Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Martin skriver i sin senaste session

• andersbq

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 13:57

Nu har jag inte deltagit i utvecklingen av C3-fenorna, men jag skulle gissa att man optimerat den lilla 26-cm speedfenan för enbart speed.
    Dessutom har man tagit fram en annan variant som ska fungera för slalom, även den finns i 26 cm, men även i större storlekar. (se ovan). Skulle gissa att slalomfenan kan vara bättre att höjda med. Som sagt bara spekulationer.

• fredrik-ygge

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 14:13

@Jester 423266 wrote:

Och i Sverige är en 28 cm slalom-fena = en speed-fena…

Ygge, du som är liten o lätt behöver väl en fin 5.8 när det brassar på lite?? kolla min signatur… 😉

Hjälp, fresta mig inte! Har redan förköpt mig nog för flera år! Köpt RS6 7.8 av speedjanne & Stealth 6.5 av Faster. Behåller 5.2 Gun Mega från tidigare. Lyxen med t.ex. 5.8 & 7.2 får vänta länge.

Som representant för pygméslalomgänget får jag nog dock hävda att 28 kan vara slalom i Sverige. Har kört 26 minst 10 ggr i år, men visst då var den bättre för speed än slalom.

• imported_macts

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 14:54

@andersbq 423267 wrote:

Nu har jag inte deltagit i utvecklingen av C3-fenorna, men jag skulle gissa att man optimerat den lilla 26-cm speedfenan för enbart speed.
    Dessutom har man tagit fram en annan variant som ska fungera för slalom, även den finns i 26 cm, men även i större storlekar. (se ovan). Skulle gissa att slalomfenan kan vara bättre att höjda med. Som sagt bara spekulationer.

Jag tror att du har helt rätt, men som sagt, för oss dödliga svenskar så är nog 28:an helt OK för speed

• benke-2

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 14:56

Senaste sessionen skriver ju vm Martin att han kör 26 fenan i 20-30 knop (enligt andras session) fast man måste ju kompletera 26 fenan med en smal bräda så funkar det bra.
    Lite synd att fenan är i g10 så att tjockleken blir 9% istället för 5-7% som prototyperna verkar vara. fast dom verkar ju funka fint ändå

• marden

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 17:26

vet ni vad fenorna kommer att kosta i sverige?

jester , eller nån annan ,det drar i köptarmen efter ett litet segel runt 5,5m2
    nån som har något billigare som ni vill bli av med

• appel

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 18:16

@Mården 423337 wrote:

vet ni vad fenorna kommer att kosta i sverige?

jester , eller nån annan ,det drar i köptarmen efter ett litet segel runt 5,5m2
    nån som har något billigare som ni vill bli av med

Ha! Mården det lyser om siffrorna i pannan på dej 40 (knop). Tar du det nästa säsong eller? Jag tror det. Synd för mig i så fall då jag tror du höjer priset på den där vattenskidan till hösten, när jag tänker köpa den!?

• marden

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 18:21

lung nu, ett steg i taget först ska 35kn avklaras vilket iofs är åres mål o
    säsongen är väl inte slut än
    köp surfans vattenskida istället:)

• jester

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 08:30

Mården: 5900:- för ett segel med mast, bägge i nyskick (använt 2 ggr), är ju i min värld ganska billigt…

• imported_mickeo

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 09:02

Så här ser den ut. Nu är det bara att hoppas på lite vind.
    Ska bli kul att testa dena på IS86an och Is 76 som kommer på Torsdag.
    C3 26an speed borde funka bra till 76an. till 86an är nog 28an och 30an dom bästa.
    Men det ska bli kul att testa.
    Mvh
    MickeÖ SWE-707

• marden

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 09:16

@Jester 423432 wrote:

Mården: 5900:- för ett segel med mast, bägge i nyskick (använt 2 ggr), är ju i min värld ganska billigt…

i min värld är det också billigt
    kanske skulle skrivit äldre/mer använt/billigare märke typ

• marden

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 09:17

@MickeÖ 423439 wrote:

Så här ser den ut. Nu är det bara att hoppas på lite vind.
    Ska bli kul att testa dena på IS86an och Is 76 som kommer på Torsdag.
    C3 26an speed borde funka bra till 76an. till 86an är nog 28an och 30an dom bästa.
    Men det ska bli kul att testa.
    Mvh
    MickeÖ SWE-707

snart dags att söka hjälp när man går igång på fen bilder som man tycker är porriga

• imported_macts

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 09:21

@Mården 423443 wrote:

snart dags att söka hjälp när man går igång på fen bilder som man tycker är porriga

Jag lider av samma åkomma….

• tobhed

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 14:15

Hmmm, Martin och hans kompisar befinner sig tydligen i La Franqui idag och tydligen så blåser det “constant 50 knots with windgust 69 knots.” Martin kör överriggat med 4,3, ska bli intressant och se om det blir några bra tider senare idag.

• brando

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 18:22

Verkar som Martin lyckades komma upp i 86 km/h, de andra vanliga dödliga pendlar runt 65-70 km/h Tyvärr var vädret för extrem (byar 65 knots) och det mesta handlade om överleva istället. Imorron förväntar de vindar runt 50 till 55 knots.

• brando

Medlem
    1 november, 2007 vid 13:14

För mycket chop gjorde att Martin och grabbarna fick en ofrivillig vilodag….

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Martin skriver i sin senaste session

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.