Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad freeride och freestyle?

  • Skillnad freeride och freestyle?

    Publicerad av bladh på 17 september, 2006 vid 22:05

    Går i brädbytartankar, men kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska satsa på. Vad är egentligen de stora skillnaderna mellan en freestyle och en freeride bräda?

    Jag har en Mistral Custom Flow 278. Funderade först på att skaffa mig en lite större, typ 130 liters freeride. Men har nu börjat titta lite på freestylebrädor runt 110 liter istället. Skulle jag märka stor skillnad mellan dessa?

    Jag är på nivån att jag sätter gipparna ibland..

    :confused2:

    brutus svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • s

    Medlem
    18 september, 2006 vid 07:46

    En freestyle är till för att göra trick på medan en freeride är till för att segla fort med. Men det visste du väl redan…

    Men om man ser på det som du gör – vad skall jag välja för att freerida och utvecklas.

    Freestylens fördelar är att de planar tidigt och planar även i låg fart. De har också stropparna långt fram och långt in, du kan kliva i stropparna tidigt och plana, hoppa, fotstyra etc. Det är väldigt enkelt att segla en freestyle, även som ren nybörjare. Det har jag sett på min tjej som utvecklats otroligt bra på en freestylebräda, mycket tack vare att hon snabbt kommer i stropparna och därifrån kan få fart och slipa på tekniken.
    Fördelen är ju också att det är enkelt att lära sig trick på en freestylebräda, allt från carving 360 till avancerade switchtrick.
    Nackdelarna är att freestylebrädorna inte är snabba, för det mesta. Det finns vissa freestyle som är hyffsat snabba men inte som en freeride. Med en annan, rakare freeridefena kan man freeridea på en freestyle ganska bra, men de blir inte så snabba som en ren freeride.
    En freestyle trivs oftast inte med större segel än 6.5kvm, nästan oavsett vad tillverkarna säger så tycker jag det. Men det är klart, det är ju jag som gillar att göra trick som tycker att det blir för tungt med större segel. Om man sätter på en freeridefena och bara vill segla så kan man säkert lasta på större segel.
    En freestyle kan också var lite orolig under fötterna, det är med mening de är sådana för att de enklare skall gå att göra trick med. Men vill du frisegla och utvecklas fort, inte är så noga med att du är inte är snabbast i viken och vill lära dig lite andra trick än gippar är freestyle ett klockrent val!

    En freeride är gjord för snabb planing, snabb segling och carvande trick såsom gippar, carving 360 etc. Om man bara vill satsa på att dra fram och tillbaka är detta brädan att köpa! De brukar vara lättgippade (om de inte är jättebreda) och man kan göra vissa trick på dem också (enklare om man byter till en mer “svängig” fena).
    En freeride brukar också kunna bära större segel än en freestyle, dvs att du kan segla fortare i lättare vindar.
    En liten nackdel kan vara att man inte kan kliva bak i stropparna lika tidigt, men stropparna går ofta att justera fram (men då tappar du fartegenskaper). Dvs att du måste ha mer fart innan du kommer bak i stropparna och kan slipa på tekniken.
    Freeride brukar också vara svåra att göra hopptrick med såsom spock etc. Det beror dels på bottenform men också på fotsrtopparnas och mastfotens placering.
    Men vill man ha fart och komfortabelt segla fort med snygga gippar är detta ett riktigt bra val!

    Tja… Det var väl lite input. Fråga butiken vad de tycker i förhållande till den segling du vill ägna dig åt. Det beror ju också på var du seglar, vad du väger och vilka segel du tänker använda.

    /Staffan

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2006 vid 08:41

    Mycket bra breskrivning av Staffan. Man kan möjligen tillägga att freeridekategorin är mycket vid och angränsar både till freewave och till slalom. Dessutom finns brädor både speciellt inriktade mot att vara lättkörda (utan att för den skulle vara rena nybörjarbrädor) och brädor som är mer avancerade. Det som skiljer är t ex att de mer avancerade brädorna har stropparna längre bak och längre ut på kanten (som Staffan beskriver) och ofta en kortare rockerlinje som gör att det krävs mer teknik för att komma upp i planing. Även detaljer som lite hårdare (skarpare) kanter ökar prestandan på bekostnad av användarvänligheten.

    En nyckelrad i Staffans beskrivning är “komfortabelt segla fort”. Oavsett nivån på freeridebrädorna så är de gjorda just för detta. Även om det med rätt teknik går att pressa ut mycket fart ur en del freestylebrädor så får man inte den avslappnade och naturliga “speedställning” som en freeride kan leverera.

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2006 vid 09:30

    Vill man utvecklas åt manöverhållet så måste jag säga att en stor freestyle i många fall är en kalasbräda att träna och lära sig på. Framförallt om man är lite lättare. Vill man mest bränna runt och köra med mer tryck i grejorna är freeride det rätta valet. Dock bör man kanske undvika de mest “extrema” freestylebrädorna.

    Jag tyckte att jag kanske var lite väl radikal när jag föreslog en Joker 114 som förstabräda åt syrran, men hon är mycket nöjd och vet att hon har en bräda som hon i stort sett kan utvecklas hur mycket som helst på. Just det där med att lätt komma i stroppar samt att stora freestylebrädor är väldigt välbalanserade har varit en stor fördel. Att jag själv tycker att den är oförskämt rolig att låna, lite för ofta, är en ren bonus! Bäst att låta det vara osagt om brädtipset hade egna fördelar som en dold trojan, hon är nöjd i alla fall!

    Håller med Staffan helt i hans beskrivning – det handlar i stort sett helt om vilken typ av segling man är ute efter och hur man vill utvecklas!

