Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ändra bombredd på Naish 2011 bom.

  • ändra bombredd på Naish 2011 bom.

    Publicerad av hakanh på 13 juli, 2011 vid 16:15

    Sitter och försöker klura ut hur man ska ändra bombredd på naishbommen, ska ju gå att justera från 18-20″ eller nåt. Det sitter en låsning i båda ändarna på undersidan av bommen som man kan vända på. Då ändras bredden för styrlinornas fästpunkt på undersidan. Dock händer ju inte ett skit på ovansidan där linorna går ut (går ju ut på samma ställe). Således ändras ju inte bredden mellan de utgående styrlinorna vilket borde vara hela syftet.

    Har jag missat något eller har Naish lurat sig själva när dom uppfunnit sitt vario bar end system?

    sourra svarade 12 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sourra

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 16:23

    Ovandelen av linfästet är mjukt så när du vänt fästena undertill och sen lägger lite spänning på linorna genom att svänga kiten eller skota in så kommer den effektiva bombredden utgå från avståndet mellan linfästena under bommen. Jag kör i stort sett alltid på 18″ för att få mindre känsliga kites och det funkar riktigt bra.

  • hakanh

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 16:35

    Hmm ja jag funderade lite på om det kunde vara tanken men även om man lägger belastning och dessutom drar snett så ändras ju utgående position knappast lika mycket som på undersidan där det ändras med 1″ per sida. Skulle vilja påstå att det bara blir en marginell skillnad men det kanske blir mer när man väl är ute på vattnet.

    Men men sånt här är petitesser och för övrigt är det jäkligt schyssta grejor.

    Teknikfreak och ingenjör som man är så analyserar man funktionen i alla detaljer..haha.

  • sourra

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 16:55

    Ja det är en förbannelse att vara ingenjör. Ut på vattnet och prova så får du se hur du upplever det =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ändra bombredd på Naish 2011 bom.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.