Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver hjälp med utrustning.

  • Behöver hjälp med utrustning.

    Publicerad av wuqu på 9 september, 2008 vid 15:15

    Jag är helt ny på Vindsurfingfronten och behöver lite hjälp nu när jag ska köpa olika delar.

    Jag har redan införskaffat en bom och några gamla segel. Bommen var från 2008 160-215 och jag betalade 500kr begagnat. Förra veckan köpte jag 4st segel som är från 90-talet, 4.8, 5.0, 6.0 och något mer. Seglen var i ganska dåligt skick men jag betalade bara 200kr för alla fyra. Jag ska köpa en begagnad bräda imorgon förmodligen och vet inte så jätte mycket om den än, men det är en mistral från 2002 på 180 liter typ.

    jag behöver nu mastfot, mastförlängare och mast. jag har inte alls mycket pengar och köper gärna begagnat men det är ju inte alltid superlätt att hitta begagnat i närheten (jag bor iof i Göteborg).

    Nu undrar jag; vad ska man tänka på när man köpa dessa delar?
    Jag läste något om SDM och RDM vad är det? kan man bara köpa någon mastfot, mastförlängare och mast och så passar allt, eller måste man köpa från samma tillverkare osv? jag behöver lite info om vad jag behöver tänka på när jag köper separata delar såhär.

    Jag är mycket tacksam för svar!

    ps. Om någon har en liten begagnad mastfot/mastförlängare/mast och bor i närheten av Göteborg så kan ni ju höra av er 😉

    carl-r svarade 15 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • lajvarn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 17:20

    SDM och RDM är olika diameter på masten. SDM är nog det vanligaste, iaf på äldre prylar. Har du en SDM-mast så måste du ha en SDM-förlängare.
    Olika märken fungerar bra med varandra och mastfoten passa till förlängaren. Det vanligaste systemet som du nog stöter på är PIN. Enklast är nog att köpa både mastfot och längare av samma kille, brukar inte va speciellt svårt att hitta till en vettig peng.

  • bicless

    Medlem
    9 september, 2008 vid 18:24

    RDM= Reduced diameter
    SDM= Standard diameter
    Dvs olika tjocklek på mast och förlängare.

    Du har normalt 3 delar i riggen förutom segel och bom

    Mastfot
    Förlängare
    Mast

    Förlängaren och masten måste ha samma diameter förslagsvis SDM

    Mellan mastfoten och förlängaren förekommer 2 olika kopplingar, PIN och US-cup. PIN är med en 5cm stålpinne på mastfoten och us cup med 2 små stålkulor man kan trycka in. Förlängaren och mastfoten måste vara av samma system dvs båda exempelvis PIN eller båda US-cup.

    Om du inte köpt brädan ännu så dubbelkolla att den är någolunda bred, helst över 70cm om du är nybörjare.

  • wuqu

    Medlem
    11 september, 2008 vid 15:33

    Ok tack för svaren!

    Nu har jag köpt en bräda och behöver bara en mast för att sätta igång!
    Vad ska man tänka på när man köper mast? vad spelar det för roll hur många % kol det är i den osv? Jag hittade en billig mast på surfspot.se den ser ut såhär. är den något att ha? hur vet jag om den är SDM eller RDM? jag köper ju helst begagnad mast men jag hittar ingen bra i närheten av GBG i min prisklass.

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2008 vid 17:31

    @Wuqu 498939 wrote:

    Ok tack för svaren!

    Nu har jag köpt en bräda och behöver bara en mast för att sätta igång!
    Vad ska man tänka på när man köper mast? vad spelar det för roll hur många % kol det är i den osv? Jag hittade en billig mast på surfspot.se den ser ut såhär. är den något att ha? hur vet jag om den är SDM eller RDM? jag köper ju helst begagnad mast men jag hittar ingen bra i närheten av GBG i min prisklass.

    Detta är en vanlig SDM-mast som är väldigt basic och därmed billig. Hållbar men tung också.. Helt ok om du inte har några direkta krav eller inte vet om du skall fortsätta surfa mm.

    Men vill du ha en lite bättre mast, så borde du nog satsa på minst en sådan här.. Men en kolhaltigare mast är definitivt att föredra.:smile:

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=154&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=73&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=153&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    Till detta behöver du en mastförlängare: http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=310&category_id=10&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    Och passande mastfot om du inte har hittat detta ännu:
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=15&category_id=10&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

  • wuqu

    Medlem
    11 september, 2008 vid 18:43

    Tack knatte!
    jag slår nog till på den mastfoten och mastförlängaren, och sen kör jag nog på den första masten du rekomenderar där för 995kr. d kostar väl några hundralappar i frakt också antar jag, men det får man väl leva med =)

    En fråga till, vad ska man tänka på vad det gäller längd på mast? när har man lång och när har man kortare? Jag antar att det hänger på seglen eller?

  • jps

    Medlem
    11 september, 2008 vid 19:07

    Köp inte mast innan du har funderat ut vilket segel du ska ha den till. Det kan bli dyrt…

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2008 vid 19:09

    @Wuqu 498993 wrote:

    Tack knatte!
    jag slår nog till på den mastfoten och mastförlängaren, och sen kör jag nog på den första masten du rekomenderar där för 995kr. d kostar väl några hundralappar i frakt också antar jag, men det får man väl leva med =)

    En fråga till, vad ska man tänka på vad det gäller längd på mast? när har man lång och när har man kortare? Jag antar att det hänger på seglen eller?

