Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Delaminering ?

  • Delaminering ?

    Publicerad av bjornen på 9 juni, 2008 vid 19:05

    Skulle justera mina stroppar inför morgondagen och då upptäkte jag dett fält ovanpå brädan. Området är ej mjukt vad jag kan känna. Är detta något att bry sig om ? Om det är allvarligt tex produktionsfel har jag något att säga till om mot starboard trots att jag har köpt den beggad av privatperson ? Brädan är -08 och använd max 3, 4 gånger av mig.

    Edit: Sorry, skulle postat detta i allmänna forumet

    perrapops svarade 16 år sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Kjello

    Gäst
    9 juni, 2008 vid 19:49

    Ser ut som en klisterlapp har suttit där som skydd mot att finish-halkskyddet sabbar mastboxen.
    Hur ska det annars bli så regelbundet runt.

  • oscar

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 20:24

    Det är inte seglet som nött mot brädan tex vid vattenstart? Känns ytan lika sträv som runt om?

  • bjornen

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 20:39

    @Oscar 473695 wrote:

    Det är inte seglet som nött mot brädan tex vid vattenstart? Känns ytan lika sträv som runt om?

    Halskyddet känns lika strävt överallt så jag ha svårt att tänka mig att fälten uppstått av seglet. Förstorar man upp undre bilden så ser man något slags rutmönster i det ljusare fältet. Är det kosmetiskt så kvittar det men om brädan inte bör seglas så är det katastrof 😡

  • jester

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 21:02

    Det där är nog ganska normalt på Starboard-brädorna. Min Hypersonic såg ut på samma sätt. Så länge det inte är mjukt, så är det ok. Men folk som haft lite fler stjärnbrädor vet säkert bättre.

  • marden

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 21:09

    rutmönstret är väl glasfibernätet som ligger ovan på trät och jag tror inte heller det är någon fara ,men svårt att avgöra via en bild

  • imported_mickeo

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 06:31

    Tjena Björnen ta med brädan så får vi kika på det.
    Om området ej är mjukt då har du ingen delaminering men vi kikar på det
    är det så att det är fel på brädan så får vi ordna det.
    Jag upplevde att brädan var i kanon skick när du köpte den.
    Mvh
    MickeÖ

  • svenne

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 06:49

    Bara ett litet påpekande…
    Det behöver inte vara mjukt när det har delaminerat, mjukt blir det om kärnmaterialet har blivit förstört. Däremot innebär det i princip alltid att det är delaminerar om kärnan är mjuk.

  • jester

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 07:23

    h-ar för mig att jag lästa någonstans att trät i brädan drar åt sig lite vätska, men att det var fullt normalt. Hade en stor blaffa på min redan när den var ny

  • imported_mickeo

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 09:58

    @Svenne 473797 wrote:

    Bara ett litet påpekande…
    Det behöver inte vara mjukt när det har delaminerat, mjukt blir det om kärnmaterialet har blivit förstört. Däremot innebär det i princip alltid att det är delaminerar om kärnan är mjuk.

    Om det har delaminerat mellan de olika lagrena så har jag för mig att du kan känna genom att trycka på området så känner man hur det sviktar jämfört med området runt omkring som ska kännas stumt.
    Mjukt var väl kanske inte rätt ord.
    Det mest troliga är att det är en missfärgning i trät som har hänt före produktionen av brädan.:smirk:
    Mvh
    MickeÖ

  • svenne

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 10:09

    Som jag skrev innan, det behöver inte vara mjukt när det har delaminerat. Bara för att det förekommer släpp mellan lagren behöver exempelvis inte fanéren under vara mjuk.
    Hårt bakom – stum känsla.
    Delaminering – sämre styrka.

  • bjornen

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 19:18

    @MickeÖ 473793 wrote:

    Tjena Björnen ta med brädan så får vi kika på det.
    Om området ej är mjukt då har du ingen delaminering men vi kikar på det
    är det så att det är fel på brädan så får vi ordna det.
    Jag upplevde att brädan var i kanon skick när du köpte den.
    Mvh
    MickeÖ

    Jag vill bara förtydliga att jag är väldigt nöjd med köpet som sådant och brädan var i utmärkt skick vid köpet 🙂 Fälten jag har tagit kort på upptäckte jag igår och har inte funnits där tidigare tror jag. Du får gärna hjälpa till att kika på brädan och kanske avgöra om det är något fel på den men det känns inte som att du ska belastas om det är ett eventuellt fabrikationsfel utan det borde väl isåfall vara starboard jag ska vända mig till ?

    //Björn

  • klint

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 19:49

    Min Isonic från 2007 såg ut på samma vis när jag köpte den ny. Har inte haft några problem och tror inte det är något att oroa sig för.

    / andy

  • swe-496

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 22:33

    Tror mer att det kan vara som så att träet kan ha sugit lite mer av epoxin än övrigt trä. Har sett samma sak på andra *board´s.

  • perrapops

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 22:48

    Min kombat ser likadan ut…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Delaminering ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.