• kitesurfing

    Publicerad av dea på 16 juli, 2000 vid 13:37

    Hallå alla nyfrälsta!
    Kiteboarding är det fetaste som hänt vattensport på tjugo år, och det fina är att det går att köra radikalt på fler ställen än Maui, Sydafrika osv. Allt du behöver är öppet vatten och så mycket vind som du vågar ge dig på, och du kan hoppa hur högt och långt som helst, du kan slasha och spraya som en kung eftersom brädan du kör på inte behöver vara större 200cm/4kg!! Jag har själv vågsurfat och vågseglat i en massa år och flängt land och rike runt för att hitta ett ställe med styv kuling snett från sidan med stora böljor, hur ofta händer det!! Nu har jag kiteboardat i ett par månader och redan fått så mycket action att det räcker och blir över!! Jag har hållit till på plattvatten med de andra slalomnissarna, stället jag inte vindsurfat på många år. Helt plötsligt är det perfekt och jag slipper köra tjugo mil om dagen!! Potentialen för denna nya sport är enorm, jag lovar!!!
    Så har ni inte redan börjat så skaffa för guds skull(ej troende!) en kite och en brädelase så fort som möjligt. Runt 7.0 är en bra sverigestorlek, med lite träning kan man hålle den upp i 10-12 m/s, och plana redan i 6-7. Börja gärna med en surfbräda med stroppar och lite volym 7’0 – 7’6(210-230cm), det behövs inte så stor egentligen, men har man inte järnkoll på kiten är det lätt att man tappar fart, riktning och planing. Nu pallar jag inte skriva mer, kom gärna med frågor eller bara dela med av egna erfarenheter!! I might fall, I might crash but one thing´s for sure, I´m gonna fly!! See ya!

    davids svarade 19 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • roger-ornvang

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 23:37

    Jag håller med, det ser mer än gott ut jag har beställt en RRD 7,2 men jag
    undrar vad i hell…. jag ska ha för storlek på kiten? Jag så en hel del
    kitesurfare när jag var i Lökken Danmark . Dom hade gott drag i 6-7m2 men det stora problemet var gipparna . så jag undrar om jag så rätt eller fel. Det
    verkade som alla hade draken över huvudet så dom gick igenom ytan vid gipp.
    Ska man inte försöka ha dragläge hela tiden ? Eller det är där svårigheten ligger.MVH Roger örnvang

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2000 vid 08:43

    KITEBOARDERS!!!!
    Gippen, där gäller det att finta draken.
    Man drar ner den i powerzonen och lite åt färdriktningen, sedan gör man en stor
    fint och svänger runt draken 180 grader och samtidigt svänger man runt brädan.
    Draken befinner sig hela tiden i powerzonen ca 10 meter ovan vattnet och man
    får sån kraft genom gippen att man nästan dör!!!!!
    THE HIGHER YOU JUMP THE LONGER IT TAKES TO CRASH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • dea

    Medlem
    15 augusti, 2000 vid 16:53

    Hallå Roger! Kul att höra från likasinnade! Kitestorlek? Givetvis beroende på vindstyrka, men med en 7.0 får man kört en hel del i våra vindförhållande, dvs. i snitt mellan 6-12 m/s, har du sen dessutom en 7´2 så är du redo!! Jag var ute igår, i 5-8 m/s, bra drag i kiten, men min 6´7 sjönk igenom, var helt enkelt för liten, så jag körde rakt in till Shopen och beställde en RRD!! När man jippar kör man upp draken i “neutralen” ovanför och svänger samtidigt runt brädan, för att sen dra iväg draken i den nya färdriktningen. Är man lite långsam sjunker man igenom, därför tycker jag det är lättare att inte låta draken stå i neutral, utan “gasa” iväg i andra riktningen direkt och stå backside ett tag innan man hoppar över!
    Vi hörs, (kitar runt Malmö) Mahalo / Andreas

  • dea

    Medlem
    15 augusti, 2000 vid 16:56

    SOLID!!! Ibland känns det som om draken kommer att slita av dina armar, länge leve omvänt bungy!! See ya….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 augusti, 2000 vid 16:49

    jag har aldrig kitesurfat men funderar allvarligt att på att köpa en utrustning men har lite frågor, hur mycket höjd kan man ta? hur funkar det med vattenstarten ?
    / john

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 augusti, 2000 vid 18:59

    Man kör halvvind hur lätt som helst bara man har drag.
    När man kört ca 10ggr så kan man kryssa lite också, OCH
    man kan redan då hoppa ca 5-10 meter högt bara vinden är
    FETE FET!! KITEBOARDING ROCKAR SKITEN UR ALLT AB!!!!!!!
    (vattenstart är lätt med en wipika/naish)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 augusti, 2000 vid 21:27

    tjata inte sådant om hur kite rockar. Har köpt en lite kite på 2 kvm för att lära mig styra saken. Nu är saken den att jag väntar på en axeloperation, axelhel#%# hoppar ur led hela tiden. Den hoppa t o m ur när jag lekte med 2 m kiten, i o f s var man lite lätt berusad =) Har ni förresten kollat in
    http://www.egroups.com/group/kitesurf dem har typ 1600 inlägg per månad och det är bara om kite.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 augusti, 2000 vid 11:42

    jag lärde mig styra min på ca 60 minuter. ona Naish

  • bohn2fly

    Medlem
    14 juli, 2004 vid 11:56

    UPP!!!

    Då det begavs sig år 2000…

    /peter

  • davids

    Medlem
    14 juli, 2004 vid 13:59

    haha, kul läsning! Jag kollade inte datumet först så jag trodde det var ett skämt, men nu förstår jag cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.