    Kolla på dina segel eller segelpåsar. Där står det något som kallas luff
    Luff är mastlängden som behövs till seglet…
    En luff på 438 cm innebär ofta en mast på 430 och en förlängare inställd på 8 cm.
    Ofta behöver man minst 2 master. En 430 och 460 mast. Men kolla på dina segel och se vilken mastlängd som passar bäst i dina segel.
    Gamla segel hade ofta en mastlängd på 460 cm i storlekerna omkring 6.0 kvm. Nyare 6.0 segel riggas ofta på en 430 mast.

  • wuqu

    Medlem
    12 september, 2008 vid 08:47

    ok nu har jag kollat lite på mina segel. De är som sagt inte i topp skick ja får nog slänga ett eller två av dom. Men de två segel som är helt ok kollade jag vad det stod på luff. Det första va 460 och det andra 465. Är de väldigt långa? bra eller dåligt? hur funkar det med den masten som jag har kollat på? (den här masten) Ska jag köpa 460 masten då? hur funkar det sen när ja vill köpa nya fräscha segel? vad är bra standard för mig som nybörjare?

    Jag betalade ju bara 200kr för mina segel så om det är jätte dumt me 460 så får ja väl köpa lite bättre segel.

  • staffomania

    Medlem
    12 september, 2008 vid 09:21
    Wuqu;499160 wrote:
    ok nu har jag kollat lite på mina segel. De är som sagt inte i topp skick ja får nog slänga ett eller två av dom. Men de två segel som är helt ok kollade jag vad det stod på luff. Det första va 460 och det andra 465. Är de väldigt långa? bra eller dåligt? hur funkar det med den masten som jag har kollat på? (den här masten) Ska jag köpa 460 masten då? hur funkar det sen när ja vill köpa nya fräscha segel? vad är bra standard för mig som nybörjare?

    Jag betalade ju bara 200kr för mina segel så om det är jätte dumt me 460 så får ja väl köpa lite bättre segel.

    Står det inte på seglet vad man rekomenderas använda för mast? Är ju lite olika styvhet på 430 och 460. Annars kan ju lika gärna köra en 430mast med förlängare(30-35) som en 460mast med förlängning på (0-5). Om du skulle bo i stockholm skulle jag rekomendera att köpa 460masten så du sen kan gå upp i segelstorlekar men det blåser väl lite mer i gbg?

  • jps

    Medlem
    12 september, 2008 vid 09:25

    Kolla som sagt var vilket IMCS-värde (maststyvhet) som seglet säger att det passar till. Hänger du inte med på vad som står på seglet så ta ett kort på de märkningar som finns + hela seglet så kan du nog få bra tips här på forumet. Alltid kul med lite detektivarbete 😉

  • Knatte

    Gäst
    12 september, 2008 vid 11:04

    @Wuqu 499160 wrote:

    ok nu har jag kollat lite på mina segel. De är som sagt inte i topp skick ja får nog slänga ett eller två av dom. Men de två segel som är helt ok kollade jag vad det stod på luff. Det första va 460 och det andra 465. Är de väldigt långa? bra eller dåligt? hur funkar det med den masten som jag har kollat på? (den här masten) Ska jag köpa 460 masten då? hur funkar det sen när ja vill köpa nya fräscha segel? vad är bra standard för mig som nybörjare?

    Jag betalade ju bara 200kr för mina segel så om det är jätte dumt me 460 så får ja väl köpa lite bättre segel.

    Lägg upp kort på alla dina segel som du skall behålla. Nere vid botten på seglet har du trycka data. Ta kort på detta avsnitt, så skall vi försöka ge råd om master

  • wuqu

    Medlem
    12 september, 2008 vid 12:54

    OK nu har jag fotat alla segel! Jag fotade den lilla inforutan på de segel som hade en sådan och sen fotade ja lite skador så jag tänkte att ni kan väl tala om för mig om något utav seglen är för kassa o borde slängas.

    ps på det andra seglet där, det blå gröna så fanns det en info ruta men det syntes för dåligt för att få med på kort. Här är infon iaf:

    luff: 470
    bom: 180
    Stiffness: 7-7.5
    MCS Flex 2

  • jps

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:01

    Första och tredje seglet (om du fixar lattan) borde du kunna köra på en 460 mast med IMCS 25. De andra skulle jag inte ha använt mig av.

  • wuqu

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:40

    ok hur skulle man kunna fixa den lattan?
    varför inte använda dom andra? (nyfiken)

    Men frågan är vad jag ska ha för längd på masten? ska ja köpa 430 o sen en förlängare på 45?

  • Knatte

    Gäst
    12 september, 2008 vid 16:51

    Hrmm.. Det var riktigt riktigt gamla segel alltså.. Vi pratar 80-tal på några pjäser och 90-tal på de andra…
    Jag undrar om du inte gör dig en tjänst om du köper/tittar på andra segel direkt??:tongue:

    Men seglet med trasiga lattan Wallen-segler från början/mitten av 90-talet skulle väl kunna funka med ny latta?
    Ev. skulle segel nummer 1 funka
    Men absolut bästa lösningen är nog att kika på något annat segel. Nytt eller begagnat. Du kan få bra beg segel för ca 500-600 kr som inte är skrot eller dåliga grejor. Då får du ett segel från början av 2000-talet till kanske 2003 om du har tur.

    Så jag hade nog väntat med att köpa mast innan du hade hitta bättre segel. Men i annat fall köp 460 mast och använd till vallen 6.0 kvm seglet som vill ha en 460m mast och som har rätt IMSC-värde som den masten du pratar om har.

    Resterande segel passar bäst i en återvinningscentral enligt mig..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver hjälp med utrustning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.