Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helmets and kiteboarding….

  • svinet

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:50
    sala;612321 wrote:
    wakeboardingmag vägrade publicera bilder på åkare utan väst för 10år sedan efter att 2 pro åkare drunknat. Så var industrin igång med västar för wake!
    Innan dess körde ingen med väst.

    Protec hittar hunken på skimarine, säkert snuskigt dyrt!

    Flyaway e riktig retro hjälm,
    http://www.kanoasurf.com

    aha! Jag trodde det mest var för skydd för revben etc. Men för kite är det inte obekvämt att köra väst? Tänker på midjesele osv.

  • stebe

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 23:12

    Är det bara jag som tycker att hjälmarna med skärm är farligt lika ridhjämar?!

  • eliasp

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 00:48

    haha lite.. men i verkligheten är dom rågoa.. lite mer jibster över dom =)

  • pjoter

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 05:49

    Jag kan väl ge mig in här eftersom jag är en av de få gubbarna som kört med hjälm sen jag startade -04.

    Har endast kört med protec å warp vanliga skatehjälmar och det har funkat fint. Är inne på min andra nu och nitarna som håller banden har börjat bli rostiga nu först så såna hjälmar håller länge om man vill köra på budget. När dom väl gett sig är det bara att nita på nytt eller skriva fast dom istället, funkar fint. Det andra som ger sig är innerklädseln där limmet släpper efter ett tag och man får fästa det på nytt. Så är man på budget å pallar å pyssla om sin hjälm emellanåt funkar såna fint. Vill man istället bara ha nåt som funkar så kör på en som är gjord för vattensport.

    Kan väl också säga att jag på min tid aldrig slått i huvudet i något hårt, dock varit tokigt nära ett antal ggr i vågor.
    Fick också en riktig hjärnskakning i höstas då jag rätt rejält riggad missade en railey och fick i tåskäret. Där vetitusan om hjälmen hjälpte eftersom jag drog i ansiktet i vattnet tillräckligt för att knappt kunna ta mig tillbaks till land å sen ligga å spy några dagar efteråt. kanske iofs hade blivit ännu värre utan hjälm.

    Största anledningen till att jag kör med hjälm och även är intresserad av en bra impact vest är att jag som arbetsterapeut stött på ett antal personer som både pajat ryggen och huvudet i olika olyckor, flertalet löjliga grejer som borde ha slutat på ett mkt trevligare sätt. Vet då också vad för rehab som behövs efter något sånt och hur förändrat livet blir för både individen och alla närstående. Så även om ni är asballa när ni kör utan skydd så kommer ni totalt förändra livet för sambo, föräldrar, barn, vänner mm.

  • pepa

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 07:40

    Aloha på den!

  • rydstrom

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 07:56

    Pjoter har helt rätt… jag försöker alltid köra med hjälm, fast ibland går det lite fort i packningen att den glöms… det är rätt kass

  • svinet

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 11:14
    pjoter;612682 wrote:
    Jag kan väl ge mig in här eftersom jag är en av de få gubbarna som kört med hjälm sen jag startade -04.

    Har endast kört med protec å warp vanliga skatehjälmar och det har funkat fint. Är inne på min andra nu och nitarna som håller banden har börjat bli rostiga nu först så såna hjälmar håller länge om man vill köra på budget. När dom väl gett sig är det bara att nita på nytt eller skriva fast dom istället, funkar fint. Det andra som ger sig är innerklädseln där limmet släpper efter ett tag och man får fästa det på nytt. Så är man på budget å pallar å pyssla om sin hjälm emellanåt funkar såna fint. Vill man istället bara ha nåt som funkar så kör på en som är gjord för vattensport.

    Kan väl också säga att jag på min tid aldrig slått i huvudet i något hårt, dock varit tokigt nära ett antal ggr i vågor.
    Fick också en riktig hjärnskakning i höstas då jag rätt rejält riggad missade en railey och fick i tåskäret. Där vetitusan om hjälmen hjälpte eftersom jag drog i ansiktet i vattnet tillräckligt för att knappt kunna ta mig tillbaks till land å sen ligga å spy några dagar efteråt. kanske iofs hade blivit ännu värre utan hjälm.

    Största anledningen till att jag kör med hjälm och även är intresserad av en bra impact vest är att jag som arbetsterapeut stött på ett antal personer som både pajat ryggen och huvudet i olika olyckor, flertalet löjliga grejer som borde ha slutat på ett mkt trevligare sätt. Vet då också vad för rehab som behövs efter något sånt och hur förändrat livet blir för både individen och alla närstående. Så även om ni är asballa när ni kör utan skydd så kommer ni totalt förändra livet för sambo, föräldrar, barn, vänner mm.

    Mycket bra inlägg!!!

  • olandstoken

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 12:23
    sourra;612220 wrote:
    Det funkar bra med skatehjälm också. Eventuellt kan det vara nån nit som rostar men det är skit samma.

    Funkar bra! Försök hitta en som inte suger vatten i stötdämpningen inuti, annars kan det börja lukta lite kiss om hjälmen efter ett tag.

  • a-holm

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 12:55
    ölandstoken;612750 wrote:
    Funkar bra! Försök hitta en som inte suger vatten i stötdämpningen inuti, annars kan det börja lukta lite kiss om hjälmen efter ett tag.

    har du exempel på en skate hjälm som inte suger vatten?

  • kiters_se

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 13:00

    Tja alla kitesurfare.
    Jag har kitat i ca fem år. Har skadat mig några gånger, lite revben och smalben som fått stryk.
    Jag seglar en del själv och kör ALLTID med hjälm, väst och en vattentät mobil. Jag kan skada mig på många ställen men ändå klara mig, men om jag skadar mitt huvud och svimmar av, då kan det vara kört. Med tanke på att jag har en grymt fin familj så vill jag att riskerna ska vara så små som möjligt.

    Kör hårt!

    Peter

  • a-holm

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 13:02
    kiters_se;612755 wrote:
    Tja alla kitesurfare.
    Jag har kitat i ca fem år. Har skadat mig några gånger, lite revben och smalben som fått stryk.
    Jag seglar en del själv och kör ALLTID med hjälm, väst och en vattentät mobil. Jag kan skada mig på många ställen men ändå klara mig, men om jag skadar mitt huvud och svimmar av, då kan det vara kört. Med tanke på att jag har en grymt fin familj så vill jag att riskerna ska vara så små som möjligt.

    Kör hårt!

    Peter

    Word

    Men vilken hjälm använder du och funkar den bra?

  • kiters_se

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 13:29
  • rydstrom

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 14:42

    nån som kör med hockeyhjälm med galler? det borde vara det absolut säkraste?

  • petting_4

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 15:16

    Visa ord från en vis man!

  • hengo

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 03:49
    Rydstrom;612780 wrote:
    nån som kör med hockeyhjälm med galler? det borde vara det absolut säkraste?

    haha, tänkte faktiskt på det också.

    Har en riiiktigt gammal skatehjälm när jag kör cablem den e lätt 10 år (förklarar kanske hur mycket jag använt den, hheehe) men ska kolla vad det är för märke, för det är fanemä kvalité.

    kanske borde ha hjälm när man quippar också, men tills vidare kör jag på – sppäääään aaaala muuuskler!!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Helmets and kiteboarding….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.