Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport problem med brädfrakt, hur tusan gör man?

  • problem med brädfrakt, hur tusan gör man?

    Publicerad av andreas-f på 2 februari, 2004 vid 22:40

    Idag hade jag äntligen bestämt mig för en resa och gick således in på Big Travels i kontor Göteborg för att beställa flygbiljetter till Marocko dom två första veckorna i April. Det hela gick jättebra, det var nån kampanj på gång så biljetten skulle bara kosta 3900 kr. (KLM, till Casablanca) Den tar jag, sade jag och skulle typ precis dra kortet för att betala när tjejen i disken upplyste mig om att frakten av brädan skulle gå på 200 euro enkel resa. Oops, sade jag och hejdade mig lite, det var ju lite mer än jag hade tänkt mig.

    Vi kollade KLM, Lufthansa och Airfrance och det ungefär samma priser för alla. Såg i dom för övrigt suveräna reseberättelserna här på konfen och på VVK:s sidor att folk åkt med Brittish Airways till Marocko och då lyckats få med sig surfutrustningarna gratis, men BA flyger inte längre från Landvetter och från Arlanda fanns det heller inga resor till Marocko med BA. så vad tusan gör man? Tycker 4000 kr för att ta med sig brädan t.o.r. känns som perverst mycket pengar, helt sjukt att det ska kosta lika mycket som flygbiljetten. Ni som reser mycket, hur gör ni? Är det nån idé att själv ringa till flygbolagen och snyfta? Vågar man köpa en biljett utan att säga något om surfutrustning och sen hoppas att man kan fjäska med sig prylarna gratis vid bagageincheckningen? Kanske lite trist om man blir stoppad där bara…

    Lite trist om resplanerna spricker pga att man inte kan få med sig prylarna för ett rimligt pris. Hyra grejjer är i alla fall inget alternativ tycket jag. Kan inte alla surfare organisera något uppror mot flygbolagen? Eller starta ett eget kooperativt ägt flygbolag, endast för surfare, med lågprisflyg med fritt bagage direkt till alla bra surfspot världen över.

    /Andreas

    eddie svarade 20 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • sinclair

    Medlem
    3 februari, 2004 vid 08:09

    Jag lyckades med att komma undan med 2000 kr tur o retur på lufthansa. Jag hade allt packat i en stor boardbag och hävdade att det var en vågsurfing bräda typ longboard jag skulle ta med mig. Deras tariff är för vågsurfing brädor är lite lägre. Annars kan du chansa på att du inte behöver betala. Dyk bara upp med grejerna och hoppas på att de som checkar in prylarna är nyanställda och blir stressade och glömmer ta betalt.

  • dr-masse

    Medlem
    3 februari, 2004 vid 08:52

    Jag tycker att du skall ta kontakt med flygbolaget direkt och fråga vad de tar för en golfbag. Förklara sedan att din utrustning vare sig väger mer eller tar mer plats än två golfbagar. Detta sänkte priset radikalt för mig vid resa till Portugal (SAS, iofs).

    Går man in på KLMs sajt så kostar en cykel 20 Euro, en golfbag (15 kg), skidor eller dykutrusning går GRATIS för en med direktörskort.

    Pröva även “vågsurfingbräda”. Det har jag gjort med framgång. Jag har även checkat in en segelbag med tre segel, två master, bom, våtdräkt, förlängare, fenor, sele och lite annat som “sportutrustning”. Vid närmare fråga svarade jag “volleybollnät”… 400:- kostade det… 🙂

    Jag har sagt det förr och säger det igen – flygbolagen tror fortfarande att vindusurfingbrädor är 3.80 långa, väger 25 kilo, åtföljs av en icke delbar mast på 5 meter samt en superlång bom…

    I ditt fall skulle jag nog satsa på att packa allt i en stor boardbag och säga att det är två vågsurfingbrädor. Det verkar som om de flesta flygbolag har regler för “vågsurfingbrädor” medans “vindsurfing” behandlas helt annorlunda.

    Nämn inte ordet “vindsurfing”, är mitt tips.

    Lycka till å Surfa På!

  • andreas-f

    Medlem
    3 februari, 2004 vid 09:42

    Ok, tack för svaren. Jag ska ringa och kolla med flygbolagen och så får jag säga att det är vågsurfingbrädor och se vad dom svarar då. Annars får jag väl hoppas att det löser sig på flygplatsen, men det känns som sagt var en smula riskabelt. Är rädd för att det ska bli problem med längden (paketet blir nog 2,60 långt med emballage) men det kanske är lugnt. Just nu tänker jag en hel del elaka tankar om flygbolag och deras representanter, och jag har kommit på några ganska smärtsamma, obscena och rätt så förödmjukande saker som dom borde göra med sig själva, gärna med en surfbräda inblandad.

