Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa begagnat utan att bli blåst…

  • Köpa begagnat utan att bli blåst…

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 december, 2001 vid 13:51

    Hej alla!

    Förmodligen har den här diskussionen varit uppe tidigare, och om ni har några bra trådar så läser jag dem gärna.

    Jag tänkte köpa min första bräda & rigg nu till sommaren.
    Jag är ganska grön, och det känns som om det finns en djungel av bättre och sämre prylar på marknaden.

    Så min fråga är: Vad ska jag tänka på för att inte bli blåst?

    Istället för att lista alla bra grejer som finns, så undrar jag vad jag ska hålla mig borta ifrån?
    Vilken typ av bräda och segel ska jag INTE köpa?

    Jag väger ca 85 kilo och vill ha en bra utrustning att lära mig plana, gippa och vattenstarta med.
    Det är ju tacksamt om man kan “växa” i grejerna också…

    Skulle helst vilja klara mig med att betala typ 5-6 tusen, om man kan få hyfsade prylar för det priset.

    Vad säger ni?

    Tack!

    //Henrik

    Knatte svarade 22 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 december, 2001 vid 14:31

    köp inte en för liten bräda… så att du senare lessnar. och köp inte en förgammal, som aldrig planar eller är för svårseglad. kolla istället på någon av de nyare freeride widestylebrädorna. Kort och brett. Så stort som möjligt utan att brädan blir för livlös.

  • Knatte

    Gäst
    13 december, 2001 vid 14:32

    En svår fråga att svara på, men några tips kan jag försöka bidra med.

    – Undvik segel som har många cambers, då de blir betydligt mer svårriggade och mer ohanterliga vid segling. Sedan har de andra fördelar, men som nybörjare behövs inte detta.
    – Är du nybörjare behöver du inga brädor som är gjorda i ett ömtåligt och lätt material. Välj med fördel standard modellen av brädan.

    – Du kanske inte skall köpa en racebräda som är svårseglad, utan en freeridebräda med lite bredd och volym. Undvik brädor med volym under 110-120 liter om du inte vill bada allt för mycket.

    – Köp prylar av kända märken som Mistral, F2, Tiga, Fanatic, Bic eller liknande då de oftast har bra kvalitet.

    – För 5-6 tusen kronor borde du kunna hitta något trivsamt och komplett från årsmodell -97/-98

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 december, 2001 vid 22:15

    Det finns bara en bräda som känns aktuell i ditt läge. Det är den gamle trotjänaren Astro Rock:en som gäller! Du kan hitta den billigt och den tål det mesta. Det enda negativa är kanske vikten (11 kg) men “det märks inte när du väl är uppe i plan” -citat från Uppsala profil.

  • n

    Medlem
    13 december, 2001 vid 22:50

    Men det är tveksamt att du hittar någon “bred” (uppåt 70cm) bräda som är riktigt bra för dig i lättvind om du totalt ska hålla dig under 6000 kr, tror jag.

    Kanske kan du ta upp vad du är i färd med att köpa här på konfen. Det finns både erfarna säljare och köpare här, men du tar ju en viss risk. Det finns de som har tendens att överdriva eller underskatta värde på saker. Dessutom så finns ju alltid risken att någon annan slår till på vad du tänkt köpa.

    Hur som helst, lycka till!

  • garage

    Medlem
    14 december, 2001 vid 08:40

    Hej!

    Jag satt i samma sits som dig för inte så länge sen, min erfarenhet är att du skall lägga lite tid på köpet och framförallt kolla på många grejer, pruta och krångla lite! Få inte panik och köp nåt bara för du tror det är bra utan vänta lite för det dyker alltid upp andra grejer som är bättre och billigare.
    Jag köpte en bräda på ca 100L vilket i efterhand kanske var lite litet men efter en hel det badande så funkar det iaf och man är ju på så sätt tvingad att lära sig basic sakerna som strand och vattenstart.

    Men som sagt, lägg lite tid på det och kolla runt, fråga mycket så lär man sig snart det mesta som behövs! Och för 5-6000 bör du kunna få massor av bra grejer!

