Habo
deltävling 3 Juli/augusti – Karpathos
deltävling 4 (och SM) oktober – TT…och man får räkna bort en deltävling
-
andersbq;499560 wrote:Lite ”flytande” helger under våren och hösten innebär således att man kanske måste boka upp sisådär 6-8 helger… Har ni inget liv?
Fördelen med att åka till ett ställe med vind är det det till 98% säkerhet levererar.Håller helt med här, med fru och 2 barn så kan jag inte leva på ”stand-by” i 6-8 veckor. I så fall är det bättre och chansa som vi gjorde igår, blie det absolut ingen vind så ställ in
-
Jester;499394 wrote:Eller Other – gmt +2. eller så fixar jag om ett par timmar..
Ja, tack Jesper
-
Flying Dutchman;499482 wrote:Va bra, då fattas det bara en anmälningsformulär samt info på engelska om själva tävlingen och då är det klart. 🙂
Har sett att du har raggat deltager från Holland på deras forum (jag utgår från att det är du i alla fall). Coolt, tänk bara på att om det är dålig prognos så skjuts tävlingen upp till helgen efter, dvs det är inte alls säkert att det blir utsatt helg.
-
Kapten K;499356 wrote:fick ju simma hem!
Varför tog du inte bilen….? HA-HA-HA-HA… luft HA-HA-HA-HA
-
En praktiskt detalj, om vi nu ska redovisa heat på samma sätt som vi gör idag, är att vi borde köpa in 2 billiga bärbara datorer samt en enkel skrivare så att vi kan redovisa resultat/heat samt anslå detta. Detta ”kit” kunde då få åka med på tävlingarna så att vi har detta på plats.
Ska vi vidare ha ”flytande” tävlingar utan fasta datum så måste vi även vara beredda på att det blir svårt med funktionärer etc. Vi måste alltså själva vara beredda på att stoppa in vår egen GPS-data från minneskortet till GPSresults för att kunna redovisa.
Jag ser dock inga problem i det här sistnämnda, det är snarare en naturlig utveckling.Använder vi däremot funktionaliteten i GPSSS så kan vi glömma ovanstående, dock gillar jag detta med heat med all spänningen etc som det tillför. Jag ser därför gärna att vissa tävlingar har kvar heaten, medans andra kan köras efter swespeed konceptet.
Jag kommer lätt att åka till Karpathos igen nästa år, kan/vill fler följa med då är det bara roligt och kan vi dessutom köra en tävling samtidigt då blir det riktigt skoj.
-
absolut, pilsner är gott… 🙂
-
tobhed
Medlem11 september, 2008 vid 18:30 som svar på: F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008Ok, nu har vi granskat massor av olika prognoser och generellt ser det ut att vara bra med vind på fm på lördagen för att sedan avta och i princip inte blåsa alls på söndagen.
Därför har vi bestämt följande:Tävlingen kommer endast att genomföras under lördagen
Registrering mellan 08.00-09.00
Skepparmöte: 09.00
Första möjliga start 09.20Se till att sprida detta så mycket ni kan så att ingen missar denna information
-
Klang;498761 wrote:Hohoho… på känn…. hahaha… jojo, säkert… en annan kom med konspirationsteorin innan han hade lämnat…
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=59780
visst visst, kanske inte mitt i prick… men ändå… den tolkningsgrej ala nostradamus… jajemen… 😉
En kille som konstant är ute cyklar måste ju så småningom ha turen att träffa rätt, eller hur … 😉
