Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindsbräda.. ?

  • Lättvindsbräda.. ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 november, 2005 vid 11:19

    Funderar på att köpa en bräda runt 130-140 liter (ej formula) att köra med 8,5 och 7,0 då det blåser lite mindre. Har redan en star board s-type 115 liter och en vågis på 85 liter. Några lämpliga förslag på lättvindsgrejer för att få ut max seglingsdagar. Vid vilka vindstyrkor kan man förväntas plana i med ett 8,5 , 140 liters bräda och rätt fena.. ? Väger 85 kg och är en medelgod seglare.

    mvh

    / Andy

    soulandradical svarade 18 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • donpedro

    Medlem
    22 november, 2005 vid 11:22

    Tror att starboard Hypersonic kanske vore nåt för dig. Sjukt snabb och lättplanad

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2005 vid 11:44

    Tabou Rocket Bräd69 Volym 125L Grymt Snabb Bäst i test Jag vägde 90Kg Planar vid 6s/m. Köpte den ny Aug 05 Säljer den NU för 6000kr med segel F2 Glide 7,0
    André Eklund 0768681619

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2005 vid 11:55

    varför sälja efter 3 månader??
    javascript:void(0)javascript:void(0)

  • soulandradical

    Medlem
    22 november, 2005 vid 13:55

    Skrev du din vikt.
    Köpte liknande utrustning i höstas för att få mer timmar på vattnet under somrarna.
    Kör 140 liter och 8,2 och det kommer man igång tidigt med.
    Planar i 5-7 spektrat vilket var mitt mål.

    Jag hann inte testa mina prylar särskilt mkt före kylan kom men jag måste säga att jag är förvånad över hur tidigt man kommer igång.

    Gippar etc är ok, men givetvis inte jämförbart med mindre brädor.

    Tycker inte du ska ha mindre än 135-140 liter och du behöver egentligen inte mer heller om du inte väger mer än 85-87kg. Kanske kan du plana något tidigare med ännu större prylar men troligtvis inte märkbart.

    Snåla inte på masten. Den är superviktig för tidig planing.
    Lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2005 vid 15:19

    Tips pröva o köp en fet fena.. Jag provade, planar mycket tidigare.. då de går pumpa igång skiten i svag vind.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2005 vid 15:26

    Har kollat runt lite på webben och fastnat för RRD Spitfire 138. Dock har denna bräda fått lite sämre i tester än sina konkurrenter, synd för det verkar ju vara en grym bräda och dessutom gillar jag designen. Finns ett lättvindstest i tyska Surf-Magazin som näst intill bottenplacerade brädan, någon här som har erfarenhet av den? Bifogar två tester, ett från tyska blaskan och ett från amerikanska Windsurf.

    http://www.star-board.com/IconText/SB_Sonic125.asp

    http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=37552

    / Andy

  • surfjohan

    Medlem
    22 november, 2005 vid 15:39

    Är inte en bräda på 115l en lättvindsbräda? wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2005 vid 15:50

    En 115 liters super x kör jag med 7.0 som max storlek. Är ute efter ngt att para ihop med en större fena och segel runt 8.5. Känns som mer lättvind än en 115 liters bräda.

  • soulandradical

    Medlem
    23 november, 2005 vid 07:53

    Ska du köpa nytt (05) så har jag hört att Tabous variant fått goda testbetyg. Jag tycker jag oxå att Spitfiren ser grym ut men personligen så hade jag aldrig köpt en bräda som fått dåliga testbetyg. Visst, man ska nog ta testerna med en nypa salt men bottenbetyg känns inte kul dessutom kostar ju de flesta brädor ungefär lika mycket och då kan man ju lika bra ta något som fått medel eller överbetyg.

    Sen är ju frågan om man måste köpa nytt? För mig var lättvindskittet mer ett sätt att stilla abstinensen på sommaren. Jag köpte en grym mast men bräda från 02 och det duger gott som abstinensdödare. Danskarna verkar köra rätt mkt freeride/race/slalom i lättvind så det finns en del beggat att välja på där (riders.dk).

    Fanatic Stingray från 02/03 ska oxå vara en juste bräda har jag hört.

    Ska du köpa beggat, oavsett märke, så köp dock inte största modellen typ 150/160 liter då jag hört att de ska vara tröga och tungstyrda. Detta ska tydligen ha blivit mycket bättre på de senaste årsmodellerna.

    Som någon säger en stor fena på din 115litare är en billig lösning som säkerligen kommer att få dig att plana tidigare. Blir ju inte samma sak dock, men det kan ju vara ett bra alternativ att testa det först.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2005 vid 11:29

    Svar till:


    varför sälja efter 3 månader??
    javascript:void(0)javascript:void(0)

    [/ QUOTE ]Ja blev så grymt bra att ja köpte en chilli vill nu ha en liten peng så att ja kan åka och ladda dubbla framåtar in Brasil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2005 vid 14:40

    SoulandRadical…. kan jag fråga vilken 140 liters bräda du kör på ?

    /Andy

  • ian

    Medlem
    23 november, 2005 vid 14:53

    och han laddar redan framåt i fiskebäck cool.gif

    lär ju vara stylepimpz idol

  • soulandradical

    Medlem
    23 november, 2005 vid 15:39

    Det är en Proof Freeride/Race. Lite “omodern” med tanke på längden 278. Bredd 71, vikt vet ej men mkt lätt. Jättefint hantverk och verkar ganska tålig trots den låga vikten.

    Funkar mkt bra på lugnt vatten. Vill lyfta och nästan självgenerar fart i lättvind.
    Tog dock ut den i grövre sjö, kanske 7ms och efterdyningar och då var den rätt jobbig att köra med.

    Nu ligger den och vilar men den lär få jobba mer till våren och sommaren. Då kan jag ge ett bättre omdöme.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindsbräda.. ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.