Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)

• Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)

Publicerad av gigabyte på 22 augusti, 2009 vid 18:21

Hej

Fastnade för denna härliga sport i mitten av sommaren och känner nu att tiden är inne för att skaffa egna grejer. Har tidigare lånat en gammal Nova (150+ l?) av den lokala klubben och på den lärt mig att stå i stropparna med sele och vattenstarta. Får även till hyfsade slag och icke planande gippar tack vare stabiliteten. Är själv 193 cm lång och väger ca 95. Surfar nu i Lysekil och till hösten eventuellt Gbg (nån annan nybörjare som behöver en surfkompis?)

Har iaf börjat bli sugen på att fortsätta utvecklingen med en mindre bräda. Har tidigare provat en 110 l x-cite ride vilket inte gick så bra. Kom visserligen iväg men hade svårt att placera fötterna rätt och hade inte en suck när det gällde slagen. Upplevde att jag pressade ner brädan väldigt djupt i vattnet och fick den inte att lossna riktigt, brädan lovad upp i vindögat och jag tappde balansen och fick bada. Fått för mig efter lite diskussioner att 130 l kanske skulle passa mig bättre.

Första frågan då, kommer en 130-bräda upplevas som kännbart mer “flytande” och på så sätt göra så att jag får en lite lägre inlärningströskel?

Har leta en del bla annonserna här men brädor runt den här volymen men det verkar väldigt svårt att få tag på. Hittade en Fanatic Shark på http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=51. Priset känns överkomligt och jag är väldigt sugen på ett köp.

Andra frågan, verkar det här vettigt och vilken segelstorlek ska jag satsa på? Jag funderar på nåt i stil med 6,0-7,5.

Långt inlägg blev det. Hoppas att någon orkar sätta sig in i mina bryderier :tongue:

mrcohen svarade 15 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • windmiller

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 21:07

Första frågan då, kommer en 130-bräda upplevas som kännbart mer “flytande” och på så sätt göra så att jag får en lite lägre inlärningströskel?

Ja absolut om brädan är bred, så är den ganska stadig och stabil i jipparna som Fanatic Shark verkar vara. Men det blir ganska utdragna svängar med dem eftersom de är lite tyngre på jipparna istället, men 95 kg så ska du nog kunna trycka på bra.

Andra frågan, verkar det här vettigt och vilken segelstorlek ska jag satsa på? Jag funderar på nåt i stil med 6,0-7,5.

Skulle nog satsa på 6.5 eller 7.0 om jag vore dig.

Men det kommer nog fler som svarar på dina frågor som kan detta bättre än mig. Roligt att du är fast, så det kommer fler surfare!
    Du verkar redan vara lite kunnig med tanke på det du skriver.

• linusa

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 22:52

Kan bara jämföra med mig själv, köpte egna saker i början av sommaren, en 120 l freeride och ett 6,0 segel… (Är dock ganska lätt, väger endast 55 kg) Brädan kändes fruktansvärt ostabil i början, men jag vande mig fort och nu har den till och med varit lite för stor ett par gånger när det varit mycket vind.

Eftersom du förmodligen har en mycket bättre grund än vad jag hade när jag skaffade min bräda tror jag att 130 liter kommer passa perfekt till dig (även om du kommer bada lite oftare i början innan du kommer in i det).

Angående segelstorlek så kan jag bara säga att min 6,0a bara kändes för stort totalt två gånger i sommar (av totalt kanske 15-20 ggr jag var ute) så 6,0 till dig som ändå väger så pass mycket mer blir nog lite litet… Större segel blir lite jobbigare att hantera, men du får fler dagar på vattnet med ett större segel… Jag hade nog satsat på ett 7,0 segel.

• jps

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 07:16

130 liter ger dig 35 liters extra volym jämfört med din vikt. Det kan nog funka rätt så bra som nästa steg nedåt i den utvecklingsfas där du befinner dig.

Fanatic Shark eller Eagle, JP xcite ride, RRD z-ride tex borde alla passa bra. Sök runt på forumet och nätet och läs reklam och tester. Välj den som du gillar bäst.

Segel är lite lurigare. Du kommer ju att behöva fler än ett hur man än vänder på det. Att starta med något i storleksordningen 7 kvm vore nog rätt bra i alla fall.

Välkommen till denna underbara sport/sysselsättning/livsstil/beroende eller vad det nu är 🙂

• gigabyte

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 13:22

Tack så mycket för svaren, skönt att veta att man är på rätt väg!

