Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Små vågsegel, onshore eller down the line

  • Små vågsegel, onshore eller down the line

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 oktober, 2005 vid 19:32

    Ska köpa ett nytt 4.5 segel men funderar lite på om jag ska köpa ett renodlat vågsegel eller ett onshore. Kör onshore vågsegel i de lite större storlekarna men har nu börjat leta spots med bra vinkel vilket även ger bättre möjligheter för vågridning.

    Vill kunna stoppa draget när jag vågrider, vill dock inte tappa all power och höjdtagning etc som ett onshoresegel ger.

    Kanske är det bara bristfällig segelteknik vid ridningen?Hur resonerar ni och vad ska man köpa?

    judo-freddan svarade 18 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 20:18

    Jag skulle säga att epitetet onshore/sideshore inte är så aktuellt längre när det gäller vågsegel. Snarare är det olika känsla och/eller olika mycket drag som skiljer olika segel åt. Det finns segel med mycket drag som ändå är on/off (ala sideshoresegel) likaså finns det segel med mindre drag som ändå har lite konstant drag kvar hela tiden. Min poäng är att det helt enkelt är svårt att ge generella råd om att välja “sideshore” eller “onshore” om man inte vet exakt vilka segel det gäller.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 20:26

    Ok
    Misstänkte att det inte var så enkelt…
    Då formulerar jag om lite:
    Vilka segel har en påtaglig off/on känsla men ändå skapliga/bra egenskaper för “normalsurf” när man inte är på vågen?

    samt

    Finns det några märken/modeller som enbart passar downtheline hawaii segling och inte funkar särskilt bra här hemma i våra så kallade vågförhållanden?

    Tack för att ni filosoferar och tar er tid!

  • jonatan

    Medlem
    23 oktober, 2005 vid 22:19

    Det finns väl inte så många segel som är extrema, som jag förstått det. Det enda seglet jag kommer att tänka på är Hotsails Smack som ska vara lite speciellt. Inte så att det är dåligt utan att det kanske bara passar en liten skara seglare som har bra förhållanden.

    Segel som jag tycker verkar bra är Hotsails SO, Naish Session/Force och Ezzy Wave. Nu är ju jag partisk Ezzy-seglare, och det finns nog många fler segel som är bra.

    Sen är det minst lika viktigt att rigga rätt och känna efter vad man trivs med.

  • footloose

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 06:40

    Här i ligger än av de mer svår förståbara bitarna när det gäller vindsurfing utrustning.

    Detta med drag i segel. Vissa segel, säg sk on-shore, är sagda att ha mer drag.
    Ta tex NP search jämfört Zone. Search ska ha mer drag än Blade. Search sk On-Shore segel. Betyder detta att för än jämfört lika storlek genererar Search mer kraft än Zone? Ger en Zone 4.7 lika mycket kraft som en 4.5 Search enl detta resonemang?

    Eller är det bara att Search är ett segel med mer shape som ger ständig kraft medan Zone går att skota ut och att vid segling rakt fram är de lika starka på samma storlek.

    Är de jämförbara i fart på samma segelstorlek men Search känns som den ger mer kraft. confused.gif Är accelerationen snabbare på Search men toppfarten lika?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 07:30

    onshore har nog mer tävlingskänsla och bättre
    andrahandsvörde, bättre höjdtagning så onshore ger mer
    vågsegling i sverige, utomlands tar man höjd på
    swell men det finns inte i sverige.

  • tobhed

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 07:42

    Jag har både NP search & NP Kombat och det är väldigt stor skillnad på dessa. Själv kör jag search i de större storlekarna för mer fart & “power” och kombat för mer kontroll – mer köra och “leta i vågdalen”. Jag väger ca 72 kg och då är det kanske fel av mig att köra search då det har mycket drag, dock så uppskattar jag att komma iväg fort etc i lättare vindar. Smaken är ju som baken…

  • lars_k

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 07:44

    Jag kör “sideshore-segel” (Naish Session) och det är knappast så att de saknar drag när man behöver det. Och är jag underrigad brukar jag släppa lite på uthalet för mer buk och drag. Dock blir det lite drag i bakhanden i byarna då.
    Jag prioriterar vågridningen och jag tycker det är mkt värt att kunna stänga av draget. Framför allt om det är byigt, överriggat och onshore som det ofta är här i sverige. Ut tar man sej alltid, även om det kan vara lite kämpigt i rak onshore och underriggat…
    Kan tillägga att jag är ganska lätt och kör stubby. Så jag behöver inte så extremt mkt drag för att plana och ta höjd.

