walle
Forumsvar skapade
-

En sån här
kniv köper du för 79:- här:
kitesweden.se/
eller
http://www.ontopsports.com -
Här hittar du snyggare hjälmar:
http://www.kajaktiv.se
och
http://www.airborn.se/ -
Svar till:
Är oxå tacksam för tips om bra och förhållandevis billiga ”impact-wests” och hjälmar. (har inte råd med en Gath för 900 spänn).
Denna sporten är ju farlig ju![/ QUOTE ]
vilken jevla tur för dig att du inte har råd med ”Gath” hjälmen
…den e ju skitful!
-
giftigt tyvärr..
-
Svar till:
Walle: Men vad jag menar så skall du ha linorna spända hela tiden när du virar upp den från bommen.. plus att du virar linorna runt bommen och inte från sida till sida… på så vis har du bättre kontroll på linorna när du har lite drag..
Det kan hända att du har rätt, har som sagt inte provat men det känns som ett stabilt sätt… ifall det finns möjlighet kan man ju till och med lägga draken så att den bromsas av något som till exempel kanten till land.. bara man ser till att hela tiden ha spända linor när man virar ut..
[/ QUOTE ]
okej!
virar man runt så har man nog lite mera koll på linorna.föresten drar du till usa eller?
-
Svar till:
PPSSHHIHH!!! passa er, min pappa är stor och har mustashh
[/ QUOTE ]
-
Hallmare:
Fre: Sydväst, 7-11 m/s Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s.
Lör: Sydväst, 6-10 m/s Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s.
Sön: Väst, 8-12 m/s Dygnets högsta vindhastighet 12 m/sÖstgötaslätten:
Fre: Sydväst, 5-9 m/s Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s.
Lör: Sydväst, 5-9 m/s Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s.
Sön: Väst, 5-9 m/s Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s.Nu e de bara att be till vindguden resten av veckan
-
kör med en bra dubbelhäftande tejp!
karlssons klister e faktiskt, jag vet att det låter otroligt
, inte lika bra. -
Jag e kanske på…
Vore ju kul att träffa er det var ju ett tag sedan
Men om det blåser syd ost – syd så rockar ju faktiskt Hallmare och det e ju 1000gånger bättre än Sandvik!
Men jag hoppas på vågor i Varamon så man kan ladda lite
hur e det där, funkar bara väst eller? -
Svar till:
Ett annat sätt som jag är övertygad funkar(men som jag inte provat) är att rigga draken precis som vanligt på land… dvs ut med linorna, sätta fast allting på rätt ställe, dubbelkolla så det sitter rätt (även den bäste kan sätta linorna fel ibland). Sedan tar man helt enkelt och virar in linorna runt bommen igen fast med alla fyra(eller två) linorna fastsatta i draken…
sedan vandrar man 27 meter ut i vattnet i godan ro med bommen i ena handen och draken i andra handen. När man kommit ut lägger man draken på rygg så som när man vattenstartar och sedan virar ut linorna igen.. jag har gjort det här flera gånger på land och det funkar utmärkt så det borde funka lika bra i vattnet..
På så vis slipper du allt bös(göteborska?) som ligger vid strandkanten och som gillar att fastna i linorna.
[/ QUOTE ]
jag rekomenderar inte detta sätt…
jag är ganska van att åka själv och har testat det men i bland, när det blåser ”mycket” så glider kiten iväg för fort och det kan bli knut/trassel på linorna…och då måste man i värsta fall släppa allt och kanske förlora kiten!Detta sättet är annars bra när man startar från en båt, bara släpper i väg kiten, men då e man ju fler så att man kan hämta kiten med båten om det skiter sig.
Alltså:
riggar/startar du ensammen så se till att linorna e sträckta/utlaggda vid start oavsätt vilken metod du använder.Lycka till!
-
Om prognosen håller sig, vilket aldrig tidigare hänt…, så e de dags att Linköpingsmaffian besöker norra småland i helgen tycker jag

för ni vekar inte få så bra vind på slätten…?