Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis Svara på: Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

  • dr-masse

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 12:11

    Om det är något jag lärt mig, vilket tog alldeles för lång tid att inse…, så är det vikten av att hitta brädor i rätt storlek för ens egen segling och förhållanden.

    Länge valde jag att ha en större (runt 90-95 liter, senare 100) och en mindre (runt 75-80 liter) för min segling. Tanken var att den större skulle funka bra i lättare vindar ner mot typ 4.7 och den mindre från 5.3 och mindre.

    Det här var ju bra i teorin, men det innebar i praktiken att jag länge saknade en bräda i min “sweetspot”, vilket omsatt till en modernare planka är en sak med sisådär 82-85 liter och runt 58 bred. Det gjorde att jag antingen var lätt frustrerad över att åka runt på en snäppet för liten bräda eller att jag körde med min stora bräda i förhållanden som den egentligen inte var perfekt för.

    Lösningen på detta har blivit att ha två brädor som ligger närmare varandra storleksmässigt, men har lite olika styrkor/egenskaper. Det här kan jag verkligen önska att jag hade kommit på tidigare… men nu när det är på plats är jag verkligen supernöjd och kan framöver se mig själv ha två vågbrädor med än mer snarlik volym/storlek men olika design och användningsområden.

    Så, med det sagt så tror jag faktiskt inte att det själva modellen betyder sådär jättemycket, utan mer om att du behöver hitta en bräda mer rätt egenskaper i rätt storlek för dig. 92 liters Firewave låter som en utmärkt kandidat för det.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis Svara på: Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.