Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Finns det vind på Öland?

  • reklem

    Medlem
    14 april, 2007 vid 17:07

    Jag tror på bris imorgon. Prognosen ser fin fin ut med över 20 grader och grundvind från syd och sydväst och ökande mot eftermiddagen från 2-6 m/s till 4-8 m/s. Bättre förutsättningar kan det knappast bli och vad gäller vindmätaren på Haga så tror jag att man kan lägga på någon eller några sekundmeter när det blåser sydsydväst. I alla fall om man inte tänkt köra längst in vid strandlinjen.

  • eklov

    Medlem
    14 april, 2007 vid 22:25

    vindmätare är för amatörer…

  • samhansson

    Medlem
    15 april, 2007 vid 07:21

    öland är för amatörer…

  • psychonauten

    Medlem
    15 april, 2007 vid 19:20

    Och det var många som fick segla idag! Härlig bris på 7-9 skulle jag tippa på.
    Till och med en del västkustingar och annat löst folk 🙂

  • martin

    Medlem
    15 april, 2007 vid 20:04

    Jag kan intyga att det var riktigt bra på Öland idag. Lite skum vind de första hundra meterna längst in, men full sula med min 12:a hela dagen annars. Rena sommarkänslan dessutom. Shorts på stranden och rätt mycket folk.

  • bboatb

    Medlem
    16 april, 2007 vid 14:14

    Igår va det najs vind, men ingen sjöbris…
    Orkar inte säga vad sjöbris är en gång till(ni får söka…) bara för att det blåser på en eftermiddag och det är sol så är det inte en bris!
    Men men, vem bryr sig vilken vind det är, bara det blåser!
    /Benny

  • martent

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:08

    bra med vind var det nu tror jag på ölandstokarnas sjöbris!

  • samhansson

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:31

    HappyMårten

  • gogga

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:32

    pimp my hat

  • samhansson

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:38

    MellowMårten

  • samhansson

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:38

    CrazyMårten

  • samhansson

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:42

    …………..–

  • reklem

    Medlem
    17 april, 2007 vid 08:27

    @BboatB 376709 wrote:

    Orkar inte säga vad sjöbris är en gång till(ni får söka…) bara för att det blåser på en eftermiddag och det är sol så är det inte en bris!

    För den som inte orkar söka så klipper jag in hur SMHI förklarar vad sjöbris är (se nedan). Men BboatB du menar alltså att det inte var någon bris i söndags? För annars tycker jag att SMHI:s beskrivning och vad jag kunnat läsa om sjöbris stämmer ganska bra in på hur det var. Men visst samtidigt var prognosen 4-8 m/s så det är svårt att säga.

    “Under dagen värmer solen upp markytan, medan vattenytans temperatur är i stort sett oförändrad. Luften över land värms i sin tur upp av marken, börjar stiga och ersätts av den kallare luften till sjöss. Temperaturkontrasterna ger på så vis upphov till den typiska sjöbriscirkulationen.

    Sjöbrisen, som alltså blåser från vattnet in till land, omfattar först bara kilometerna närmast kusten. Under dagens lopp tränger den allt längre in över land, ibland några mil, och kan medföra ett abrupt temperaturfall och stigande relativ luftfuktighet. Sjöbrisens typiska vindhastighet är 5-10 m/s, och dess vertikala omfattning varierar mellan 100 och 500 meter. Återströmningen av luft från land till vatten sker på en höjd av någon eller några kilometer.

    Under inverkan av jordrotationen vrider sjöbrisen medsols, den kallas också solgångsvind. Vid ostkusten är alltså sjöbrisen först ostlig till sydostlig för att under dagens lopp vrida mot söder. På västkusten är den västlig med en tendens att efterhand vrida mot nordväst. Sjöbrisen påverkas dock i hög grad topografin och kan därför variera avsevärt från en del av kusten till en annan.
    I den stigande luften inne över land bildas lätt stackmoln, och i vissa fall bymoln, som ger regn- eller åskskurar.

    Kustzonen kännetecknas däremot av klart väder, liksom området till sjöss.
    Sjöbrisen dör ut under kvällen när temperaturskillnaderna minskar. Under natten, då landområdet blir kallare än havsytan, uppstår en cirkulation i motsatt riktning, landbrisen, men den är betydligt svagare än sjöbrisen.”

  • psychonauten

    Medlem
    17 april, 2007 vid 08:29

    @BboatB 376709 wrote:

    Igår va det najs vind, men ingen sjöbris…
    Orkar inte säga vad sjöbris är en gång till(ni får söka…) bara för att det blåser på en eftermiddag och det är sol så är det inte en bris!
    Men men, vem bryr sig vilken vind det är, bara det blåser!
    /Benny

    Men.. vad var det då?

  • psychonauten

    Medlem
    17 april, 2007 vid 08:31

    @Reklem 376921 wrote:

    Under inverkan av jordrotationen vrider sjöbrisen medsols, den kallas också solgångsvind. Vid ostkusten är alltså sjöbrisen först ostlig till sydostlig för att under dagens lopp vrida mot söder. På västkusten är den västlig med en tendens att efterhand vrida mot nordväst. Sjöbrisen påverkas dock i hög grad topografin och kan därför variera avsevärt från en del av kusten till en annan.
    I den stigande luften inne över land bildas lätt stackmoln, och i vissa fall bymoln, som ger regn- eller åskskurar.

    Jag undrar hur jorden roterar i kamlarsund !

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Finns det vind på Öland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.