  • soulandradical

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 07:48

    ska tilläggas att jag väger 85 kilo. Renodlade vågsegel verkar oftare vara mer anpassade till lätta seglare, eller?
    Jag vill ha påtaglig on/off men skaplig höjdtagning samt bra övriga seglingegenskaper. Drömmen för mig är bra tryck när man skotar hem och nästan helt utan power när man rider våg.

    Andrahandsvärde etc bryr jag mig inte så mycket om, däremot måste det vara tåligt men det är ju de flesta vågsegel i de storlekarna.

  • judo-freddan

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 08:04

    Läste i Windsurfs test av 4.7or att Gaastra Manic hade av båda sakerna du nämner, d v s kontroll-mjukhet men även drag på samma gång. Ingen vetenskap i detta påstående dock. I en annan tidning står det väl en annan sak.. tongue.gif

  • ola-h

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 08:13

    Jo, ett segel typ search i 4.5 kan nog ge liknande drag som ett typ Zone i 4.7 (även om jag inte seglat just dessa segel). Dock är det rätt svårt att bara prata om drag. Det är stor skillnad ett segel som kan leverera bra bottendrag och på ett som kan leverera bra drag i mellan och övre registret (med bibehållen stabilitet).

    De flesta seglare tenderar att vilja ha segel som klarar mycket vind och är superstabila och har mycket “framhandsdrag”. För många, speciellt lite tyngre seglare, skulle det antagligen vara bättre att välja en modell med draget lite längre bak. Ett sådant segel kan ha rejält med bottendrag och dessutom ha ett typ av drag som kan hjälpa till i vågridningen (i de sega vågor vi oftast har här). Trots detta kan de ha ett bra “on/off”. Möjligen blir nackdelen att de bli mer tunghållna när det brallar i. Jag skulle säga att det Hot Sails Maui Smack som Jonatan nämner har denna karaktär och egentligen skulle passa en lite tyngre seglare bra (även om man snackar sverigevågsesgling).

    Som sagt tenderar det flesta tyngre seglare att istället välja ett mycket stabilt segel med drag och då blir det oftast så att on/off-känslan blir lite lidande, men det är mycket en fråga om att utveckla sin vågseglingstil så man klarar att ha drag hel tiden.

    Själv kör jag ett segel som kan trimmas från lite drag till medeldrag men har ett perfekt on/off och som framför allt behåller sina lysande manöveregenskaper även när man riggar stort. Med det seglet kan jag helt enkelt köra lite större om det är förhållanden sådana att jag behöver mer drag. Dessa segel har jag upp till 5.0. Sedan har jag 5.3 och upp i ett lite mjukare segel med lite mer bakhandsdrag. De är inte riktigt lika sköna överriggade på vägen ut, men ger mer (välbehövligt) lite mer bakhandsorienterat drag på en seg våg och har dessutom perfekt on/off.

  • fnassel

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 08:22

    Behöver du verkligen extremt bra drag i en 4,5 segel?
    När det blåser såpass är i mina ögon kontroll att föredra, trycket finns ju ändå förutsatt att man valt rätt segel!

    Själv har jag alltid uppskattat kontroll framför drag men har på senare år valt draget i de större storlekarna!

    /Gammelsmurfaren

  • footloose

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 08:43

    drag och kontroll behöver ju inte vara ömsesidigt uteslutande smirk.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 10:22

    Uttryckte mig nog lite klumpigt. Med kontroll menar jag förmågan att släppa ut draget fullständigt, alltså on/off-förmåga. Vågsegel med drag brukar ju sällan ha denna förmåga medans “mjuka” segel brukar ha det. Gaastrat hade tydligen båda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Små vågsegel, onshore eller down the line

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.