Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lattor, vad är det?

  • Lattor, vad är det?

    Publicerad av mfagerlund på 13 juli, 2009 vid 07:37

    Hej,

    En fråga som antagligen får en att låta som en hundraåring, men jag ställer den i alla fall, förra gången jag surfade (20år sedan) så hade seglen inga genomgående lattor vilket hade fördelen att det var lätt att hitta optimal skotvinkel. Så till frågan hur hittar ni “rätt” skotvinkel?

    Min surfning funkar förvånansvärt bra efter det långa uppehållet, seglade 16-17m2 på Gotland förra veckan, vattenstartade, kom igenom vågorna, satt tom ett par gippar, Jättenöjd, var trots allt 20 år sedan sist.

    Mitt stora problem just nu är att jag kan inte falla av på ett vettigt sätt, hade en tråd om det förut fick jättemånga bra råd, har provat dom alla utan resultat. Får fortsatt jättedrag på bakhanden oavsett segelstorlek och vindstyrka. Dessutom får jag nästan samma instabilitets känsla som på en plattläns. Funderar nu på om det är så att jag överskottar seglet.

    MVH

    Magnus

    mfagerlund svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • andersbq

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:44

    Låter som du behöver lära dig trimma riggen. Försök få tag på nån erfaren som kan visa dig. Förutsatt att du har någorlunda nya grejor.

  • Knatte

    Gäst
    13 juli, 2009 vid 07:47
    mfagerlund;558948 wrote:
    Hej,

    En fråga som antagligen får en att låta som en hundraåring, men jag ställer den i alla fall, förra gången jag surfade (20år sedan) så hade seglen inga genomgående lattor vilket hade fördelen att det var lätt att hitta optimal skotvinkel. Så till frågan hur hittar ni “rätt” skotvinkel?

    Min surfning funkar förvånansvärt bra efter det långa uppehållet, seglade 16-17m2 på Gotland förra veckan, vattenstartade, kom igenom vågorna, satt tom ett par gippar, Jättenöjd, var trots allt 20 år sedan sist.

    Mitt stora problem just nu är att jag kan inte falla av på ett vettigt sätt, hade en tråd om det förut fick jättemånga bra råd, har provat dom alla utan resultat. Får fortsatt jättedrag på bakhanden oavsett segelstorlek och vindstyrka. Dessutom får jag nästan samma instabilitets känsla som på en plattläns. Funderar nu på om det är så att jag överskottar seglet.

    MVH

    Magnus

    Är du säker på att du har riggat seglet rätt?? Vilket segel är det och hur gammalt är det?
    När man är överriggad så det skriker om det, så kan det vara jäkligt svårt att falla av. Det krävs kraft, mod och skicklighet:wink: Men ett rätt riggat segel hjälper. Hängselelinorna sitter de rätt, låter som du skulle kunna flytta bak dessa, för att minska bakhandstrycket.

    Att du har instabiltet, gör att jag misstänker att du ka ha gamla segel eller att dessa är felriggade på något sett:blush: Om man överskotar så tappar man snarare planing/kraft..
    Rätt riggat segel har en grundprofil som den behåller till det börjar bli överriggat och jag tycker att man känner av den riktiga skotvinkeln, då det går snabbast då..

  • mfagerlund

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:51

    Hej, Har helt ny segel Sailloft Cross 5.5, 6.5 och ett 2-cam 8.0. Har samma problem med alla tre. Linorna har jag bakom sweetspoten.

  • Knatte

    Gäst
    13 juli, 2009 vid 07:56
    mfagerlund;558958 wrote:
    Hej, Har helt ny segel Sailloft Cross 5.5, 6.5 och ett 2-cam 8.0. Har samma problem med alla tre. Linorna har jag bakom sweetspoten.

    Du är helt 100% att du riggar seglerna rätt och att hängselelinorna är på rätt ställe? Olika segel kräver olika placering av linorna…

    Kolla i mitten av denna guide, så kan du se lite råd om detta..
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • mexi_

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:58

    Nu vet jag inte hur dessa segel ska riggas, men undrar om du inte har lite för lite nedhal och för mycket uthal. Dra nedhalet så att seglet blir löst högst upp åtminstone vid första och andra lattan, det ska bli slappt där alltså.
    Sen borde du inte dra så mycket uthal, nästan bara fästa seglet vid bommen.
    Jag skulle prova detta för att se om det hjälper, tanken är att seglet ska bli självreglerande när vinden ökar.

  • andersbq

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 13:46

    Tänkte på dig när jag var ute i förmiddags, man har ju aldrig för mycket drag i bakhanden. Dra ner alla segel en decimeter mer, (kan behövas en nedhalsvev) ut och prova.
    Om du fortfarande har “för mycket drag i bakhanden”, ja då är det något annat. Seglen ska fladdra i akterliket nästa ända ner till bommen. Vad det gäller skotning, du ska aldrig “överskota”, det dödar bara farten.

  • swe-31

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 14:23

    Lägg in en bild på hur dina segel ser ut när de är riggade, så här borde din 8.0:a se ut.

    Ett camber segel skall alltid riggas med max nedhal och inget uthal eller mycket lite. Seglet kan ligga lite mot bommen längst bak, det är ok.

    Det bästa sättet att se att seglet är rätt riggat är att trampa på mastfoten när seglet ligger riggat på marken, då ska toppen falla ned och nästan röra gräset som på bild 2.

    Våg segel kan riggas med uthal ibland, men använd så lite som möjligt.

    Förstår inte heller hur du kan ha bakhandsdrag på slör.

    Se hur killen på bilden står, rakt framben och lätt böjt bakben, all kraft i selen sen är det bara att styra lite med armarna.

  • mfagerlund

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 14:25

    Jag tycker jag har dragit max i nedhalet, det fladdrar ner till bommen. Har läst alla trimmingsguider både framlänges och baklänges. Det slår mig att som Mexi skriver kanske drar jag uthalet för mycket det har jag inte laborerat med.

    In the old days såg man på seglet om man skotat/trimmat rätt, dessutom hade jag hade små garntrådar på seglet som visade hur strömmarna rörde sig runt seglet. Min grundfråga var egneteligen hur ni ser/känner att skotning är korrekt.

  • carl-r

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 18:28

    Jag tror man kan säga så att du kan skota in i princip fullt om du är i planing. Du känner väldigt tydligt när du tar död på vinden genom att ha överskotat. Det är ju inte alls som jollesegling där man vill ha så mycket utskotat som möjligt utan att ha back i grejerna.
    Iofs så skiljer det lite när man inte ännu är i planing, då kan man köra med seglet kanske lite mindre inskotat, men när du är i planing så kan du oftast dra in den så mycket du kan.

  • carl-r

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 18:30

    Förresten, uthalet. Om du kan trycka på seglet lite lätt och få det att nudda hängseletamparna, då har du iaf inte dragit för mycket uthal. 🙂

  • mfagerlund

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:38

    Hej

    Tack för alla tips. Har varit dåligt med vind, men nu har jag haft chans att prova. Felet jag gjorde var att jag levde kvar i åttitalet (senast jag seglade…. hua). “Close the slot” (stäng till mellan bräda och segel) sa man, det var det senaste då. Trodde man fortfarande skulle göra så, vilket har fått tillföljd att jag överskottat. Hela min teknik är fortfarande åttital, men nu börjar det kännas bättre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lattor, vad är det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.