Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det slut nu?…

  • Är det slut nu?…

    Publicerad av sinker på 1 november, 2008 vid 15:42

    Förra helgen var ju en av de bästa under 2008. Vågor och bra tryck fredag, lördag OCH söndag. Men idag kryper temperaturen ner under nollan och windguru visar kalla ostliga vindar så långt prognosen ser.

    Är det slut nu?
    Dags att spola av grejorna och tänka på vinterförvaringen?
    Är det verkligen sant?
    Ge mig hopp…

    /sinker

    kvabbso svarade 15 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • lars_k

    Medlem
    1 november, 2008 vid 15:48

    Äh. Närmaste veckan ser kass ut men sen drar snart huvudsäsongen igång. Jag tycker westcoast levererar som bäst Nov-Dec-Jan. Iaf har det varit så de senaste “vintrarna”. Håll ut!

  • argulander

    Medlem
    1 november, 2008 vid 16:06

    Seglade förra säsongen i nov,dec,jan,feb,mars,april många riktigt bra dagar. Vintern kan enligt metereologerna ta två spår. (Gäller iofs mest ostkusten Stockholms skärgård.) Nån gång i början av januari bestämmer det sig. Antingen blir det rejält kallt i början och stora delar av Östersjön fryser vilket gör att klimatet blir en typ av inlandstyp med stark kyla klart väder och svag vind, denna vintertyp är mer ovanlig men uppträdde tex 1987 mfl år. Den andra typen är vanligare, Östersjön går öppen och det leder till mulet och disigt väder, relativt varmt och ofta hårda sydvästvindar. Denna vädertyp rådde helt klart förra vintern, blir det så igen så finns det gott hopp för en fortsatt bra säsong.

    Klas

  • gurra1978

    Medlem
    1 november, 2008 vid 16:36
    Sinker;513392 wrote:
    Ge mig hopp…

    Lars_K har rätt. Den riktiga säsongen börjar nu och kommer med stor sannolikhet ge oss många sköna dagar. Jag har sparat 3 v semester som jag ska ha nu i jul för att enbart segla i Sverige. Så mycket tror jag på det. Men på kort sikt så ser det väl bra ut. Lyft blicken mot Skåne så fort det är frånlandsvind på västkusten och du skall finna vind (iallafall just nu 🙂 )

  • rrd

    Medlem
    1 november, 2008 vid 17:26

    Kunde inte låta bli att gå in min Surfloggbok o kolla hur det brukar se ut i nov, dec dom senaste åren och det ser bra ut!

    2006 var det 7-8 bra surfdagar i varje månad, 2007 var det lite sämre för min del men helt klart att vi väntar på bra surf. Nu gäller det att kolla handskar, huva, väst o slitna tampar mm!

    Och så man måste ju bli ännu bättre på tajmingen med jobb o annat för att komma ut i tid innan det bli för mörkt o kallt.

    Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.
    Winston Churchill

  • sinker

    Medlem
    1 november, 2008 vid 18:51

    Skönt att ni finns!
    Jag blev förvillad att tro att det var slut när jag skrapade rutorna i morse, men nu vet jag bättre. Pust.
    /sinker

  • doc

    Medlem
    1 november, 2008 vid 19:41

    Mina nya handskar är fina och snart kommer nya brädan. Men jag måste erkänna att just i morse ifrågasatte jag det kloka i att beställa custombräda för leverans i november 🙂

  • jat

    Medlem
    1 november, 2008 vid 19:59

    @Sinker 513392 wrote:

    Förra helgen var ju en av de bästa under 2008. Vågor och bra tryck fredag, lördag OCH söndag. Men idag kryper temperaturen ner under nollan och windguru visar kalla ostliga vindar så långt prognosen ser.

    Är det slut nu?
    Dags att spola av grejorna och tänka på vinterförvaringen?
    Är det verkligen sant?
    Ge mig hopp…

    /sinker

    Finns inga dåliga väder bara dåliga kläder. På med huva och vantar så rockas det vidare

  • mountainfarm

    Medlem
    1 november, 2008 vid 20:07

    Fiskar’n i Vilshärad (någon kanske kanske känner igen…) anser fortfarande att “vinden” har en del kvar i påsen, som måste tömmas i år. Förvånas därför inte om det blir ett rackarn’s seglande framgent! Hoppas bara att det blir NW eller WNW! Skulle vilja ta Tabou’n (72:an) på en rekordelig svängmed 4.1:an…
    //Bottensväng

  • hollister

    Medlem
    1 november, 2008 vid 21:07

    Jag behöver investera i en bra huva och ett par varma handskar för vintersäsongen…….har ni några tips på vilka man skall satsa på!?

  • symon

    Medlem
    1 november, 2008 vid 21:12
    hollister;513426 wrote:
    Jag behöver investera i en bra huva och ett par varma handskar för vintersäsongen…….har ni några tips på vilka man skall satsa på!?

    Måste dela med mig här nu. Mystics handskar och skor är mycket bra! det va allt. Hej

  • mountainfarm

    Medlem
    1 november, 2008 vid 21:22
    hollister;513426 wrote:
    Jag behöver investera i en bra huva och ett par varma handskar för vintersäsongen…….har ni några tips på vilka man skall satsa på!?

    DA KINE COLD WATER MITTENS -nåt annat funkar (väl) inte (?)
    och en redig O’neill eller ProLimit-luva (med skärm) bör göra tricket.

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 november, 2008 vid 21:48
    Mountainfarm;513431 wrote:
    DA KINE COLD WATER MITTENS -nåt annat funkar (väl) inte (?)
    och en redig O’neill eller ProLimit-luva (med skärm) bör göra tricket.

    Vore kul om någon samtidigt kunde kåsera om varför ett par så rekommenderade vintervantar som CWM systematiskt verkar läcka i sömmarna så att de behöver draperas med LiquiSole.

  • mag

    Medlem
    1 november, 2008 vid 23:26

    Mystic huva som har en flärp innanför halsmudden OCH en flärp utanför kragen gör den till den klart tätaste huvan. Annars är en väst-huva ett bra tips, speciellt om du kan ha den utanpå dräkten så slipper du halsvatten.
    /Magnus

  • argulander

    Medlem
    2 november, 2008 vid 06:13

    @stefanlindmark 513434 wrote:

    Vore kul om någon samtidigt kunde kåsera om varför ett par så rekommenderade vintervantar som CWM systematiskt verkar läcka i sömmarna så att de behöver draperas med LiquiSole.

    Tycker att CWM är varmare (framförallt i kombination med att de ger mindre kramp) än allt annat jag prövat trots att de kanske läcker en aning. Har inte känt något behov av att täta sömmarna. Blir inte LiquiSole fö väldigt hårt?

    Klas

  • usel

    Medlem
    2 november, 2008 vid 10:10

    du bör kunna segla bekvämt ner till ca 2 grader i luften. Kallare och det börjar bli otrevligt främst för händerna. Personligen har jag satt gränsen till 2 grader, kallare och jag stannar hemma.

    Vem skall segla nu i veckan? Någon som kanske vill samåka från gbg? det är ju trotts allt en bit…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det slut nu?…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.