Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen säten och böter.

  • säten och böter.

    Publicerad av styret på 6 september, 2004 vid 18:10

    har gått runt och funderat ett tag.
    vem är det som får ta straffet och vilket blir det om man åker för många i bilen?
    det jag tänker på är att vi runt SM åkte 3 pers i framsätet på min volvo 245 eftersom det var ritkgit grisigt mycket grejer där bak.
    grejen är ju att bilen är ju reggad för fem personer men vi har bara två säten… en måste ju åka utan bälte. går det som att vi har åkt för många i bilen eller är det bara det att den som sitter i mitten är obältad? om det är det senare alternativet så är det ju personen själv som får stå för böterna men om det är att vi är för många i bilen (typ på samma sätt som att man skulle åka 6 pers i den i vanliga fall) vem får då stå för straffet och vad blir det?

    för det funkar jävligt bra att åka tre i framsätet om man inte ska åka några längre sträckor. lite jobbig känsla när man ska växla och får veva runt i krevet på mittpassageraren bara… smile.gif

    patrikol svarade 19 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • tabi

    Medlem
    7 september, 2004 vid 08:33

    Det va ju bara skönt… tyckte jag iaf! crazy.gif

  • patrikol

    Medlem
    7 september, 2004 vid 09:13

    Tycker nog du skall bry dig om hur ni ser ut när olyckan varit framme istället för böterna. Anledningen till att man inte får sitta som ni gör är att det är livsfarligt böterna är en egentligen onödig bisak. Be safe not dead!

  • styret

    Medlem
    7 september, 2004 vid 10:33

    jo jag vet, antog att man skulle få det svaret.
    Dom gånger vi har åkt så har det max handlat om någon kilometer i låga hastigheter.
    skulle ju ändå vara intressant att veta vad lagen säjer.

  • patrikol

    Medlem
    7 september, 2004 vid 10:50

    Låter bra skall höra med släkten hälften är Poliser! wink.gif

  • 11sekmeter

    Medlem
    8 september, 2004 vid 12:49

    Han som kör torskar, det är han som framför fordonet som har ansvaret för att alla är fastspända och lagarna följs.

    Fan, Styret, du har ju nyss tagit körkort och redan glömt all teori. Men du minns nog vad som stog i fjolårets surfmagazin.

  • adde

    Medlem
    8 september, 2004 vid 13:10

    Är det inte så att de som KAN ha bälte SKA ha bälte? Är man sex i bilen så behöver bara 5 ha bälte. Det sa iallafalla polisen till mina kompisar som var (inte hade) sex i bilen när de blev stoppade.

    /adde

  • 11sekmeter

    Medlem
    8 september, 2004 vid 14:38

    Det vore roligare om de hade haft sex i bilen.

  • styret

    Medlem
    8 september, 2004 vid 14:54

    för det första så är det personen utan bälte (om man åker normalt) som får böterna (om den är över 15, vilket tobbe olle och jag alla är, iallafall enligt våra födelsedatum) däremot KAN även föraren bli straffad.

    vi gick tyvär inte igenom just sitte tre där fram scenarion på körskolelektionerna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2004 vid 17:24

    Tror man får vara upp till 8st i bilen så länge inte maxvikten överstigs, alla bälten som finns används samt förarens sikt och körförmäga inte påverkas.

    /Lars

  • thelee76

    Medlem
    15 september, 2004 vid 00:36

    När jag gjorde lumpen körde vi ofta ett stort gäng i en polares van och festade på onsdagarna. För att vara på säkra sidan ringde vi polisen och hörde vad som gällde. Vi ringde till två stationer och fick lite olika svar men att par saker gäller.
    1. Inte mer än 7 passagerare och inte över maxvikten, båda har dock redan nämnts ovan.
    2. Är man tex. 3 och bilen har 3 bälten måste dessa användas. Dock fans det inget enligt de båda polisstationerna som sa att man inte får tex. ligga i bageget ett par st.

    Sen kan man ju naturligtvis torska på en lag som heter nåt i stil med trafikfarligt framförande av fordon, ungefär som vårdslöshet i trafiken.

    Tilläggas ska att jag gjorde lumpen -96 så det är ju inte purfärskt varken infon eller i minnet.

  • waterboy

    Medlem
    3 oktober, 2004 vid 17:52

    Svar till:


    När jag gjorde lumpen körde vi ofta ett stort gäng i en polares van och festade på onsdagarna. För att vara på säkra sidan ringde vi polisen och hörde vad som gällde. Vi ringde till två stationer och fick lite olika svar men att par saker gäller.
    1. Inte mer än 7 passagerare och inte över maxvikten, båda har dock redan nämnts ovan.
    2. Är man tex. 3 och bilen har 3 bälten måste dessa användas. Dock fans det inget enligt de båda polisstationerna som sa att man inte får tex. ligga i bageget ett par st.

    Sen kan man ju naturligtvis torska på en lag som heter nåt i stil med trafikfarligt framförande av fordon, ungefär som vårdslöshet i trafiken.

    Tilläggas ska att jag gjorde lumpen -96 så det är ju inte purfärskt varken infon eller i minnet.

    [/ QUOTE ]

    allt som grabben säger stämmer. min bror ringde till polisen och frgade då vi brukar vara fler i bilen när vi åker till väsjöbacken o jibbar lite!
    /Abbe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2004 vid 20:43

    Haha! Det låter ju grymt!! Men varför är då alla bilar “registrerad för max antal passagerare”?

  • lajvarn

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 09:16

    skönt å höra! åkt runt i bagaget halva sommarn. slipper man oroa sig lika mycket.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 oktober, 2004 vid 13:04

    Finns 5 bälten i bilen ska dessa användas men du kan ta med dej 15 pers i bilen bara du bälta de fem platser som har bälte och inte överstiger totalvikten på bilen .
    ALLTSÅ tunna magra personer så kan du ta med dej många i bilen

  • ulfp

    Medlem
    27 oktober, 2004 vid 16:00

    En gång i tiden körde surf-polarn en gammal folka med utrivet passagerar säte så han kunde lägga in seglen. När vi åket mellan Fårö och Visby fick man sitta på tältstol (MED BÄLTE). Blev aldrig stoppade av polisen, men många stirrade på Fårö-färjan…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen säten och böter.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.