Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur långt flög jag egentligen?

  • sourra

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 17:05

    Thorbjörn: Det är alltid rätt att depowra innan man går in. Tror inte att Reven är annorlunda än andra kites vad det gäller att narras på land. Antagligen trycks luften ihop lite när den går upp över land i JP. Lite venturi-effekt eller vad det nu heter (sånt som man får i sund och runt uddar).

  • johnk

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 17:08

    Notering: En kite i full depower kan vara svår att hålla nära marken också eftersom den lätt blir instabil och svarar långsamt.

  • sourra

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 17:15

    Det beror lite på. Det finns somliga kites som behåller sin stabilitet väldigt väl tack vare sin udda form 😉

  • kamikazekiteren

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 17:52

    @kmodin 477641 wrote:

    Den ursprungliga frågan var, som jag förstår det, hur man jämför storleken på kites mellan två personer med olika massa. Låt oss lösa det problemet:

    Alltså, vi gör antagandet att två personer med olika massa uppfattar samma “drag” vid samma acceleration från draken. Detta är ett högst naturligt antagande eftersom gravitationsaccelerationen är konstant, så om person 1 precis lyfts från marken av kraften från draken, dvs accelerationen från draken är 9.82 i vertikal led, så innebär antagandet att person 2 känner samma “drag” då även han/hon precis lyfts från marken.

    Nästa antagande vi gör är att kraften från draken är proportionell mot drakens projicerade area mot vinden i kvadrat. (Detta går att motivera fysikaliskt, se tidigare inlägg.) Proportionalitetskonstanten beror på vindstyrkan, vilken är konstant i våra beräkningar. Alltså:

    F = k*A^2 (1)

    där: F = kraft, k = proportionalitetskonstant, A = projicerad area. Newtons andra lag säger att kraften är massan gånger accelerationen:

    F = m*a (2)

    från ekvation (1) och (2) får vi alltså:

    m*a = k*A^2 => a = k*A^2/m (3)

    Vi kan nu formulera problemet så här:

    Hur stor drake behöver person 2 med massa m_2 för att känna samma “drag” som person 1 med massa m_1 och drak-area A_1.

    Lösning: enligt antagandet ska de känna samma acceleration från draken. Alltså, från ekvation (3) erhålls:

    k*A_1^2/m_1 = k*A_2^2/m_2 => (A_2/A_1)^2 = m_2/m_1
    => A_2/A_1 = sqrt( m_2/m_1 )

    Så, där har vi lösningen! Ett litet exempel: person 1 väger 100 kg och har en 10:a. Vinden är perfekt för person 1. Person 2 väger 120 kg. Vilken drake skall han välja? Jo, m_2/m_1 = 1.2 dvs A_2 = 10*sqrt(1.2) = 11, så om han har en 11:a blir den perfekt 😉

    Jag bifogar ett diagram där man kan avläsa mass-ratio och se motsvarande area-ratio. Bra att ha med på stranden 😉

    JÄVLA SMURFER!!

  • jbo

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 21:23

    @kmodin 477641 wrote:

    Den ursprungliga frågan var, som jag förstår det, hur man jämför storleken på kites mellan två personer med olika massa. Låt oss lösa det problemet:

    Alltså, vi gör antagandet att två personer med olika massa uppfattar samma “drag” vid samma acceleration från draken. Detta är ett högst naturligt antagande eftersom gravitationsaccelerationen är konstant, så om person 1 precis lyfts från marken av kraften från draken, dvs accelerationen från draken är 9.82 i vertikal led, så innebär antagandet att person 2 känner samma “drag” då även han/hon precis lyfts från marken.

    Nästa antagande vi gör är att kraften från draken är proportionell mot drakens projicerade area mot vinden i kvadrat. (Detta går att motivera fysikaliskt, se tidigare inlägg.) Proportionalitetskonstanten beror på vindstyrkan, vilken är konstant i våra beräkningar. Alltså:

    F = k*A^2 (1)

    där: F = kraft, k = proportionalitetskonstant, A = projicerad area. Newtons andra lag säger att kraften är massan gånger accelerationen:

    F = m*a (2)

    från ekvation (1) och (2) får vi alltså:

    m*a = k*A^2 => a = k*A^2/m (3)

    Vi kan nu formulera problemet så här:

    Hur stor drake behöver person 2 med massa m_2 för att känna samma “drag” som person 1 med massa m_1 och drak-area A_1.

