Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Brazil från oktober och framåt!?

  • Brazil från oktober och framåt!?

    Publicerad av petting_4 på 13 maj, 2010 vid 22:03

    Äntligen blir det ut o resa en längre stund. Siktet på brazil o kanske cumbuco som man hört ska vara grymmt! Tänkte dra i början av oktober och ett halvår framåt. Tänkte kolla om nån härlig själ går med samma planer eller liknande? eller nån som är där nere då?

    ollep svarade 13 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • danielnilsson

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 09:37

    Tja vi e ett gäng från Kalmar som går i samma planer funderar på å åka i slutet av oktober å stanna hela november vi har tittat lite på flygstolar å man kan få turåretur för typ 10k ca hör gärna av dig om du har något på g typ boende å så

    petting_4;611558 wrote:
    Äntligen blir det ut o resa en längre stund. Siktet på brazil o kanske cumbuco som man hört ska vara grymmt! Tänkte dra i början av oktober och ett halvår framåt. Tänkte kolla om nån härlig själ går med samma planer eller liknande? eller nån som är där nere då?
  • acemattias

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 16:36

    Kommer att vara i Rio de Janeiro vinterhalvåret, har någon vägarna förbi bjuder jag gärna på lite guidning.

    Just Rio är inte det vindsäkraste stället, men det finns mycket annat kul/extremt att hitta på och i Cabo Frio ett par timmar bort blåser det stadigt.

  • farbrorfraz

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 18:03

    snacka med virena på wildkitelife.com hon är där hela vintrarna. hon vet allt!

  • petting_4

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 18:55

    har tjötat med virena lite o så, boendet blir billigare ju längre man bor där(precis som de flesta ställen). Har inte kollat boende direkt än men ska kolla lite med virena vad hon anser e bra o vad man ska hålla sig borta från. Hittat flyg tur retur för typ 10 lakan så det är ju inte såå hiskelitt dyrt.
    Gött o höra att fler har lite planer i samma banor 🙂 Hade vart nsjukt nice o träffa lite folk från sweden där nere! antar att man nästan måste besöka rio när man väl e i brazil, så det vore ju nice! Va gör du där nere över vinterhalvåret då?

  • acemattias

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 20:29
    petting_4;611699 wrote:
    antar att man nästan måste besöka rio när man väl e i brazil, så det vore ju nice! Va gör du där nere över vinterhalvåret då?

    Rio är en fantastisk stad, rekomenderas.

    Då jag är där försöker jag vara kreativ och måla när det inte går att kita, har ett kite projekt på g men det går segt så jag överväger att lägga ner det och försöka med något annat.

  • petting_4

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 12:47

    enligt flygresor.se skulle jag resa från Gbg-bryssel-lissabon-foraleza.. nån som har någon erfarenhet om hur det är att få med sig kiteutrustnigen då? nån som haft probs med nåt sånt?

  • danielnilsson

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 14:07

    När jag har kikat på resor så e verkar det bättre om man tar tåget ner till köpenhamn å flyger där ifrån då bli det bara ett stop i lissabon verkar lite smidigare
    å då har jag kollat på tapflygresor å incatours priset landar runt 9300 till 10000 för 5 veckor typ från siste oktober till 5 december va de jag kollade på

    petting_4;611975 wrote:
    enligt flygresor.se skulle jag resa från Gbg-bryssel-lissabon-foraleza.. nån som har någon erfarenhet om hur det är att få med sig kiteutrustnigen då? nån som haft probs med nåt sånt?
  • acemattias

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 19:28
    petting_4;611975 wrote:
    enligt flygresor.se skulle jag resa från Gbg-bryssel-lissabon-foraleza.. nån som har någon erfarenhet om hur det är att få med sig kiteutrustnigen då? nån som haft probs med nåt sånt?

    Flygbolagen är olika kinkiga när det gäller surfutrustning.
    Jag flyger oftast med Air France som numera inte tar extra betalt för surfprylar.
    Grundregeln är att om incheckningen frågar vad det är, säg att det är en bänk, wakeboard vadsomhellst som inte heter surf.

  • petting_4

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 19:10

    det sega är ju bara om man inte säger vad det igentligen är, och sakerna försvinner eller det går sönder under färden så står man där med kuken i brevlådan o får inte ett skit på försäkringen har jag hört?! :/

    Är det smidigt med tåget o så till köpenhamn el? kanske skulle överväga det isåfall gött o slippa ett byte om möjligt.