Lutar åt 130 l med 7,0 då. Har även möjlighet att låna 5,3 samt ett äldre 6,0 (race-segel) här i Lysekil vilket kan gör det ännu mer motiverat med minst 7,0 och fylla på med mindre senare.

Med det i åtanke kanske 7,5 är bättre eller räcker det med 1 kvm skillnad till 6,0?
    Vad skulle vara högsta och lägsta vindstyrka ca för ett sånt segel innan det blir hopplöst?

Angående de andra modellerna som du JPS tipsar om så ska jag kolla upp det med. X-cite var betydligt dyrare där på surfers men z-ride var ju nästan samma pris.

EDIT: Är sharken märkbart mer hållbar med sin HRS jämfört med z-ride?

• bicless

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 14:39

Jag tror inte Sharken är hållbarare. Båda brädorna har ju ungefär samma vikt.

Jag tycker du skall välja 7,5, skönt ha ett lättvindssegel så du får många dagar på vattnet.

Ett annat alternativ är AHD fast forward som ju är gjort i sandwichkonstruktion med kolfiber/glasfiber laminat. Den blir 1 kilo lättare och lite mer direkt i styrningen. Monoque konstruktion som gör att laminaten inte har skarvar ger lite bättre hållbarhet än normalt. Dessutom 2009 års modell.
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=510&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

• pgvirtual

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 15:42

Med 95 kg är du en värdig representat för tungviktsklassen, och då behöver du nog minst en 7.5 som största segel. Det motsvarar ett 6.0 för en 80 kilos surfare, så det är inte egentligen något lättvindssegel. Kalkulatorn på http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-calculator/ ger resultat ( m2 –> m/s) som är riktningsgivande.

Skaffa dig en 130 liters bräda, den kan helt enkelt inte bli fel (det kommer att gå att dra rigg med torra fötter (med litet träning), men slagen kräver kvicka fötter!

• josen

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 18:31

Hänger på denna tråden och frågar vidare

Tänkte försöka lära mig vindsurfing och vill försöka skaffa mig en utrustning som passar både mig och min son som första bräda.
    Själv är jag lite tynger och äldre 😉 42 år och 192cm och 100 kg
    Har kappseglat massa annat utom brädor och hoppas få en lättillgänglig segelsport 🙂

Om jag förstår det rätt skall jag ha en bred, kort bräda med mycket volym som pallar min vikt ?

Bräda
    Här finns lite beg brädor som kanske kan fungera ?
    Någon av dessa som är klockren ?
    http://www.surfers.se/surfersegna/brador.html
    – skall man ha centerbord eller inte ?

Segel/Rigg
    – Vilken segelstorlek är lämplig ?
    – Hur är riggar kompatibla med olika brädor – samma fästen i bräda rätt över ?
    – Kan jag ha olika segel-storlekar på samma rigg (vuxen/16-åring) ?
    – Skall man köpa sele direkt ?
    – Vad är rimliga pengar beg rigg ?

Våtdräkt
    – Vad är att rekommendera för höst-segling i tjocklek ?

Att lära sig
    Tänkte helg-traggla själv i askims-viken lite i höst, tror ni man behöver kurs om man är van seglare ? Kanske hyra en lärare en stund ?

Ta med sig bräda på flyg till semester-resa
    Till hösten så tänkte familjen åka till Hurgada och kanske kan man ta med sig bräda och träna mera där.
    Någon som har erfarenheter av att släpa med sig paketet på semesterflyg ?

Hoppas någon orkar läsa/svara 🙂

/Joachim

• gigabyte

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 18:42
    Bicless;569568 wrote:
    Jag tror inte Sharken är hållbarare. Båda brädorna har ju ungefär samma vikt.

Jag tycker du skall välja 7,5, skönt ha ett lättvindssegel så du får många dagar på vattnet.

Ett annat alternativ är AHD fast forward som ju är gjort i sandwichkonstruktion med kolfiber/glasfiber laminat. Den blir 1 kilo lättare och lite mer direkt i styrningen. Monoque konstruktion som gör att laminaten inte har skarvar ger lite bättre hållbarhet än normalt. Dessutom 2009 års modell.
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=510&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

Intressant, skall tas i beaktande.

PGVirtual;569578 wrote:
    Med 95 kg är du en värdig representat för tungviktsklassen, och då behöver du nog minst en 7.5 som största segel. Det motsvarar ett 6.0 för en 80 kilos surfare, så det är inte egentligen något lättvindssegel. Kalkulatorn på http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-calculator/ ger resultat ( m2 –> m/s) som är riktningsgivande.

