Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FRivilliga Strandvakter sökes!?

  • FRivilliga Strandvakter sökes!?

    Publicerad av debkausf på 6 augusti, 2008 vid 16:11

    Varbergs surfklubb skall organisera vaktpass för att garentera att ordningsreglerna för kitesurfing föjs i björkäng, läjet och framförallt apelviken!
    Vi behöver dig! Du amnmäler dig enkelt genom att pm:a mig (Debkåusf) ditt namn o telenr. samt om det är några datum du ej kan!!! Ingensomhelst ersättning utgår utan vi gör detta för att vi måste. Do it!

    trumpeten svarade 15 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • skye10

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 18:57

    En vild tanke… som inte är genomtänkt på något sätt… :-).

    Många drunkningsolyckor har skett på kort tid i Sverige. Inga badvakter finns på kommunala stränder. På flera håll har det ju funnits kitesurfare som har räddat livet på människor som varit på väg att drunkna.

    Coolt om det gick att göra någon slags överenskommelse med kommunen om att de som kitesurfar får någon slags “utbildning” och skulle kunna fungera som livräddare om olyckan skulle vara framme.

    Äh. Kanske omöjligt att genomföra rent praktiskt.

  • krillan82

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 19:16

    mmm å alla ska ha en såndära röd helcool boj i ett snöre bakom sig, Som Pamela Andersson har i baywatsh… Sen ska man ha gula picuper med en röda longboards på taket.

  • blackadder

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 19:18

    @Skye10 487897 wrote:

    En vild tanke… som inte är genomtänkt på något sätt… :-).

    Många drunkningsolyckor har skett på kort tid i Sverige. Inga badvakter finns på kommunala stränder. På flera håll har det ju funnits kitesurfare som har räddat livet på människor som varit på väg att drunkna.

    Coolt om det gick att göra någon slags överenskommelse med kommunen om att de som kitesurfar får någon slags “utbildning” och skulle kunna fungera som livräddare om olyckan skulle vara framme.

    Äh. Kanske omöjligt att genomföra rent praktiskt.

    Vi har varit inne på det men kommunen verkar inte så intresserade. Tyvärr.

  • thorn

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 19:46
    debkåusf;487866 wrote:
    Varbergs surfklubb skall organisera vaktpass för att garentera att ordningsreglerna för kitesurfing föjs i björkäng, läjet och framförallt apelviken!
    Vi behöver dig! Du amnmäler dig enkelt genom att pm:a mig (Debkåusf) ditt namn o telenr. samt om det är några datum du ej kan!!! Ingensomhelst ersättning utgår utan vi gör detta för att vi måste. Do it!

    Är tanken att det ska gå vakter på stranden mellan 10-18 under dom månaderna som man inte ska kita på sommaren?
    Tror det kommer bli väldigt svårt och hitta folk som är villiga att göra detta. Att ha folk 8h om dagen som bara sitter och väntar på att ngn ska komma ner på stranden med en kite och säga till dom att det inte är lämpligt att kita mellan 10-18 om det är badande i vattnet, dvs när det knappast är vind för och kita.

    Jag tycker att om komunen inte vill att kitarna ska va bland badarna dom få dagar som det är badväder samtidigt som det är kiteväder så måste dom avsätta en del av stranden för kite, vind och vådsurf. När det blåser så man kan kita så är det ju aldrig många badande och då fins det plats för alla i t.ex Apelviken.

    Det är tråkigt att det är så många negativa insändare i tidningarna. Jag tror inte att det avspeglar verkligheten riktigt. Inte många som skriver insändare om ngt dom tycker är bra och trevligt men tvärtom är desto vanligare.

  • skotten

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 06:50

    @Krillan82 487902 wrote:

    mmm å alla ska ha en såndära röd helcool boj i ett snöre bakom sig, Som Pamela Andersson har i baywatsh… Sen ska man ha gula picuper med en röda longboards på taket.

    ……Ever since they tried to rescue stoffe… he wanted to become one of them.

  • skejtar_henke

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 07:20

    Glöm inte hår på bröstet med som Mitch bucannen( hur det nu stavas?)

  • nic

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 09:11
    debkåusf;487866 wrote:
    Varbergs surfklubb skall organisera vaktpass för att garentera att ordningsreglerna för kitesurfing föjs i björkäng, läjet och framförallt apelviken!
    Vi behöver dig! Du amnmäler dig enkelt genom att pm:a mig (Debkåusf) ditt namn o telenr. samt om det är några datum du ej kan!!! Ingensomhelst ersättning utgår utan vi gör detta för att vi måste. Do it!

    haha, det är svårt att utforma en skylt å ställa den på rätt ställe så men är det verkligen lösningen att man ställa en levande person brevid som kan översätta.

    När ni vill göra en ny skylt så kontakta mig innan så ska vi nog kunna göra den förståelig för alla.
    [BEGIN CV] Har jobbat med grafisk kommunikation i 19 år.[END CV]

    nic

  • yann

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 09:18

    Hugo jobbar ju med stickers. Kan vi inte få ett bra pris där på stickers i samma dimensioner som skylten så kan vi bara “uppdatera” de befintliga skyltarna.

  • byguy

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:49

    Vilken juridisk kraft har egentligen förbudet/ordningsreglerna. Har gatukontoret mandat att bestämma över vad som sker på vattnet?
    Se nu att de svenska restriktionerna mot vattenskoter återigen kommer ändras av EU-domstol på grund av att de utgör ett handelshinder.
    Uppfatta nu inte detta inlägg som att jag inte avser att följa det klubben vill, utan som det är, nämligen endast en fråga.

  • kvabbso

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:49

    blir nog rätt svårt att få ihop folk, eller har din mail översköljts debkåusf av frivilliga???

  • kvabbso

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:54
    byGuy;488040 wrote:
    Vilken juridisk kraft har egentligen förbudet/ordningsreglerna. Har gatukontoret mandat att bestämma över vad som sker på vattnet?
    Se nu att de svenska restriktionerna mot vattenskoter återigen kommer ändras av EU-domstol på grund av att de utgör ett handelshinder.
    Uppfatta nu inte detta inlägg som att jag inte avser att följa det klubben vill, utan som det är, nämligen endast en fråga.

    en poäng som kanske borde kollas upp, men det är ju stränderna komunen slaviskt verka följa griniga badare, ornitologer, och typ alla andra kiteare ligger längst ner på den näringskedjan

  • haze

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 11:44

    Jag tar på mig Björkäng varje dag jag har kurs där. Har ju gjort det hittils så jag kan fortsätta att vara “polis” där…

  • debkausf

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 14:47

    Tja, bra inlägg med kanonideer allihop! Hittills har 1 personer anmält sig. Upplägget med frivilliga strandvakter har efterfrågats av flera medlemmar i vsk! Nu Finns möjligheten för den som känner sig manad. I syd vakterar redan skeriffen i björkäng(Haze)! Bödelplatserna i a-bay o laajet finns dock kvar! Först till kvarn e de som gäller!

  • trumpeten

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 15:19

    Innebär det att man ska vara där när det är vindstilla?
    Ska man stå på stranden och vakta då det blåser?

    Vad får man för vapen och befogenheter? Flamethrowers?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FRivilliga Strandvakter sökes!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.