    Själv vill jag ägna mig åt allt inom vindsurfing vilket gör att jag är halvusel på allt och bäst på inget. Men ROLIGT, det är det!

  • s

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:26
    dr Masse wrote:
    Själv vill jag ägna mig åt allt inom vindsurfing vilket gör att jag är halvusel på allt och bäst på inget. Men ROLIGT, det är det!

    Och du har många brädor i din surfbuss? 😀 😀
    Själv har jag sju i min ägo för tillfället… Snälla köp några av mig! 😉

    /Staffan

  • bladh

    Medlem
    18 september, 2006 vid 17:51

    Tack för hjälpen! Suveränt!

    Jag har kört på freeride brädor alltid förut, men, vore kul att utvecklas lite mer. Dock är jag ute efter lite av en kompromiss. En inte så extrem freestyle bräda helt enkelt. Har ni några tips om vilka som kan passa mig? Väger 85kg.

    Vill gärna att den ska funka fint med mitt 6.9m2.. Iom att jag inte kommer skaffa någon ytterligare större bräda så vill jag inte missa några segeldagar som jag funkar med Flowen jag har idag.

    //Martin

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2006 vid 17:54

    En stor freestylewave!!

    Kolla in brädor som RRD FSW 100 å 110, Fanatic FW 104, JP FSW 102 å 109 och liknande leksaker. Perfekt kompromiss mellan freeride och freestyle, gärna med lite våg inbakat.

    Jag gillar de som fasen.

    Surfa På!

  • bladh

    Medlem
    19 september, 2006 vid 09:04

    Ah, så freestylewave är lite åt freeridehållet då? Låter ju perfekt! Trodde att de var mer åt wave hållet.

    Bör kanske tillägga också att jag kör i rätt platta vatten ofta.

    Är det stor skillnad mellan en JP Freestyle och en JP Freestyle wave?

    /Martin

  • s

    Medlem
    19 september, 2006 vid 09:10
    bladh wrote:
    Ah, så freestylewave är lite åt freeridehållet då? Låter ju perfekt! Trodde att de var mer åt wave hållet.

    Bör kanske tillägga också att jag kör i rätt platta vatten ofta.

    Är det stor skillnad mellan en JP Freestyle och en JP Freestyle wave?

    /Martin

    Håller med Masse om att en FSW är perfekt som freeride. Speciellt de större storlekarna. De mindre är mer vågiga. Sedan kan du förändra egenskaperna med olika fenor. Vill du köra våg så sätter du på en bakåtsvängd fena.

    JP freestyle är ganska snabba (raka i rockern), så även freestylewave. Är det gamla årsmodeller du pratar om är skillnaden inte så stor alls, FS var bara lite bredare. Senare årsmodeller så är freestylen plattare och bredare som en freestyle skall vara. Vill du tricka skall du ha FS annars fungerar FSW till allt annat och lite till (vågor).

    /Staffan

  • bananen

    Medlem
    19 september, 2006 vid 14:30

    Jag hade samma bräda som dig innan, en Mistral custom flow 276 samt en liten vågbräda 78 liter, och funderade på att köra med tre brädor:
    – Behålla min gamla vågis
    – Köpa en ny större vågbräda, typ Evo runt 90 liter
    – Köpa en ny, stor freeride

    Det slutade med att jag satsade på en RRD FSW 94 istället för mistralen. Kan tyckas lite knas, eftersom jag körde ty 7.5 innan på mistralen. Meeeen, jag insåg snabbt att min nya FSW planade lika tidigt och kunde ta segel upp til 6.7. Dessutom är den helskön i alla lägen, både för manövrar och även i vågor. Jag seglar bara med vågisen om det blåser 4.2. Och visst, den är inte riktigt lika snabb kanske, men det känns helt ovisentligt nu.

    Dessutom har jag lärt mig mer iår på FSW:n än vad jag lärt mig på flera år. Framåtloopen sitter när som helst, jag har börjat försöka på volacons samt en hel del andra trick.

    Jag tror att du skall våga satsa på en freestyle betonad bräda och skita i det där med stor freeride. Du kommer inse att modernare brädor har helt andra planingsegenskaper än din gamla mistral (så uppfattade jag det ivarje fall). Jag är rätt old school och gammal gubbe (33), men har förvandlats till ett ungt lejon på min nya!

  • bladh

    Medlem
    21 september, 2006 vid 07:20

    Ok grabbar, jag är övertalad, ska börja leta freestyle bräda nu 🙂

    Tack för all hjälp och alla förklaringar!

    Siktar in mig på en freestyle, freestylewave på >105 liter. När jag tittat runt på “Köp&Sälj” har jag sett JP FS/FSW, RRD twintip, F2 Chilli/Style, Fanatic Skate. Är de bra val allihop?

    /Martin

  • canoya

    Medlem
    21 september, 2006 vid 12:44

    Brorsan har en JP Freestyle 111 som verkar funka riktigt bra även som freeride. Man kan sätta stropparna på kanten om man vill köra slalomsegling, eller med djupare fena på den också. Han har till och med testat med ca 45 cm fena och Gaastra Nitro3 8,3 kvm med gott resultat. Rätt snabb är den med. Freestyleegenskaperna har jag inte sett honom testa dock :), men de kan nog andra berätta om. (Gippa räknas inte som freestyle, väl?)

    /Håkan

  • brutus

    Medlem
    21 september, 2006 vid 13:02

    Freeridar mest (hittils) på min Skate 112, funkar utmärkt. komplettera med en större rakare fena till vilken freestyle du än väljer så funkar de flesta utom de mest extrema freestyleplankorna, som funkar dom med men känns nog förbannat långsamma…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad freeride och freestyle?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.