• Publicerad av valentin på 12 december, 2010 vid 20:33

    Är inte långt från att boka resa till hurghada för att kite:a hur e vinden där nere ? läste nånstans att ökenvinden e torr och ger inte samma tryck i kiten alltså man måste gå upp i storlek ?.

    Och hur blåser det där nere på vintern ? är det nån riktig vind att hoppas på lr e det bris att hoppas på ?

    aka_kalle svarade 13 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • sifix

    Medlem
    12 december, 2010 vid 21:39

    Jag var i Safaga (ca 40 min från Hurghada) för två år sen, tre veckor i januari. Om jag minns rätt så fick jag ca 7 dagars kite och bara en dag blåste det nog för åttan.

  • byguy

    Medlem
    13 december, 2010 vid 09:14

    För ökenluft med 0 % luftfuktighet och en temperatur av 30 grader Celsius gäller:
    För att få samma kraft som en 12 m^2 kite ger vid 100 % luftfuktighet med temperatur av 30 grader Celsius behövs en kite av storlek 12.23 m^2.
    För att få samma kraft som en 12 m^2 kite ger vid 100 % luftfuktighet med temperatur av 15 grader Celsius
    behövs en kite avstorlek 12.75 m^2.
    Ovan baserat på att torr luft vid atmosfärstryck och 0 grader Celsius har en densitet av 1.29 kg/m^3

  • sourra

    Medlem
    13 december, 2010 vid 14:21

    Guy, du menar väl tvärtom? Alltså att det behövs större kite för att köra i fuktig luft än det gör i torr luft? Även fast det låter helt whacked så är ångmättad luft lättare än torr luft.

    Men om vi gör det enkelt för oss och struntar i relativ luftfuktighet och förutsätter att vi har att göra med samma gas i varmt och istället tittar på allmänna gaslagen pV=nRT, där p=Lufttryck, V=Volym, n=molmängd, R=konstant och T=temperaturen så kan vi resonera oss fram till följande:
    Lufttrycket är konstant liksom konstanten R och volymen V så alla dessa kan vi stryka. Temperaturen anges i Kelvin där 273°K = 0°C. Om vi för sakens skull jämför luft som är 5°C (dvs 278°K) med luft som är 30°C (dvs 303°K) så kan vi ställa upp följande samband:

    278*n1 = 303*n2, där n1 är antalet molekyler vid 5°C och n2 är antalet molekyler vid 30°C. Det är ju antalet molekyler som sätter vikten på luften och omkastat får vi n1=(303/278)*n2= 1,09*n2. Alltså är luften 1,09 gånger (alltså 9%) tyngre vid 5°C än vid 30°C. Fast sen var det ju det där med luftfuktigheten då… =)

  • stebe

    Medlem
    13 december, 2010 vid 14:22

    Kall luft kan innehålla mindre fukt, vatten molekyler väger mindre än luftmolekyler?!

    …och vilken effekt har lufttrycket sen då?

  • petting_4

    Medlem
    13 december, 2010 vid 14:27

    Jag var i Hurghada för 3 år sedan över jul, då visste jag inte va kitesurfing va. Det jag dock la märke till va att det blåste hela tiden. Hur mycket det blåste vet jag inte men tillräckligt för att man skulle märka det gott o väl. Nån gång under vintern kommer det ofta ca. 2 veckor helt utan vind och det är svårt att förutse när dom kommer.
    Lycka till!

  • sourra

    Medlem
    13 december, 2010 vid 15:07

    Lufttrycket får vi ju anta vara oförändrat och i vattenånga är ju t.ex. de tunga kväveatomerna med atommassa ~14 ersatta av väte med atommassa ~1. Känner du vad kul det är med Fysik A Stebe?

  • snygging

    Medlem
    14 december, 2010 vid 09:40

    Kan man inte kompensera för detta genom att skita innan då väger man ju några hekto mindre!?

  • svinet

    Medlem
    14 december, 2010 vid 10:11
    snygging;642085 wrote:
    Kan man inte kompensera för detta genom att skita innan då väger man ju några hekto mindre!?

    Asså detta löses per default. Det är ju kutym att bajsa röven av sig där nere så jag skulle nog säga att detta resonemang är orelevant….. ta en smutsig egyptier i handen och slicka på din handflata och vips har du både tryck i röv och kite ;0)

  • byguy

    Medlem
    14 december, 2010 vid 11:52

    sourra!
    Du har rätt beträffande fuktig luft. Ångans partialtryck är en del av totala trycket, som ger att ångans volym är en del av totala volymen. Däremot är inte V konstant vid tillståndsändring av gasen. Antal mol n av gasen är konstant. Beräkningen ger ändå samma resultat. Du behöver en större kite vid högre temperatur då ju volymflödet över kiten måste ses som konstant vid jämförelse. Storleken vid samma luftfuktighet blir att vid temp1 skall du ha temp1/temp2*storlek vid temp2 (OBS KELVIN). Skillnad i densitet mellan 100% luftfuktighet och torr luft vid 20 grader är ungefär 0.88%.

  • gadget

    Medlem
    15 december, 2010 vid 20:57

    Denna tråden är perfekt att läsa innan man ska somna.
    Jag läste halva Guys inlägg och somnade ståendes mot en vägg…

  • sourra

    Medlem
    15 december, 2010 vid 21:23

    Se om du kan somna joggandes också. I så fall kan vi sälja den här tråden till Astra Zeneca.

  • byguy

    Medlem
    16 december, 2010 vid 08:20

    Gadget!
    Jag förväntade mig inte att du skulle klara att läsa inlägget. Ser det som en fördel om du undviker mina inlägg då jag i så fall kan utgå från en högre kunskapsnivå.

  • aka_kalle

    Medlem
    16 december, 2010 vid 08:23

    ingen aning hur torr luften är men när jag var där i höstas var det 9 / 13 som gällde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.