  • lars_k

    Medlem
    3 februari, 2004 vid 10:13

    Ring och fråga vad det kostar. Gillar du det du hör så be dem faxa över det så du har det skriftligt. Ofta är det något incheckaren måste kolla upp och det är ju stressigt. De uppskattar om du redan har gjort jobbet.
    Ta dock inte fram denna lapp förrän de börjar dilla om att det kommer att kosta extra.
    Och som Masse sa. Nämn INTE ordet windsurfing, mycket heller “surfboards”.
    Jag fick med mitt paket på 23 kg utan problem (förutom en rabiat jävel på Kastrup som skulle ha 600 Dkr för “oversize” ….).
    Jag hade iofs bara handbagage och detta paket med mej.

  • kamaaina

    Medlem
    3 februari, 2004 vid 20:08

    Bra inlaegg tycker jag.
    Jag akte till Hawaii i hostas med KLM. Jag hade av en polare innan fatt hora att det skulle kosta mig $100 en vag och det tyckte jag var ok. Saken var bara den att da var jag tvungen att anvaenda boardbagen som min ena vaska o bara ta med mig ytterligare en vaska (man far ju ta tva vaskor med sig). Naer jag ringer KLM pa Landvetter sa kostar det hux flux $350 per vaeg och da far jag bara ta 23 kg mot 32kg innan. Ja ha, det var ju kul! Jag latsas som jag inte horde vad hon sa och ringde dan darpa och da var det som innan det kostade $100 en vag upp till 32kg, men sa hon detta gaeller alla staellen utan Hawaii, da blir det $150 extra…sa $250 en vag, fortfarande for dyrt tyckte jag sa jag gick till resebyran och skulle laegga in min braeda i deras system (det maste man tydligen gora om man vill vara helt saeker att fa med sig prylarna) och sa till henne att KLM hade gett mig $100 per vag upp till 32kg for ett Kolli och hon gjorde bestaellningen, som gick igenom hos KLM. TA EN KOPIA PA DETTA GODKAENNANDE!!! Vael pa flygplatsen behovde jag inte betala en spaenn??? Sa det verkar som det haenger pa den som checkar in…. Kontenta!
    1. Om nagon ger dig ett pris du kan leva med, fa det skriftligt.
    2. Sag aldrig nagot pa flygplatsen. latsas som ingenting forraen de borjar tjata.
    3. Verkar som det e laettare att checka in surfsakerna om du e pa flyplatsen TIDIGT, jag var daer ca. 3.5h innan planet skulle ga.
    4. Sta pa dig!
    /Fredrik
    PS behovde inte betala nagot fran Hawaii och hem heller, trotts att skiten da vagde 45kg, tur?

  • andreas-f

    Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:39

    Såhär gick det:
    Biljetter är nu bokade med Lufthansa, till Casablanca 27/3 och hem 13/4. KLM:s kampanj hade såklart slutat så nu kostade deras biljetter 4800 kr, därav Lufthansa för 4500 kr. Lufthansas huvudkontor sade att det också skulle kosta 4000 kr att ta med brädan, oavsett om det var vind- eller vågsurfingbräda. Så fort väskan var längre än 1,60 (tror jag att det var) så blev det genast väldigt dyrt. Men sedan ringde jag upp incheckningen på Landvetter och dom tyckte att det lät minst sagt orimligt dyrt. Så länge brädan var registrerad innan hos flygbolaget skulle det nog inte vara några problem, bara det fanns plats och jag var ute i god tid och så. Precis som ni alla hade svarat alltså.
    Sedan skulle det också underlätta om jag bara hade väskan med brädan och inget övrigt bagage förutom handbagaget.

    Däremot hade dom en viktgräns på 20 kg i ekonomiklass, och det kanske kan bli lurigt att få ner vikten på hela paketet under den gränsen (1 bräda, 1 bom, 1 mast, 2 segel, lite vaddering och boardbag). Men blir det bara några kilo mer så kanske det inte blir så farligt dyrt, om dom nu skulle börja gnälla.

    Följdaktligen blir det så att jag får åka ut till flygplatsen och hoppas att allt löser sig där, annars får jag väl åka utan brädan och så blir det en likadan semester som förra gången jag trodde att jag skulle åka på surfresa, dvs att jag får sitta på stranden och titta på frown.gif.

    Tack för alla svar i ämnet
    /Andreas

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 09:57

    Jo, just det. Som mycket riktigt påpekats, är saker och ting det minsta oklart är det en stor fördel att vara ute tidigt. Och ofta är det ju oklarheter kring sådant här…

    Lycka till å Surfa På!

