Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjartjej i Skåne

  • Nybörjartjej i Skåne

    Publicerad av ernhake på 27 juli, 2011 vid 21:33

    Hej,
    Jag har länge velat lära mig att kitesurfa och tänkte nu göra slag i saken. Har ni något bra tips på var man kan lära sig? Bra kurser? Hjälpsamma människor? Gärna på den skånska västkusten. Finns det kurser även på hösten?

    Hur mycket kostar utrustningen? Begagnat vs nytt?

    Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer jag kan få!! 🙂

    viktor77 svarade 12 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • danger

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 21:50

    På Habo Ljungs camping i Lomma har många lärt sig surfa. Där är det extremt långgrunt och generösa ytor att röra sig på. Runt Landskrona finns det också lämpliga platser att lära sig på. Det finns flertalet företag som erbjuder kurser i sydvästra skåne: kitelife.se och kite.se är väl kanske de största, men fler kommer säkert att skriva här inom kort och erbjuda sina tjänster.

    Hjälpsamma människor finns det gott om och om du ger dig ut till Lomma finns det alltid någon som kan hjälpa dig, du kommer inte vara ensam!

    Pris för ett nytt “startpaket” är ca 20 000:- inkl. en kite, bom, pump, bräda, sele och våtdräkt. Den bästa begagnatmarknaden i Sverige hittar du här på Surfzone. Kolla under köp & sälj!

  • southsurf

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 00:22

    Tjena Ernhake,

    Vi erbjuder billiga startpaket: kite(komplett), bräda,våtdräkt och sele för 17000kr. Allt sprillans nytt!

    Du får jättegärna besöka vår hemsida http://www.southsurf.se eller komma förbi vår butik på Sydkajen 130 om du vill kolla in lite prylar.

    Är du sugen på begagnat så kan vi hjälpa dig med det och ge lite tips och råd.

    Hör av dig till magnus@southsurf.se om du är intresserad.

    Fortsatt nöjd med brädan Danger, förresten?

  • ernhake

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 04:18

    Tack för alla tips!!

    Är det nån skillnad på kitesurfingen mellan Lomma och Landskrona? Något ställe som är bättre för nybörjare?

  • henric

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 06:35

    Hej!

    Habo-Ljung och JP-håla lite längre upp i Lundåkra bukten är väl de bästa nybörjarställena i Sverige skulle jag tro.
    I närheten av båda ställena hittar du instruktörer som är duktiga.
    Kolla ontopsports (Malmö) för våtdräkter, sele mm. Alternativt Ohana eller surfers.
    Kites finns det gott om begagnade här på surfzone. Du bör kunna få en fin drake för runt 4000, en sele för 1500 och en våtdräkt för under 2000.
    Jag började med en drake (slingshot Rev 11:a. För övrigt till salu nu) och köpte sen en till när jag blev lite varm i kläderna.

  • ernhake

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 08:18

    Är det JPs som ligger vid avfart 24, vid Järavallen?

    Får väl bege mig till de olika ställena som ni tipsat mig om och kolla upp utrustning lite mer ingående. Är det smart att ha fixat egen utrustning när man börjar på kurs så att man vänjer sig vid sina egna grejer?

  • henric

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 09:26

    Hej!
    Jag tycker du ska vänta att handla tills du gått kurs. Så mycket skiljer det inte mellan grejorna när man är i början av sin utveckling. De som har kurser har oftast bra grejor som inte är mer än ett eller ett par år gamla.

    Ja, JP är vid Järavallen. Alltid folk där när det blåser nästan. Men boka kurs kan du göra via telefon. Maila om du vill ha tips på någon som kan hålla kurs med dig.

  • freddiesson

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 09:34

    Hej!

    Jag är själv nybörjare. Jag gick en 2dagars kurs med kitelife och hade dökul! Några dagar senare, när mersmaken tog över, köpte jag egen utrustning. Jag hade nog “testat på det” innan jag köpte eget. Även om chansen är överhängande att du, liksom jag, blir hooked.

  • danger

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 09:40

    Även Lundåkrabukten i Landskrona är en utmärkt spot för nybörjare. Det är dock lite trångt på launch-ytan, men det är bara att gå ut en bit i vattnet, så löser man det problemet. Lundåkrabukten är också den enda(!?) nybörjarspoten i västra Skåne, där det går att köra på östlig vind.

    Lundåkra på spotguide.kick-ass.net:
    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=12&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=61

  • ernhake

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 10:01

    Finns det någon/några som håller i nybörjarkurser vid JPs?
    Det ligger bara ett stenkast hemifrån så det hade varit perfekt för min del 🙂

  • regfellow

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 14:16
  • rrd_z

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 15:34

    jag tycker du absolut ska gå en kurs innan du köper dina saker. Sen även om de inte skiljer mkt på olika märkes drakar så kan de absolut kännas tryggast att köpa de man har använt på kite kursen.
    Prata med din lokala surf shop ! rätt skönt att ha saker o ting nära när de krånglar ist för att behöva beställa de och vänta 3-5 arbetsdagar för att få hem något som gått sönder…. (speciellt om de blåser och man vill vara ute o surfa)

    Lycka till ! =)

  • solomin

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 20:06

    Och innan du går kurs så skall du lära dig att styra en drake. Enklast genom att köpa en billig drake dom går att styra och använda den i 3-4 timmar, så får du mycket mer ut av kiten.

  • ernhake

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 04:23
    Solomin;664293 wrote:
    Och innan du går kurs så skall du lära dig att styra en drake. Enklast genom att köpa en billig drake dom går att styra och använda den i 3-4 timmar, så får du mycket mer ut av kiten.

    Menar du att jag borde köpa en drake och öva innan jag går på en kurs? Iaf, hur ska jag lära mig att manövrera Draken?
    Var hittar man billiga nybörjar drakar?
    Finns det några bra youtube tutorials om kitesurfing?
    Så att man kan förbereda sig lite, vill få ut så mycket som möjligt av kursen. Såg att flera erbjuder fyra timmars kurser, hinner man lära sig tillräckligt på fyra timmar?

  • henric

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 06:06

    Vill du öva med en träningskite finns det att köpa på t.ex. Stadium. Det är oftast en liten tvålinorskite som man kan leka med på stranden. Jag håller med Solomin att man kan få ut lite mer av en kurs om man lärt sig köra med en sådan innan.

  • solomin

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 09:45

    Menar en drake för 100-200 kr från typ stadium.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjartjej i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.