Skaffa dig en 130 liters bräda, den kan helt enkelt inte bli fel (det kommer att gå att dra rigg med torra fötter (med litet träning), men slagen kräver kvicka fötter!

Jaha, där ser man. Då känner jag mig ganska säker på att det blir rätt grejer för mig. Lär bli ett inköp till veckan nu, lägger upp bilder på resultatet senare 🙂

• gigabyte

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 18:55

Till Josen:

Då du, som jag, har seglarbakgrund tror jag att du har möjlighet att komma över “pråmstadiet” ganska snabbt iom att vind och segel redan är bekant och inget som behöver läras in igen. Därför är nog det bästa valet att på nåt sätt låna en riktigt stor bräda i början och sedan köpa lite mindre när du kommit igång mer.

Med riktigt stor bräda menar jag nåt runt 200 l. Själv har jag haft möjlighet att låna två brädor i olika storlek och stegat ner mot den jag ska köpa nu, vilket har varit helt perfekt. Ger en snabbare och roligare utveckling.

Alltså, sök upp klubb med nybörjargrejer och utgå därifrån. Även om du ev. skulle ha pengar till att köpa all utrustning i omgångar allt eftersom du lär dig.

• josen

Medlem
    23 augusti, 2009 vid 20:31
    Quote:
    Själv har jag haft möjlighet att låna två brädor i olika storlek och stegat ner mot den jag ska köpa nu, vilket har varit helt perfekt. Ger en snabbare och roligare utveckling.

Tack

Låter vettigt – kanske är det bättre att låna prylar för första stegen.
    Är det fart som skiljer mellan större vs. mindre brädor ?

Hur länge höll du på ca och lärde dig ?

• claes6

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 08:07

Det finns en hel del intressanta tips på vindsurfing.se där bl a Johan Ekstedt lägger ut texten kring 130L-brädor:

http://www.vindsurfing.se/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=28:varfoer-jag-inte-rekommenderar-130-liters-braedor

Kul att du är fast! Lycka Tilll!

• gigabyte

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 10:37
    Josen;569623 wrote:
    Hur länge höll du på ca och lärde dig ?

Håller på fortfarande och säkert i några år till 🙂
    Började nån gång runt skiftet juni-juli och planade första gången 11 juli.

Claes6;569679 wrote:
    Det finns en hel del intressanta tips på vindsurfing.se där bl a Johan Ekstedt lägger ut texten kring 130L-brädor:

http://www.vindsurfing.se/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=28:varfoer-jag-inte-rekommenderar-130-liters-braedor

Kul att du är fast! Lycka Tilll!

Intressant text och sida. Låter vettigt det han skriver men iom att jag nu mer inte är ute i 4-8 m/s så vet jag inte om det är argument nog att satsa på nåt större. Det där med att börja hoppa på allvar hade jag nog tänkt att vänta med ett tag till. Sen vill jag ju slippa det där med att brädan tar så mycket vind i vågtopparna att man nästan tappar kontrollen, den risken ökar väl med större och bredare bräda?

• pgvirtual

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:36

Det ligger en hel del i vad Johan skriver, men det är kanske mera relevant för en erfaren surfare som väger 70-80 kg. I så fall flyter ju en 100-110 liters bräda riktigt bra och funkar också i lätta vindar.

Men om man väger 95-100 kg så är en 105 liters bräda rätt liten, och kräver sin man om man måste dra rigg. En 130 liters bräda kan då fungera som en bra allroundbräda (med 6.0 – 8.0 segel) att bränna på med och träna planande gippar.

Någon gång i framtiden blir det säkert aktuellt med en 105 liters bräda, men den är då ett hårdvindsverktyg med 7.0 (från 9 m/s) – 5.0 (upp till 16 m/s).

• claes6

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 07:03

Så som jag tolkar Johan menar han att 130L är som ett vidvinkel-tele-objektiv – försöker kombinera två världar men är egentligen inte bra på nå’t. Och att det är bättre att köra större (typ 150L) i början och sedan gå ner ordentligt, istället för att skvalpa i mellanspannet där man inte riktigt får valuta för stålarna.

Men det där beror säkert också väldigt mycket på kroppsvikt, förhållanden och erfarenhet.

• rasmus_w

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 08:03

För mig som väger knappa 80 så handlar det om att en formula har FULLT DRAG redan i väldigt lite vind. Det har inte en freeride på 130 liter även om den planar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.