Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kol eller Carbonbom

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2007 vid 18:36

    BigTuna: Det är väl någonstanns där, runt 210-220cm, som kol börjar visa sina verkliga styrkor. Visst finns det fördelar med kol även på kortare bommar, men i och med de nya aluminiumbommarna där hela röret (till förlängningen) är i att stycke så har en del av kolbommarnas försprång knappats in, tycker jag. I alla fall om man tar med det nära nog tredubbla priset på en kolbom. Jag skulle i nuläget inte lägga pengar på en alubom med skarv. Slipper man skarven så går det del att bygga lite lättare och starkare och dessutom så eliminerar men rätt mycket av korrosionsproblemet (som ofta sker runt skarvar, skruvar mm).

    Men som sagt, 215cm börjar helt klart närma sig kol-zonen och att hitta en bra beggad kolbom är helt klart ett alternativ även om det psykologiskt kan kännas konstigt att lägga mer pengar på en halvslite beggad pryl (kol) än vad en ny (alu) med garanti kostar.

    Själv är alla mina vågbommar kol (upp till lite drygt 2m) med ironiskt nog är min långa bom (160-220) en alu utan skarv i “normalsmal” diameter. Jag kan inte säga att jag utsatt den för några större påfrestningar, men styvhetsmässigt märker jag ingen skillnad mot mina korta kolbommar (men skillnaden mot en äldre skarvad alubom som jag kört tidigare är definitivt märkbar).

  • kelso

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 07:47

    Kol e det enda som gäller. Började köra av Alubommar på löpande band. Nu har jag haft min X9:a i tre år!

  • swe131

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 20:58

    En 100% kolbom är inte alltid det bästa. När North 2006 utvecklade sin nya kolboms serie testade de en mega styv 100% kolbom och en något mer flexibel bom med alu i fronten. Dunken och Jimmy D, Nick baker var de som testade.

    De kom fram till att den mega styva 100% kol bommen gick av mer och var svårare, långsammare att segla på grund av att den var för styv. Så de valde att gå för en något mer flexibel bom som höll bättre och var snabbare.
    När de utvecklade hade de alla markandens övriga kolbommar som test referens, X9, HPL, Arrows, Gulftech, Fiberspar.

    Så mitt råd, välj en kolbom, men, var inte rädd för att välja en med lite alu delar i. Akta dig för de lite billigare varianterna av kolbom typ Local spirit och Vindsurfing.se, kavliten och hållbarheten på dessa har varit si o så. Frontbeslagen är oftast väldigt mjuka. Men man kan alltid få tag i ett bra ex. om man har tur.

  • swe131

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 21:00

    @SWE131 389316 wrote:

    En 100% kolbom är inte alltid det bästa. När North 2006 utvecklade sin nya kolboms serie testade de en mega styv 100% kolbom och en något mer flexibel bom med alu i fronten. Dunken och Jimmy D, Nick baker var de som testade.

    De kom fram till att den mega styva 100% kol bommen gick av mer och var svårare, långsammare att segla på grund av att den var för styv. Så de valde att gå för en något mer flexibel bom som höll bättre och var snabbare.
    När de utvecklade hade de alla markandens övriga kolbommar som test referens, X9, HPL, Arrows, Gulftech, Fiberspar.

    Så mitt råd, välj en kolbom, men, var inte rädd för att välja en med lite alu delar i. Akta dig för de lite billigare varianterna av kolbom typ Local spirit och Vindsurfing.se, kavliten och hållbarheten på dessa har varit si o så. Frontbeslagen är oftast väldigt mjuka. Men man kan alltid få tag i ett bra ex. om man har tur.

    Kör själv med NP X7, HPL 2004, North 2006 kolbommar och är kanon nöjd med alla dessa modeller. Svagaste länken är alltid frontbeslaget.

