Senaste nytt Forums Vågsurfing hjälp bygger egen bräda

  • hjälp bygger egen bräda

    Publicerad av denkan93 på 24 februari, 2011 vid 23:43

    jag tänkte börja bygga en egen fish men vet inte riktigt om måtten är rätt osv eller om jag kan förbättra den på något vis:smirk: jag har inte åkt våg surfing innan går den bra att lära sig på tro?
    hade tänk åka lite wakesurfing med den också (på båt vågor) vad för fen-setup skulle ni rekommendera på denna?
    både jag och farsan som ska hjälpa mig har arbetat med att bygga båtar så slipa och plasta bräda ska nog inte vara för svårt:grin:

    hoppas inte forumet är helt dött…

    här är brädan http://www.scribd.com/full/49505470?access_key=key-1yqg0ec1qtesjuhz9e76

    roniboy svarade 13 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • roniboy

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 13:35

    jag vågsurfar inte men jag tycker det låter lite kort om du ska ha och lära dig på. om du ska ha en bräda att lära dig på äre nog en longbord du skal bygga men en longbord kan du inte wakesurfa med så lätt…, en kortare bräda blir svårare att hoppa upp på och den är svårare att hålla balansen på men du kan wakesurfa med den.
    men det går ju självklart att lära sig på en mindre också men måste bara ha mera tålamod 🙂 .

    men om du skal bygga den så skulle jag ha kört med 3fenor 2st på sidan som står lite tow-in sen en i mitten som står rakt fram, sen skulle jag ha försökt kolla på några andra vågbrädor om hur bottenkurvan ska se ut och hur mkt rocker det är på dom och så. din ritning tyckte jag såg bra ut kanske lite för mkt tail rocker vet inte riktigt hur det ska vara på vågbrädor.
    min bror har byggt en wakesurf kolla in på, http://vindsurfagalet.wordpress.com/projekt/
    så kan du se bilder, längd och bred.
    lycka till med bygget och informera med lite bilder och så på hur det går och hur den ser ut 😀 // Ron

  • denkan93

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 21:52

    jo jag vet att det ska vara lättare att lära sig på en longboard men jag förstod det som att en fish inte behöver va lika lång för den är tjockare och har en fish tail som gör den snabbare och lätt att fånga små våger, men vad vet jag? jag har ingen erfarenhet som sagt:grin:, men jag är ju som sagt fortfarande i “funderingsstadiet”. Tack för du tog dig en titt på måtten det va just den bakre rockern jag va osäker på!:wink://Denkan

  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 23:29

    Bygg en mini-mal istället.

  • denkan93

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 00:35

    med vilka mått isf? skulle hjälpa om jag hade någon bräda att “kopiera”

  • denkan93

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 00:36
    Svenne;647888 wrote:
    Bygg en mini-mal istället.

    vad för mått i isf? hade vart enkare om jag fick en bräda att utgå efter så jag får rockern rätt vilka funkar bra här i sverige?

  • svenne

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 09:16

    Ladda ner Boardcad, ladda ner funboard:en som finns här:http://boardcad.org/index.php/Download:Boards
    Öppna i Boardcad och voíla, du har alla mått med millimeter.

  • denkan93

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 12:27
    Svenne;647906 wrote:
    Ladda ner Boardcad, ladda ner funboard:en som finns här:http://boardcad.org/index.php/Download:Boards
    Öppna i Boardcad och voíla, du har alla mått med millimeter.

    ska brädan bara komma upp i 3D läget? eller gör jag fel?:grin: och det är någon sorts concave på är det bra?

    //Denkan

  • roniboy

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 12:37

    concaven gör att brädan svänger snabbare tror jag. på på vindsurfingbrädor är det dubbel concave bara för att du ska få en vassare kant som sätts ner i vattnet och brädan svänger snabbare:) //Ron

  • denkan93

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 12:48
    Roniboy;647919 wrote:
    concaven gör att brädan svänger snabbare tror jag. på på vindsurfingbrädor är det dubbel concave bara för att du ska få en vassare kant som sätts ner i vattnet och brädan svänger snabbare:) //Ron

    jo detta är nog någon sorts dubbel concave eller om det är ett vee ser inte riktigt^^

  • roniboy

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 14:06

    jag tror att det oftas är V form på vågbrädorna :)// Ron

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing hjälp bygger egen bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.