Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder och info om SB hypersonic

  • januja

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 18:03

    Varför är du så orolig om du kan dra rigg.Vattenstart du vet inga problem med 9.0 själv ska jag ha nitro 9.3 som störst till 105an och jag väger 85kg vad kul det ska bli att segla slalom igen man mot man.

  • mwp

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 10:19

    Det finns mycket läsning om hypern i båda nya BOARDS &
    engelska WINDSURF wink.gif

  • jonasp

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 10:44

    vattenstart är problem med 9,0 när det inte blåser så mycket. Då jag inte tänkte ha någon större bräda och ofta drar ut i tveksamma förhållanden så är det ett svårt val mellan 105 o 125. 125:an borde ju plana lite tidigare också.

  • boman

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 11:00

    Get wet! förmodligen är det väl som jeppe skriver att samtliga bilder är att han faller av inför en gipp. Men jag undrar var mast skenan sitter på denna korta bräda, då den tar så stora segel ( någon som har ett mått från akter till centrum på mast skenan?) Jag kommer ihåg att på min SB 155 så var det svårt att ställa riggen rätt och få en behaglig segel ställning utan att ha mast foten längs fram…. Speciellt på större segel. Men det där är väl ganska personligt.

    Till jonasP: Funderar på att pröva dra lite rigg med med mitt Nitro 8,7 och Ahd maxriden 62 på 104 L crazy.gif en 7,0.a på 62:an är inga problem men 8,7 ?? Hs är ju bredare och gör det hela kanske lättare.

    slutligen en fråga till speed Janne: trot du att HS105 kompletterar min SB175? hade tänkt mig 175 med 10,9- 8,7 och Hs med 8,7-6,6, eller ska jag satsa på en vanlig sonic istället.

  • januja

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 13:26

    Om det inte blåser ja då ja då är det svårt även om du väger 100kg.
    Man mot man vad kul det ska bli.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 13:55

    Till Boman!!
    Jag tycker att din kombination verkar bra kör på hypern,som jag sa det bästa med hypern är att man lätt kan ta sig upp mot vinden lätt efter man bränt av en “värstingslör” på en vanlig 50-55cm bred slalom kan det ju ta ett tag!När vi körde sista gången blåste det 15-20 m/s och jag hade mitt RS-1 5.8 då hade jag hellre tagit min Thommen 265 (49cm bred) för att ha bättre kontroll mot brutalchoppet.Annars tycker jag den svävar jävlig gott över normalchopp (som en formulabräda) istället för stutsa,dessutom accelererar den helt grymt kanske pga av den låga vikten.Jag får inte till gipparna riktigt ännu fastnar med bakfoten i stroppen på nått vis.Obs skall ni köpa en Hyper kolla så 34 fenan är utbytt för så gott som samtliga går av (fabrikationsfel!!) min gick av efter 3ggr INTE KUL NOVEMBER!!! Men som sagt brädan är nog bland dom roligaste jag haft ockh jag har haft några sen 89.

    Mvh Speedjanne GBG

  • getwet

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 17:13

    Boman! Det verkar vara så att han är på väg in i gipp, han påpekar det själv också på SB konfen, och det förklarar kanske det hela varför han inte stänger. Kvarstår dock en sak……vad tusan gör den riggen på en sådan bräda? wink.gif
    Vad jag är mest intresserad av är om den verkligen är så där “supersnabb” och allt vad som påstås i olika forum.
    Att den är snabb det har jag väl fått klart för mig, men är den lika snabb som en extrem slalom? Kan den hänga med en downvindslalom 75liters i 5.5 vind? Eller en upwindsslalom i 8-9.0 vind? Det skulle vara intressant att få veta.
    Självklart kommer HS att vara en mycket bra bräda om man vill förenkla det hela och inte släpa runt på en hel surfshop, men frågan är om den där kompromissen verkligen kan hålla undan för de extrema grejerna.
    Kanske Hellaker och speedjanne kan svara på och berätta lite mer så vi nyfikna får bli ännu mer nyfikna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 19:49

    Han inte köra den mer än 6ggr innan kylan kom Men nej jag tror inte den hänger med min Thommen 265-99 på en riktig 15m/s slör men inte långt ifrån däremot tror jag den går mycket snabbare än en större bräda upwind (eller vad du kallar det) ser på ditt kitt att du verkar vara seriös speed/slalom gubbe KUL i dessa dagar när alla skall köra långsamma Freestylebrädor med camberlösa pissegel!!!

    Hoppas det kommer tillbaka segel med 1 camber per latta!!