  • ola_p

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 22:34

    Misstänker att det är en del av anledningen till att Chinooks frontbeslag inte är superstyvt. Det går uppenbarligen att bygga smalare men ändå styvare frontbeslag (ex. vis aeron), jag kan inte tänka mig någon annan anledning till att bygga ett soft frontbeslag än att det skulle hålla bättre.

  • ola-h

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 22:52

    @SWE131 389316 wrote:

    Så mitt råd, välj en kolbom, men, var inte rädd för att välja en med lite alu delar i.

    Låter nog lite mer som marknadsföringssnack, eller? Att blanda kol och alu är rent konstruktionsmässigt inte så bra pga t ex galvanisk korrosion. I alla fall så krävs en bra konstruktion för att det skall funka. Dessutom har alu inte någon nedre utmattningsgräns (dvs hur små belastningar man än utsätter prylen för så kommer den efter tillräckligt många sådana belastningar gå av. Stål, kolfiber och många andra material funkar har inte det problemet). Därför verkar det rent principiellt inte så smart att ha styva kolarmar och sedan låta flexen komma från en mjukt aluframstycke.

    Jag har inte sett Norths bom på nära håll och den är säkert bra. Med tillräckligt mycket jobba kan man i princip få vilken konstruktion som helst att funka. Men det själv skulle jag vara väldigt försiktig just med blandningen kol/alu och om det inte var ett företag jag verkligen litade på skulle jag hellre välja helalu eller helkol.

  • bigtuna

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 23:56

    Tack för alla svar, jag köpte en Local spirit x-over carbon bom på Surfers paradise. Två års garanti. Känns som att det är värt att lägga lite mer pengar på en bom i mitt fall så kanske jag har en bom som håller i några år.

  • ola-h

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 08:40

    @Ola_P 389329 wrote:

    Misstänker att det är en del av anledningen till att Chinooks frontbeslag inte är superstyvt. Det går uppenbarligen att bygga smalare men ändå styvare frontbeslag (ex. vis aeron), jag kan inte tänka mig någon annan anledning till att bygga ett soft frontbeslag än att det skulle hålla bättre.

    Billigare? Och i Chinooks fall är väl den uppenbara fördelen att den går att plocka isär. Apropå smalt så dyker en viss Hot-bom upp i minnet – det går uppenbarligen att bygga hur smalt som helst även i (monocoque) kolfiber.

  • ola_p

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 11:42

    Själva beslaget på chinooken kan knappast vara speciellt mycket billigare än ex. vis aeron?

    Jag har känslad av att flexet ligger i upp/ner riktning, och kring själva “mastfattningen” snarare än i bågen som förbinder de bägge rören. Det borde inte varit speciellt svårt att bygga det tokstyvt om man hade velat det.

    Trevligt att kunna demontera den när man skall resa är det hursom.

  • ola-h

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 12:15

    Nej, hela Chinooks frambeslag är antagligen dyrare eftersom det både är själva framdelen på bommen och själva mastfästningsanordningen samtidigt. Däremot är det rätt mycket billigare att göra två separata kolrör än den ganska komplicerade produkt som en hele monocoquebom innebär.

    Rimligtvis blir det nog en del flex i bomrörens fäste i frambeslaget, trots allt. Speciellt med den skruvade lösning som Chinook valt. Fast jag tror däremot inte att detta spelar någonavgörande negativ roll när det är vågbommar vi pratar om.

    Lite flex runt mastfattningen kan säkert spara masten lite också. Fast de som provat superstyva frambeslag (ala Streamlined) verkar vara rätt överens om att detta ger en skönare känsla i hela riggen. Men för vågsegling spelar detta nog inte någon avgörande roll utan lite mer skonsamhet mot masten är säkert en bättre kompromiss.

    För övrigt tror jag också att man om man har ett ledat frontbeslag kan ha en mer direkt mastförbindelse utan att äventyra masten lika mycket.

    Ola: Har du seglat Aeronbommen än (vann du inte en?)? Vad tycker du om den?

  • ola_p

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 16:55

    Jag har seglat den en gång, sen har jag ställt undan den som reservbom.

