Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)
-
Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)
mrcohen svarade 15 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
-
Slog till idag på en 130 l shark när jag var på besök i Varberg!
Passade även på att pröva apelviken i väldigt lite vind för att känna på grejerna och jag blev mycket nöjd. Vad jag kunde märka utan att ha planat med den så är det som om den kombinerar det bästa hos 110 l-brädan och den stora novan. Fick till några fina slag och några mindre fina. Blev även ett 7,2 segel på 430-mast vilket blir smidigt när jag ska skaffa mindre segel.
Lär ha en bättre uppfattning imorn då det verkar bli bra vindar för planing 🙂
-
gigabyte;570213 wrote:Slog till idag på en 130 l shark när jag var på besök i Varberg!
Passade även på att pröva apelviken i väldigt lite vind för att känna på grejerna och jag blev mycket nöjd. Vad jag kunde märka utan att ha planat med den så är det som om den kombinerar det bästa hos 110 l-brädan och den stora novan. Fick till några fina slag och några mindre fina. Blev även ett 7,2 segel på 430-mast vilket blir smidigt när jag ska skaffa mindre segel.
Lär ha en bättre uppfattning imorn då det verkar bli bra vindar för planing 🙂
Grattis! Det verkar som Ekstedts tankar om 130L-brädor inte alls stämde. 😉 Huvudsaken är ju att du är nöjd – hoppas att dagen bjöd på lite skön planing!
-
Claes6;570375 wrote:Grattis! Det verkar som Ekstedts tankar om 130L-brädor inte alls stämde. 😉 Huvudsaken är ju att du är nöjd – hoppas att dagen bjöd på lite skön planing!
Idag har jag planat ordentligt 😀
Prognosen var på 9-10 men det blåste snarare runt 15. Gick ut med 7.2 först men det blev för svårt, lånade ett 5.3 och det gick det bättre. Körde på ett ställe med ganska höga vassa vågor så brädan fick verkligen bekänna färg och visst fångar den en del vind men det var hanterbart efter lite slipande på tekniken. Blev återigen nöjd med grejerna, möjligtvis att man kunnat hållit kvar vid novan ett tag till och gå ner på 120 men nu har jag mycket roligare och det är ju huvudsaken. Bara dom här två dagarna har mitt fotarbete utvecklats ordentligt när det gäller hur vikten placeras på en mindre bräda.
-
gigabyte;570385 wrote:Idag har jag planat ordentligt 😀
Prognosen var på 9-10 men det blåste snarare runt 15. Gick ut med 7.2 först men det blev för svårt, lånade ett 5.3 och det gick det bättre. Körde på ett ställe med ganska höga vassa vågor så brädan fick verkligen bekänna färg och visst fångar den en del vind men det var hanterbart efter lite slipande på tekniken. Blev återigen nöjd med grejerna, möjligtvis att man kunnat hållit kvar vid novan ett tag till och gå ner på 120 men nu har jag mycket roligare och det är ju huvudsaken. Bara dom här två dagarna har mitt fotarbete utvecklats ordentligt när det gäller hur vikten placeras på en mindre bräda.
Kul att höra…. Bara köra på nu så du får många timmar surf under fötterna. 130 litaren kan du ju ha kvar som lättvindsplanka om du sen vill komplettera med nått mindre när jippar och vattenstarter sitter som en smäck.
-
Fick två dagar till i Lysekil med kanonförhållanden och lärde mig ta ordentligt med höjd under planing vilket var otroligt skönt att få till. Sista dagen bjöd på 1,5-2 m dyningar på sina ställen vilket var sjukt kul att leka runt på. Lärt känna brädan lite mer och gjort några trevande försök på gippen men inte varit i närheten riktigt. Får se om man hinner nån tur i Gbg innan det blir för kallt.
Tack alla som kommit med råd och hoppas att andra kan ha nytta av den här tråden.
-
Kastar in det här tipset i debatten:
http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-introduction.html
Dom har testat många intressanta modeller och dom finns ju i olika storlekar för olika vikter på surfaren och tilltänkt vindstyrka.
Logga in för att svara.