  • teabag

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 22:04

    Vi var två påväguppåtsufare i Bahia Feliz i våras.Båda drog vi segel.Den ene fick för sig att hjälpa en riktig nybörjare från att krascha mot stranden och eventuella klippor.Grabbade en bräda och drog iväg.
    Först senare insåg han att det var en bräda där halva benen låg under ytan och han drog segel.Inga problem.
    Jag tror oron är för stor att det inte skall gå att dra segel på en så bred bräda.Tänk också på att en stor del av volymen ligger akteröver.
    Är man hyfsat duktig borde 105:an räcka också för oss som är på väg uppåt.
    Oron borde snarare vara slåförmågan.Kan du ditt tvåstegsslag på 3 sek ??

    Jag skall hämta min Boards och redogöra för vad de tycker senare. Till dess sukta på…

  • getwet

    Medlem
    18 januari, 2003 vid 22:15

    Håller med dig där, har seglat freerides och lite annat men kan bara konstatera……är det tångruska i fenan eller? wink.gif
    Nä…det där riktiga släppet och adrenalin kicken kommer när 30knop närmar sig och man vet att det bara är en tidsfråga innan det smäller i bitarna.
    Tror nog att wave killarna känner samma sak när det rullar in fina vågor och dom får rippa för fullt. Men att frirajda runt i ett par timmar verkar lite jobbigt…….har det hänt nåt!!!!!
    Men jag måste ändå erkänna att det faktiskt står en freeride/wave på vårens inköpslista. Det är resultatet av en fyra dagars på Gotland i höstas. Tokvind och tokfort med 268avantslalom i 3 dagars kulinghavssjö på Fårö blev lite för mycket, förenat med livsfara….och både din Thommen och RRD:n går ju inte att stänga av, full sula eller simma, inge fegkör där inte!!!!!
    Så jag fick låna en freeride under ett par minuter och kunde bara konstatera att det här var ju rätt nice, trots tångruska i fenan.
    Förövrigt så var det väl som jag misstänkte, en downvindslalom av modernare modell klår HS:en på undanvind, men HS slår de större trad. slalom på kryss och lättare vind.
    Och det känns skönt att veta eftersom en kompis ska införskaffa en HS….blev lite orolig!
    För det ska du veta, att bli frånåkt av Jeppe TS går inte, hellre dör jag!!!!! smile.gif

  • boman

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 07:37

    Getwet! perfekt om att din polare köper en HS. då kan ni matcha och se vem som går bäst!
    såg på SB hemsida att dom ska ha en HS tävling 14,15,16 Februari http://www.windsurf-vietnam.com kan det bli nåt liknande i Fiskebäck eller fituna kanske wink.gif

    cool.gif
    Windsurf may easily cause a lifetime addiction that may affect your performance at work and the way you interact with people…

  • hellaker

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 08:22

    Getwet, dina antganden är nog helt korrekta. Jag hade GPS på varje gång jag seglade HS:n i höstas, men var trots ganska optimala vindförutsättningar en dryg knop från mitt gamla speed-rekord, till min stora förvåning! Den KÄNNS nämligen ohyggligt snabb på lätt down-wind, och jag var mycket överraskad av att inte ha trashat rekordet när jag kollade GPS-en efteråt.

    Jag bör dock tilllägga att det vid dessa tillfällen var påtagligt att det var riggen som var begränsningen i max-hastighet på HS:en. Av någon outgrundlig anledning (förmodligen ekonomisk betingad!) så har jag alltid varit mycket mer benägen att spendera pengar på brädor än på segel och master, så det var en ganska kass rigg jag använde (3 år, no-cam).

  • stinger

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 11:06

    Oj vad jag vill ha en Hypersonic, ska man sälja bilen? Nej då får jag hoja till sjön. Jag fick inget direkt svar på min fråga om cam eller no-cam-segel men mellan raderna tycker jag mig se att cambersegel är att föredra.

  • getwet

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 11:20

    Känner igen symtomen, har också mätt upp hastigheter med formulan där man tror sig åka hur fort som helst men man kommer aldrig upp i downvindsslalom farter. Måste bero på storleken på brädan samt fenstorlekar, den blir jobbigare och jobbigare att ha fulll koll på ju fortare det går och då upplever man också farten som högre. Jag har än så länge aldrig uppmätt farter över 28 knop med formulan(är inge vidare formula seglare heller, Åberg, Svanberg och grabbarna passerar nog 30 eller touchar)), och HS:en är ju lite formula men ändå inte, det är väl bredden som sätter den övre fartgränsen kan jag tänka mig. Men känslan är viktig den också, oavsett om det går 26 eller 32 knop!

  • getwet

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 11:31

    Sorry stinger….glömde!
    Nu har jag själv inte seglat en HS men är övertygad om att ska du plocka ut maximalt ur den så är det camber som gäller, och då gärna ett fullcamber (gäller alla slalom). Även om skillnaden mellan ett no cam och cam segel är ganska liten idag så märks det ändock på en extrem bräda, speciellt om du är ute efter den där sista halva knopen. Men fullcamber är bara att föredra om du vekligen behöver ha det absolut sista gottigaste.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder och info om SB hypersonic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.