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2001 vid 11:45

    Astro Rock är nog bra, men den börjar bli till åren och det har gjorts en hel del bättre nybörjargrejer sedan dess. En Astro kan vara kalas OM den kompletteras med en rigg från tiden. Att segla den med en modern freeleachrigg anpassad för no-nose är inte lika bra. Om jag ville köpa det billigaste kanske en Astro + ett Neil Pryde 2WD/4WD/Gybe eller liknande skulle kännas rätt, men annars tror jag att Techno ger en bättre plattform…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2001 vid 13:30

    Jag håller inte riktigt med dig. Jag kör fortfarande min Astro i lättvinds förhållanden hemma på mälaren. Min rigg är av nyare shape med bla Simmer Zero-5 (00) vilket har rejält med free-leach. Jag tycker istället seglingen blivit roligare och bättre med nyare rigg. Det känns däremot som om no-nose konceptet är rejält uråldrigt och endast passar till att ligga och köra speed med stora camber-segel. Astron ligger åter rätt i tiden. Dess bredd och avsmalnande akter gör den lätt-planad och lätt-gippad.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2001 vid 13:59

    Vad du än köper – se till att grejjorna är kompatibla, dvs att mastfoten passar i masten, att masten passar till seglet och att bommen passar till mast och segel. Om du ser till att grejjorna passar ihop blir “strulet” på land och på vattnet så oerhört mycket mindre och du kan lägga din energi på att bli en bättre seglare. Jag har sett så många som står och fepplar med mastfötter som inte passar i brädan, surfshopen e stängd och kompisarnar har grejjor av annat fabrikat. De tröttnade ganska fort…
    Jag lever med tron att det är bättre att köpa allt på ett ställe oavsett om det är privat eller från en shop. Se till att säljaren övertygar dig om att du faktiskt köper en helhet som tekniskt och “moraliskt” fungerar.
    Lycka till
    ///L

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2001 vid 14:10

    Nya vs. gamla segel!
    De nya riggarna har oftast tryckpunkten (draget)längre fram i seglet. Detta kan medföra att trycket kommer lite långt fram på gamla brädor som i regel har mastfotsplaceringen längre på brädan. Medför att brädan suger fast lite och släpper inte på riktigt som man skulle önska. Detta märker dock inte en nybörjare av i någon större utsträckning. Det går alldeles utmärkt att segla med ett nytt segel på gammal bräda med andra ord. Det är värre med en gammal rigg på en ny bräda där mastfotens placering är längre bak på brädan. Det märks framför allt på att brädan blir rejält lovgirig samt att spin-out risken ökar vid mycket drag i seglet.

    /SilverSurfarn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2001 vid 16:01

    Köp inte för litet. minst 150 liter och ganska bred bräda. Det man behöver som nybörjare är tid på vattnet och stabilitet. Detta inte sagt att du ska köpa en gammal kossa utan köp någon widestile. Det går att få tag på billiga race brädor mig veterligen inte mer svår seglande. Den stora nackdelen är att dom är ömtåliga.Får du tag på något billigt med lite små dingar skulle jag nog säga att det bara är bra (för att få ner priset). Det kommer att bli flera när du “seglar” och oftast går det att laga enkelt med lite epoxy.

    Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2001 vid 21:59

    Oj! många svar blev det!!

    Tack så mycket!

    Även om det var en del termer som jag inte riktigt reder ut ännu, så känns det betydligt klarare nu!

    Sen är det väl alltid så att man får vad man betalar för…(förhoppningsvis)

    Vad säger ni förresten om att köpa i shop kontra privat?

    Får man tag i en bra shop som man kan lita på, så kanske det kan vara värt lite större prislapp jämfört med att handla privat.

    Kan någon rekommendera någon shop?

    Jag bor i Kalmar, och det enda stället jag varit på är shopen i Haga Park.

    //Henrik

  • Knatte

    Gäst
    15 december, 2001 vid 08:46

    Handlar du privat, så har du stora möjligheter att få bättre priser och möjlighet till att pruta. Men har du ingen surfkompis att ta med dig, så finns ju möjligheter att du blir pålurad mindre bra prylar ifall du handlar helt själv.
    I en seriös affär, så får du tips och råd och förhoppningsvis rätt prylar också.
    Men med stor sannolikhet får du betala lite mer, men det är det säkert värt, ifall man är lite grön i sporten. (Jämnför med att köpa bil privat eller hos handlare, tryggt eller billigt)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa begagnat utan att bli blåst…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.