Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När man är trött…….

• När man är trött…….

Publicerad av gustav-s på 17 oktober, 2005 vid 19:40

på att slå sönder brädan vid kastfall och vill göra något åt det, är det en derivator som gäller eller stannar kraften kvar runt mastfoten då istället och riskerar att brädan går sönder där? Om derivator är lösningen för mig var får man tag i en sån? Jag vet att med rätt teknik så kan man förhindra dessa kastfall med skothanden men jag lyckas ändå alltid pricka nosen.

Mvh Gustav

rasmus_w svarade 19 år sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • brutus

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 20:17

kan få min tongue.gif
    Vid ett monster-kastfall förra säs. gick derivatorn sönder den andra gången jag testade den… ok, bättre att den gick sönder än att brädan klövs på mitten (vilket den antagligen hade gjort crazy.gif) men derivatorn (heter den inte deviatorn?) fuckade lite med mastfotsskenan. Inget allvarligt, men ett jack blev det.
    Deviatorn går inte att använda mer, 250 spänn i sjön.
    Fick lära mig att sluta med monster kastfall istället, funkar sådär… laugh.gif tycker det är rätt kul förresten, förutom när jag landar på bommen…
    /M

• mrfreeride

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 20:33

Två mindre grejor, som kanske inte hjälper så mycket vid monsterkastfall utan snarare mindre incidenter, är att man vadderar nosen på brädan på något sätt, tex. tejpar fast en bit rörisolering av skumplast med silvertejp (vad vore man utan denna geniala tejp?) och sedan sätter ett uppochnervänt mastskydd under bommen. Dessa två saker gör att det inte blir hårt mot hårt när masten slår i nosen. Surfers Paradise (om man nu ska göra reklam) har börjat sälja ett integrerat bom/mastskydd avsett just för detta. Har investerat i ett sådant själv och det verkar ok.

• nisseman

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 22:12

Jag har en derivator & har lyckats med att dinga brädan i nosen Klockrent i mitten.
    Masten tog mitt på bollen på derivatorn utan att åka åt sidan som den ska.
    Masten måste ha böjt sig så pass mycket att den gjorde en 7 cm lång spricka i ytskicktet på brädan.

• lundvall

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 06:20

Jag har sätt en bräda som haft en sådan, det slutade med att den slet upp skenan i mitten där mastfoten satt… Vågar aldrig sätta på en sådan på min bräda efter den synen!

• imported_macts

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 07:17

Har också hört talas om detta med mastskenan, har dock inte sett med egna ögon. Jag skulle inte använda deviator.

• gustav-s

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 07:35

Ok, det va som jag befarat alltså. Då får det bli till att vaddera nosen. Har ett mastskydd under bommen men det hjälpte tyvärr inte denna gång då det va en av plastríngarna som håller kvar mastskyddet som slog i brädan så det blev hårt mot hårt i alla fall. Tack för svaren.

Mvh Gustav

• imported_macts

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 08:13

Antar att det är en Techno 283 du har pga ditt “nick”.
    Tyvärr så var/är det vanligt med nosskador på 283:an, det tror jag beror på att den är ganska lång samt att dom var väldigt tunna/ömtåliga i nosen. Med moderna (kortare) brädor träffar inte bomhuvudet nosen. Dock så kan fortfarande masten träffa nosen så helt säker är man ju inte. Att sätta nåt tjockt mtrl vid nosen på brädan verkar funka.

• sode

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 08:14

…tycker mig att ha läst att man skall skota in fullt(?) vid kastfall, så att man hamnar på läsidan om brädan, stämmer detta…? Kan tyvärr inte experimentera själv just nu eftersom brädan väntar på reparation efter kastfall… crazy.gif

• nordgren

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 09:25

Jepp, skota in som vid en framåtloop. Alltså skota in järnet med bakhanden och släpp lite på framhanden så slits riggen ned på läsidan av brädan, funkar hur bra som helst. Kan vara lite skummt i början men efter ett par kastfall känns det bra.

• sode

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 09:35

“…som vid en framåtloop…” *skratt* joj-vlar… cool.gif cool.gif cool.gif ..för en som nyss lärt sig plana…? grin.gif

…har nån brutit armen i ett kastfall nånsatns? Tycker jag alltsomoftast landar på rygg, hållandes bommen, och får underarmen tvärs över masten, och ju mera fart, desto mera kraft… nån gång kan detta kännas lite “respektingivande”… och får man respekt, så slutar det laddas… frown.gif

• gustav-s

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 09:39

Svar till:

Antar att det är en Techno 283 du har pga ditt “nick”.

[/ QUOTE ]

Den brädan är hel laugh.gif. Den jag har slagit sönder ett par ggr är en Mistral Super Razor. Och det är precis som du säger inte bommen utan masten som har gjort dessa skador.

• borje

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 09:46

Inte brutit armen men jag fick hjärnskakning vid ett kastfall. Satt ikrokad och fick kastfall och när linorna sträcktes så blev snärten på huvudet så kraftig att jag fick hjärnskakning.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 17:56

låter allvarligt- låter dessutom som whiplash?? Kolla om ett tag igen, såna saker kan komma långt senare.

• enlight

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 18:22

Skönas är ju annars att skota in gärnet för ett “kontrollerat kastfall” för att sedan släppa taget om bommen när man uppnått max velocity MEN FORTFARANDE SITTER FAST MED HÄNGSELEN! tongue.gif
    Mitt favorit trick, alias Kamikaze! wink.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 21:24

Jo, så brukade jag nästan alltid göra mina kastfall förr. Jag skotade egentligen inte in, jag hade bara linorna väldigt långt bak och skippade det där med att kroka ur när kastet kom. Fast man sparkade sig nästan i bakhuvet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När man är trött…….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.