  • lars_k

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 11:42

    Så här gjorde jag för att det skulle bli lätt:
    Packade 1 bräda, 1 bom, en mast 2 segel i boardbagen.
    Bommen skruvade jag isär och la frontbeslaget i handbagaget.
    Skruvade av stropparna och la i handbagaget.
    Min boardbag vägde då 22 kg med extra vaddering.
    Mitt handbagage blev tungt, där låg våtdräkt, fenor, mastfötter etc…12 kg…
    Innan incheckning letade jag upp förvaringsboxarna. Slängde raskt in alla tunga grejer i en sån och gick till incheckningen. Ställde mej i en kö där det stod en yngre lite kille som såg lite “sportig” ut. Dock precis innan jag kom fram byttes han ut mot en äldre surgubbe. Denne rabiate jävel vägde upp 5 kg handbagage men vikt på brädan var OK. Dock för stor så det blev lite tillägg för sträckan Cph-London med SAS. Han var inne på att vi skulle betala extra för sträckan London-CPT också med south african. Men där hade vi påpassligt en utskrift från SAA-hemsidan som sa att “surfboards” tog man med sej gratis om man klarade vikten. Denna accepterade han.
    Sen gick jag och fyllde upp handbagaget med alla tunga grejjer igen och gick ombord.
    Hade jag haft mer tur i incheckningen hade det varit gratis…På hemvägen betalade jag inget extra. Så det gäller väl att ha tur.

  • marra

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 12:05

    mina kompisar tog med vågbrädor från australien i princip gratis.

    kommer inte ihåg vilket flygbolag, men de hade i alla fall ett fast pris för vågbrädor som var ganska överkommligt. men mina vänner sa att det hade skrymmande bagage och att de ville betala /kg.
    och eftersom en vågbräda inte väger mer än kanske 3kg, så blev det ett mycket förmånligare pris laugh.gif

    /martin

  • endy

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 10:19

    Kom precis tillbaka från Kapstaden och som novis på att resa med prylar var det bara att slanta upp, jag hade iofs drygt 50 kilos utrustning så då blir det lite lurigt.

    Men men man lär sig med tiden, antar jag.
    Det är nog väldigt olika mellan olika bolag, men den här nya 200 euros avgiften verkar det som de flesta anammat.

  • xavier

    Medlem
    11 februari, 2004 vid 07:34

    Enkel resa Köpenhamn – Venezuela med charter kostade 117 USD. Enligt ett email vi hade med oss från resebyrån så gällde det för en surfbräda; som med lite övertalning från min flickväns sida hade ändrats till en en bräda och obegränsad vikt (!) Så vi packade 2 brädor, 3 master, 5 segel, hängselar osv. i en trippelboardbag och hävdade att det bara rörde sig om en bräda med “tillbehör”.

    Gissa om paragrafryttaren till lättviktare bakom disken inte riktig trodde på oss! han skulle fram och lyfta… vilket han inte orkade! (*haha*)

    – 100KG!! skanderade han. ÖVERVIKT!!

    – Nej, men 50-60kg och dessutom…

    då åkte emailet fram, “obegränsad vikt” läste han och grymtade (där försvann hans provision skulle man kunna tro av ansiktsuttrycket).

    -Hmm… men ni har inte bara en bräda där fortsatte han och trodde han hade ett trumfkort.

    -Nej, det är sant, sa vi. Men det är bara en av oss som seglar (NOT!), och eftersom vi har obegränsad vikt så spelar det ingen roll, eller?

    – Hmmmm… hRRmmm… hRRRRRRmm… okej då. men det är 100kg, sa han surt

    (- Nja, 50kg är det säkert men du är så klen så att du inte ens orkar lyfta det, tänkte jag och var noga att inte tänka högt!)

    /P

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 februari, 2004 vid 20:08

    Kom hem idag efter 4 manader konstant vagsurf i Indonesien. Med oss hem hade vi alla boardbags som vagde 26kg, 35kg samt 30kg. Allting kom hem gratis hela vagen till GBG.
    Gott att folk inte orkar bry sig ibland.
    Nu ar fragan bara vad man ska gora till vardags?

  • zoolander

    Medlem
    12 februari, 2004 vid 22:07

    tja du! vart i indonesien var du? jag ska nämligen snart dit.. har därför lite frågor.
    finns där någon vind och isf hur mycket? jag ska kitea.
    mycket folk?
    vädret?
    hur mycket betalar man för billigaste skitrummet.. har hört att man kan få för en femma!
    finns där många rev? jag gillar ikke rev!
    tacksam om du svarar!

  • eddie

    Medlem
    21 februari, 2004 vid 09:18

    Jag bodde utomlands ett tag. Många av mina kollegor skickade grejor med “unackomaigned (skit i stavningen) goods”. Det är inte lika högt kilopris som övervikt. GAnska billigt var det har jag för mig. Det hela går ut på att man checkar in grjorna ett par dagar innan man skall flyga, men de flygs med samma flight som du själv. Problemet är ju kanske när man skall hem. Inte kul att checka in sina surfprylar 2 dgr innnan?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport problem med brädfrakt, hur tusan gör man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.