Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det någon universalbräda?

  • Finns det någon universalbräda?

    Publicerad av Aquario på 11 maj, 2024 vid 15:35

    Hej!

    Funderar på att packa bilen och börja jaga vind på inte alltför avlägsna platser under semestern, och då hade det varit smidigt att bara behöva packa en bräda istället för två. Har idag en Simmer Freemove 100 och en JP FSW 93. Dessa brädor kompletterar varandra väldigt bra, men finns det en kompromiss som kan ersätta båda, det är frågan?

    Skulle vilja ha en bräda som planar lätt i marginella vindstyrkor från 8 – 10 m/s med ett segel runt 6m2 och samtidigt kan hantera stormpiskat hav med små segel. Har fått upp ögonen för Simmer Helix i någon av de större storlekarna 106 eller 116 liter. Är det någon som äger eller har testat den brädan och kan ge en rekommendation?

    erik-andersson svarade 3 veckor, 2 dagar sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    12 maj, 2024 vid 19:32

    Det superenkla svaret på din fråga är – nej, det finns ingen kompromiss. Så sluta leta efter en och fortsätt lasta två brädor och njuta av alla bekymmer den härliga sport skapar 🤣

    Dessutom – att har rätt prylar för rätt förhållande är typ priceless, utan tvekan värt logistiken

  • Aquario

    Medlem
    13 maj, 2024 vid 19:35

    Tack för det rappa och ärliga svaret, det förklarar varför Jag aldrig hittat någon trots upprepade försök genom åren:-).

    • Detta svar ändrades 2 månader, 2 veckor sedan av  Aquario. Anledning: Felstavning
  • sailortrash

    Medlem
    16 maj, 2024 vid 12:34

    Nej en enda bräd finns inte. Man vill ha en stor och en liten

    Men för att öka rangen tycker jag freestylebräda kring 100 + vågbräda/fsw mellan 85-95 beroende på typ och vad man gillar täcker upp för allt som är värt att surfa i med fena

    Man kan även köra renodlade freestyle segel i de större storlekarna så får man ännu mer low end

  • safesurfer

    Medlem
    18 maj, 2024 vid 16:08

    Det beror såklart på vad du har för krav. Jag kör en slalombräda på ca 65cm bredd och 3 segel (6.4/7.0/8.0). Två master och en bom. Jag tycker det räcker långt för slalomsegling 7-18 m/s. Moderna slalomsegel har riktigt stort vindområde.

  • Aquario

    Medlem
    18 maj, 2024 vid 17:01

    En slalom/freerace i de mindre storlekarna är nog inte helt fel, har haft en JP supersport 130 som var en trevlig bräda men aningen svårplanad i i lättare vindar. Har också haft en 100 liters JP freestyle som var extremt lättplanad, men tyckte den hade tvivelaktig kursstabilitet, men det är väl det som är meningen med en freestyle bräda. Har inga ambitioner att bli freestylare eller vågryttare. Njuter mest av långa fina planingar med en bra Freeride bräda och segel under 7 kvadratmeter.

  • sailortrash

    Medlem
    20 maj, 2024 vid 07:12

    Kör den med vanlig freeridefena kring 28 så får du bättre kurs

    Men freestylebrädor går inte superbra med klassisk stance, eftersom de har stropparna så centrerade går de som bäst med lite rakare stance. Man kan köra lite kortare hängseletampar så får man bättre position och enklare att hålla brädan plan

  • allen

    Medlem
    24 juni, 2024 vid 09:25

    Lånar tråden lite… Jag har en RRD firestorm 123 liter v3 som med 44 cm fena som choppar mycket vid mycket vind.

    Vilken bräda kan man köpa för att komplettera för vågiga förhållanden utan att den blir svårseglad? Gillar inte vågor så mycket

    Väger 65 kg

    • Detta svar ändrades 1 månad sedan av  allen.
    • Detta svar ändrades 1 månad sedan av  allen.
    • Detta svar ändrades 1 månad sedan av  allen.
  • Aquario

    Medlem
    29 juni, 2024 vid 10:55

    Tack för alla goda råd, men när min nyfikenhet tog över och ett bra erbjudande dök upp, gick det inte att motstå frestelsen att prova en ny typ av bräda.

    Har bara använt den en gång i ganska byig vind med en del chopp och är mycket positivt överraskad av att man kan fördas mjukt och med kontroll över chopp och samtidigt ha gott om flytkraft när vindstyrkan dalar under planingsfart, det ger möjlighet att träna lättvindsmanövrer i väntan på nästa vindby.

    Så en modern Freewave bräda över 100 liter är nog det närmsta Jag kommit en universalbräda som inte är bäst på allt men hanterar de flesta förhållanden.

    • Detta svar ändrades 4 veckor sedan av  Aquario.
  • hakuna

    Medlem
    2 juli, 2024 vid 14:52

    Jag tror du kan börja med en mindra fena! 44cm är ju som ett jäkla centerbord. 🙂

  • hakuna

    Medlem
    2 juli, 2024 vid 14:54

    Ja, det där är nog en bra bräda.
    Men, “en bräda” är väl mest för om man kör på ett (1) ställe? Att en bräda ska vara bra på speed-strippen och i DTL våg-ridning är nog mycket begärt.

  • erik-andersson

    Medlem
    3 juli, 2024 vid 12:44

    Genom att flytta fotstroppar, byta fenor, flytta mastfot och byta segel kan man ändra karaktär och beteende hos en bräda ganska rejält, oavsett vilken typ av bräda det är. Som ex. så har jag en Starboard Futura 101 (2009) som ändrar karaktär bortom igenkänning när man fixar och trixar med ovan nämnda åtgärder. Kör man fotstropparna i ytterläge, skruvar i en rak och fart-orienterad fena, mastfoten i mitten eller något bakom och kör med fart-orienterade segel så är den snabb som tusan och “sportig”. Flyttar man in fotstropparna, hänger på en lite bakåtsvept kortare freewave-fena, flyttar fram mastfoten en aning så man får ner mer av dubbelkonkaven i vattnet (mjukare framfart) och byter till ett mer högt skuret segel med trycket högre upp, som är mer manöverorienterat, så har man helt plötsligt en helt annan bräda under fötterna. Detsamma gäller med min FSW 96. Den går att förvandla rejält. Så oavsett vilken typ av bräda du har, så kan du få ut ett ganska brett användningsområde ur den genom att ändra nämnda saker. Prova dig fram, så kommer du att ha väldigt roligt och lära dig en massa nya saker under resans gång.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det någon universalbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.