    Imponerande styv får jag säga att den var (den är ju dock 5cm längre än chinooken, så jag körde således med 5cm mindre förlängning, kan ha bidragit, aerons frontbeslag är också styvare för upp/ner belastningar vilket gör att den till en början upplevs som lite styvare).

    Men jag hade väldigt svårt att komma överens med att den var så tjock för bakhanden (men supertunn för framhanden). Störde mig på gummit som satt fram på rören, var lite halvobekvämt om händerna gled på det i spockar etc.

    Uthalsbeslaget ser lite ut som det jag en gång hade på en northbom med tveksam kvalitet (Jonatan hade en likadan, som bara blev plastflis kvar av efter en tvätt i åsa), jag tror det gynnar hållfastheten när tampen går utanpå röret istället för på bara ena sidan (men jag har inte räknat på det ;)).

    Kan nog sammanfatta det som att det är en väldigt bra bom, för att vara en aluminium konstruktion.

  • oscar

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 16:57

    Är det därför Dunken fortfarande kör X9 🙂 varenda bild på honom visar detta….

  • jester

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 08:50

    Akta dig för de lite billigare varianterna av kolbom typ Local spirit och Vindsurfing.se, kavliten och hållbarheten på dessa har varit si o så.

    Det där är väl bara delvis sant. Jag kröde själv av en LS kolbom, men då belastar jag ju en bom otroligt mycket mer än en “vanlig” freerajdare. (väger en bit över 100kg och kör speed) Fick dock reklammerat den bommen och har sedan dess kört LocalSpirit Pro Carbon och även en Vindsurfing.se bom. Iom att det är monocoque-konstruktion på dessa så har jag inte haft några problem med hållbarheten med dessa bommar. Vet att flera speedare använder denna typen av bom, utan att ha haft några större problem. Dock är frontbeslagen något svampigare än dom svindyra X9, HPL, gulftech osv.

    Dessutom small ju två stycken x9 av under ett heat på Haga häromsistens…

  • jester

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 08:51

    Dessutom kan man ju byta ut frontbeslaget mot exempelvis ett sånt här: http://www.mauisails.com/show_product.php?id=7

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 juni, 2007 vid 12:21

    Ola P:
    Inte ska du ha en Aeron som reservbom, det är slöseri med material – sälj den eller använd den! Vad gäller bakbeslaget så håller det. Vet inte vad det var med den Northbommen som du refererar till, kanske ett måndags ex eller något annat. Aerons bakbeslag har dock i två års tid på Maui spolats i oändligt mycket tuffare vågor än ett tungt brytande Åsa utan att ha gått sönder. Jag fattar vad du menar med att dra tampen runt bommen. På bommar med bakbeslag man kan välja brukar jag göra just så. Dock finns det en nackdel med det – tampen kan slitas av mot vassa rev. Nu är väl de stenrev vi har hemma i Sverige inte så himlans vassa med nog slits tampen sakta men säker. Så, även om detta sätt att trä uthalstampen kan verka robustare så går uthalet definitivt sönder oftare med denna lösning än med krok a la NP, Fiberspar, North & Aeron. För er som trär uthalstampen runt bomröret – kolla då och då att den inte är på G.

    Gummit obekvämt. Tja kanske kan det vara så? Själv gör jag inte mer avancerade manövrar än slag och jippar, så jag är inte den som ska uttala mig. Däremot är det i första hand freestylarna som totalt ÄLSKAR Aerons bom för den trubbiga böjen fram som underlättar bom till bom moves (och för att den är styv och lätt). Men det är klart att dylika övningar säkert går att göra på olika sätt och att gummit skulle kunna kännas obekvämt. Men som sagt att ha den som reservbom…

    I mitt lager är de nästan slut och det dröjer en månad innan nästa sändning kommer fram. Du borde kunna sälja din väldigt enkelt!

    Rip it up!

    /Jesper B

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kol eller Carbonbom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.