Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommen hamnar för högt?

  • Bommen hamnar för högt?

    Publicerad av sonofisai på 24 maj, 2011 vid 06:27

    Jag är ganska ny på detta men mina grejer har varit med lääänge. Min fundering är hur högt bommen ska sitta. jag är ganska kort och bommen hamnar lätt i huvudhöjd trots att jag knyter fast den så lågt det går.
    Det kanske är ok med så hög bom. Vad tycker ni?

    Knatte svarade 13 år sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • alken

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 07:39

    Det beror helt på vilken utrustning du har(segelstorlek, typ av segel/bräda mm) eftersom du säger knyta gissar jag att den är gammal. På stora lättvindsriggar ska bommen sitta rätt högt men troligen rör detta sig inte om den typ av rigg och därmed är bommen för hög.
    Handlar det här om en 4 m bräda med triangelsegel från 70-80 talet som ska seglas mest i lättvind på nån sjö nära Hillerstorp så går det nog dock att leva med en lite för hög bom, det är inte utrutsningens största problem ändå. Största problemet med för hög bom är selen, men knytbom + sele är ändå ingen höjdare.

  • sonofisai

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 05:12

    Nej sele är inget jag använder. och det är faktiskt en 390cm bräda och triangelsegel det handlar om… från 83 🙂

    Jag var ute igår i 7m/s och det räckte ganska bra. Det var rätt nivå för min del. Men det är ju jobbigt för axlarna, med bommen så högt.

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 06:46

    Med en utrustning 15 år nyare är det bara hälften så jobbigt :smile:. Denna utrustning får man till nästen ingen kostnad alls.

  • canoya

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 06:52

    Om du har bommen längst ned i urtaget på mastfickan kan du ju klippa en större öppning för bommen i mastfickan, såvida det inte är långt mellan foten på seglet och mastfoten och du har eventuell mastförlängare i kortaste läget. I så fall kan du ju kapa masten lite för att få ner hela riggen.

  • sonofisai

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 10:56
    stefan_gbg;656688 wrote:
    Med en utrustning 15 år nyare är det bara hälften så jobbigt :smile:. Denna utrustning får man till nästen ingen kostnad alls.

    Ja tanken har no ändå slagit mig att skaffa nyare grejer. Men jag tänkte jag skulle lära mig lite först. Är inte så bra ännu…

    Jag vågar nog inte gå bärserk på varken segel eller mast. Jag får se till att skaffa platådojjor eller nåt…

  • Knatte

    Gäst
    25 maj, 2011 vid 11:16

    Har du ingen bild på riggat segel/bommen så kan du få säkrare bedömning av vad som borde göras.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommen hamnar för högt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.