  • fr3style

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 21:15

    Jag bor som mattias i Rio..

    Vi brukar kitea ihop..

    Om du skall flyga hit tycker jag antingen TAP eller Airfrance e bäst
    med tap kan du ta dig till recife. Där e det nära

    Se till o printa ut reglerna på bagage inann du åker. ha med dig det för dem äslar o jävlas. Just nu kan man med STORA flygbolag ha med sig utrustning. Men beroende på hur mycket du skall ha med dig. Så kanske det e bäst o köpa här av någon smugglare.

    Jag köper brädor o kites som e insnumgalde från usa. Kan löna sig!

  • petting_4

    Medlem
    10 juni, 2010 vid 16:49

    Nu är biljetten äntligen bärgad iaf. Flyger med TAP från lissabon till fortaleza den 2 oktober. Kommer åka med sas från gbg till london o resten med TAP. Med sas är det extra pengar på specialbagage men tap har 2x23kg som ingår tydligen. Klarar man 23 kilo på 3 drakar plus bommar, sele, bräda, boots mån tro?

  • acemattias

    Medlem
    11 juni, 2010 vid 14:52
    petting_4;616254 wrote:
    Nu är biljetten äntligen bärgad iaf. Flyger med TAP från lissabon till fortaleza den 2 oktober. Kommer åka med sas från gbg till london o resten med TAP. Med sas är det extra pengar på specialbagage men tap har 2x23kg som ingår tydligen. Klarar man 23 kilo på 3 drakar plus bommar, sele, bräda, boots mån tro?

    Det vager nog mer an 23, men om du far ha med 2×23 ar det ju inget problem, lamna kladerna hemma det ar billigt att kopa nya i Br.

    Mina vaskor brukar vaga in pa runt 30kg, det har aldrig varigt nagot problem (med airfrance).
    Senast vagde ena bagaget drygt 36kg, det gillade dom inte, men jag hadde en extra vaska med sa jag flyttade over grejor till den och betalade 530kr for ett extra bagage, det ar billigare an att betala overvikt.

  • petting_4

    Medlem
    14 juni, 2010 vid 15:46

    brukar landa runt 30 kilo med två brädor o skit, men kan ju ta med speedos istället för 6/4:an, antar att den blir lite varm där nere:p det löser sig alltid på nåt vis, får la stuva lite i packningen..
    Vet du nåt om boende-kostnade i brasilien? kanske inte stämmer med resten av landet om det är kitemecka så att säga, brukar ju kunna pressa upp priserna lite.

  • acemattias

    Medlem
    15 juni, 2010 vid 02:45

    Det ar svart att saga sa mycket om priserna, dom varierar extremt beroende pa var man ar, vad man lyckas hitta och vilken standard man vill har.

    Nordostra brasilien ar relativt billigt och det ar inte sa svart att hitta ok boende till bra pris men pa de popularaste kiteorterna under hogsasong kan det vara svart att hitta boende over huvud taget.
    En del valjer att bo billigare i nagon narlingande by och pendla, kanske lagga pengarna pa en hyrbil istallet.

    Nar det inte ar hogsasong gar det nastan alltid att forhandla om priset, speciellt om man stannar langre.
    Ha talamod och leta runt, boende som ar svart att hitta ar ocksa billigast.
    Kommer ni nagonstanns och behover rum, borja med att forvara packningen pa terminalen sa ni inte tar forsta basta for att ni inte orkar slapa runt pa grejorna.

    Da jag stannat bara en eller ett par dar har det gatt pa 150-300kr per natt for dubbelrum norra brasilien, 300-500kr sodra (ok standard, ingen prutning och utan att leta lange).
    Behover ni economisera finns billiga men schabbia hotel intill storre bussterminaler.

    Ni gor ratt i att paborja resan i norr, sommaren och det goa vadret kommer senare i soder.

  • hultinem

    Medlem
    15 juni, 2010 vid 10:20

    Jag + sambo åker till Cumbuco imorrn med TAP, fast vi landar i Natal. Någon som har något tips på hur man tar sig mellan Natal och Fortaleza på enklast sätt om man inte vill flyga?

    Hur som så har vi fått boende (31 nätter) för 5000 på Cumbuco Guesthouse.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Brazil från oktober och framåt!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.