    Lösning: enligt antagandet ska de känna samma acceleration från draken. Alltså, från ekvation (3) erhålls:

    k*A_1^2/m_1 = k*A_2^2/m_2 => (A_2/A_1)^2 = m_2/m_1
    => A_2/A_1 = sqrt( m_2/m_1 )

    Så, där har vi lösningen! Ett litet exempel: person 1 väger 100 kg och har en 10:a. Vinden är perfekt för person 1. Person 2 väger 120 kg. Vilken drake skall han välja? Jo, m_2/m_1 = 1.2 dvs A_2 = 10*sqrt(1.2) = 11, så om han har en 11:a blir den perfekt 😉

    Jag bifogar ett diagram där man kan avläsa mass-ratio och se motsvarande area-ratio. Bra att ha med på stranden 😉

    Bra, och intressant! Kan du också reda ut förhållandet mellan olika vindstyrkor? Dvs om man kör en 12:a med lagom tryck och det blåser 9 m/s, vad ska man (teoretiskt) köra när det blåser 13 m/s?

  • wibban

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 22:41

    Kul och trevlig läsning.
    Själv orkar jag inte engagera mig så mycket i beräkningarna då jag tror att det är för många variabler för att kunna få fram en tillräckligt bra formel för hur stor en kite ska vara för varje person i olika vindar.

    Dock har vi nog fått en ganska bra uppfattning allihopa vad som ligger till grund för krafterna i en kite vid olika vindstyrkor.
    Lägg ihop detta med en matsked försiktighet och några droppar sunt förnuft så har du en riktigt go kitesesseion framför dig.

    Be there or beware
    See you

  • byguy

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 07:23

    kmodin, bra redogjort.
    (diagram i matlab?)

  • skejtar_henke

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 07:32

    @patrikol 477635 wrote:

    Habo är ett sådant ställe bakom vallen är det omöjligt och farligt att hålla kiten lågt.

    Så fort man däremot kommit över vallen så skall kiten hållas lågt.

    Nu måste vi nog lägga till för våra nybörjare att lågt om det är precis vid marken är inge bra innaför vallen är ju inge bra. Men bra för det ska man inte dra upp den till kl 12. Utan lancha kiten ta få upp den ovanför vallen känna att du är tryck i den och den flyger normalt och håll kiten kl 10,11 ungefär.

    Så att du inte bli loftad eller att kite stalar i byiga vindar som det ofta är inne vid stranden.

    Detta kan ju var bra tips.

  • pjoter

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 10:56

    Det är mycket snack om att nybörjare inte ska ha kiten kl 12 för att inte bli loftade men känns som vi missat det viktigaste.

    Är man nybörjare SKA man inte ge sig ut i vindar som är så starka att man har problem att hålla kiten kl 12. Av den anlednigen är det bra att köra upp kiten lugnt medans någon håller en i ryggen. Det ska inte vara ett dugg jobbigt att hålla kvar kiten och det ska inte finnas några svarta moln eller andra oroligheter i luften när man som nybörjare ger sig ut! Hellre gå ut 100 gånger i för lite vind än en gång i för mycket vind.
    När jag var nybörjare va jag ute varenda dag de blåste och tog upp kiten för att lära mig flyga den effektivt. De flesta gångerna fanns det inte en chans att kunna köra för det blåste för lite men jag skaffade mig själv en riktigt bra känsla för kiten. Det känns lite hysteriskt att man ska komma upp å köra hela tiden men bra kitekontroll kan man skaffa i 4m/s också. Sen när det väl blåser för att köra bräda så har man igen det något grymt eftersom man faktiskt kan titta ner å sätta på sig brädan i lugn å ro utan att oroa sig för vart kiten är påväg.

  • hugeo

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 11:08

    haha va fan, jag får nog komma på studiebesök i Habo nästa storm!

  • patrikol

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:38

    @skejtar_henke 477832 wrote:

    Nu måste vi nog lägga till för våra nybörjare att lågt om det är precis vid marken är inge bra innaför vallen är ju inge bra. Men bra för det ska man inte dra upp den till kl 12. Utan lancha kiten ta få upp den ovanför vallen känna att du är tryck i den och den flyger normalt och håll kiten kl 10,11 ungefär.

    Så att du inte bli loftad eller att kite stalar i byiga vindar som det ofta är inne vid stranden.

    Detta kan ju var bra tips.

    Tänkte att jag inte behövde nämna kl 12 eftersom att 90% av alla sagt att man inte skall ha den där. Kan ju ha varit någon som fortfarande inte fattat iofs

  • skejtar_henke

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:03

    Skojar du… Det behöver vi nog säga 100 gånger till.. Ser det allt för ofta..

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur långt flög jag egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.