Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ducato/Jumper/Boxer

  • Ducato/Jumper/Boxer

    Publicerad av gurra1978 på 28 juni, 2004 vid 15:49

    Är det någon som vet lite om denna biltyp (dieselmotorn). Verkar vara den absolut optimala hus/surfbussen med avseende på lastutrymme/ekonomi (inköp & drift).

    Fiat Ducatos 9 m2 skåp med 2,8 l motorn är fin som fan. Invändigt lasturymme 2,83 lång 1,81 bred 1,56 hög grin.gif

    chiffis svarade 19 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    28 juni, 2004 vid 17:01

    Yep! Jag har en Peguot Boxer -97a turbodiesel 2.5 med 12m2 skåpet. Tro mig när jag säger att det är den bästa stommen till en surfbuss du kan hitta.

    Pratade med mycket folk innan och efter köpet. Bland annat läste jag en tysk hemsida där snubben hade haft ca 5 olika bussar och hans bedömning av Ducaton han hade haft var att motorn var “absolut tillförlitlig.” Efter ett klassiskt topplockshaveri med min vattenkylda T3 syncro -92a + en massa andra bekymmer var detta vad jag satte högst på listan så när jag hittade en fullt servad Boxer som gått 17000 mil slog jag till direkt.

    Nackdelarna är väl att den har ganska svampiga, bussliknande vägegenskaper och sedan håller väl finishen på rörliga detaljer i dörrar och liknande inte samma kvalitet som på en T4. Men som sagt det viktigaste för mig är en slitstark och rymlig grundkonstruktion som inte bjuder på några otrevliga överraskningar maskinellt. Förbrukningen ligger väl på ca litern per mil (med högtak.) Innermåtten på min är 3,20 på längden och 1,80 på bredden + ståhöjd vilket ger möjlighet till en sjudundrande inredning. Kommer bilder på bygget snart. Är helt klar i September då jag ska husbilsregga den.

  • gurra1978

    Medlem
    28 juni, 2004 vid 17:12

    Det vore jätte kul om du kunde lägga in några bilder redan nu, jag blev så nyfiken. Kul att höra att motorn är tillförlitlig. Det är det viktigaste av allt.

  • mtomas

    Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:18

    Hittade följande om Fiat Ducato. Vet inte om det är den motorn du nämner, men kanske kan vara värt att läsa igenom alla svaren. De skriver något om nedre hastighetsgräns på 5:ans växel som kan vara bra att veta. Det verkar vara bättre på nyare motorer, men jag vet inte från vilket år.

    http://www.mhcs.nu/webforum/index.asp?visa=las&id=2922&rubrik=Fiat%20Dukato

  • chiffis

    Medlem
    5 juli, 2004 vid 12:16

    Hallå, har en Fiat Ducat Maxi, stor som f.. tanken är att inreda den som SurfHem, men pga husköp går den som packåsna.
    Man kan lassa in helt otroligt mycket och så är den soppasnål, ca litern/mil. Var nyligen ner till EU-landet Polen och handlade grejer till huset (Mycket större utbud + ca 1/4 av priset !!) ; Lassade bussen full (Kök,Badrum,65 m^2 golv, solpaneler mm.) Gick som en klocka !! Passade även på att byta framruta 430 SEK ink montering !!! Drivknut 360 SEK !!! . Summa sumarum bilen är bra men verkar dock vara rostbenägen. / Kristoffer

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ducato/Jumper/Boxer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.