Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sopot i Polen

  • eddie

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 09:27

    Jag tror att du skall söka dig lie längre västerut – Hel heter en halvö där.

  • men

    Medlem
    6 augusti, 2005 vid 10:36

    Kom just tillbaka därifrån och ska nog lägga upp lite fakta därifrån snart, det får dock vänta lite för nu ska jag ut och surfa.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2005 vid 09:19

    Jag läste ett repotage i från en engelsk surftidning och de verkade vara riktigt bra i Polen.

  • men

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 21:02

    Bästa tiden att åka är Maj eller september, kom nyss tillbaka och var där två veckor under slutet av juli, hade lite tur med vinden för det blåste 10 av 14 dagar, hade 6,9 som största segel, normalt är det ganska lungt under denna period. Rekomenderar dock inte åka unde juni-augusti då det är fullt av polaker och det mesta är uppbokat, sen så är det för jävliga köer(79 kilometer tog 4 timmar och det kan var köer alla dagar alla tider). När det gäller vart man ska vara finns det tre ställen, två ligger på halvön Hel, ena som ligger i början heter Chalupy, där finns det flera enorma campingar och även massa rum att hyra ut, ska man ditt under september behöver man inte bok och priserna ligger runt 200 kr per dubbelrum i ok standard under högsäsong, lågsäsong kan man nog pruta rejält, campingarna stänger tidigare, vad gäller maten är det inte värt att laga, tre räters middag brukar gå på runt 50 kronor. Här kan man dock bara åka på platvatten då det finns pålar på andra sidan mot havet, dock är det grunt cirka 200 meter ut och väldigt platt, vad gäller uthyrning så finns det, tror dock att de stänger under senhösten och de är väldigt dyra, se upp för tjuvar och det gäller överallt. Under säsongen är 90% av gästerna windsurfare eller kitare, vindriktningarna som funkar är ost til väst dock inte med någon nordvind.

    Andra stället heter Hel, där har jag dock inte varit, vid ost vindar som det oftast blåser ska det vara lite sämre än i Chalupy där dock så har man pluset att maa både kan åka vågor och plattvatten där, faktiskt ett av Polens bästa vågställe enligt en polsk windsurfingtidning, själva turismen är mindre där på grund av att det ligger en marinbas men boende ska inte vara nåt problem där.

    Det tredje stället heer Reda och ligger inte lika långt från Gdansk. enligt det jag hört ska det var en 600 meter sanddyna som generer riktigt ba vågor på ena sidan och plattvatten på andra sidan, sandyna är cirka 10 meter bredd och under dellar av året täcks den delvis av vatten, vid väst eller ost åker man här, man byter bara sida av viken beroende om man vill ha platt eller vågor, ett riktigt bra speedstäle och enligt vissa sägner har det hålits speedtvlingar där, stället är ganska nyupptäckt så utbudet av bående är inte lika stor här än

    Hur man kommer ditt är enkelt, två färjer dagligen går från kalskrona till gdynia och varanan dag går det än färja från nynäshamn till gdansk, på högsäsong måste man nog räkna med cirka 2000 för bil plus passagerare t.o.r. fast under lågsäsong har jag till och med sätt priser på 400 kr. När ni är där köp inte spriten på båten när ni kommer av så åker ni bara till en av de tusentals stormarknaderna (får ICA MAXI se ut som småbutiker), Geant, Tesco, Real är de billigaste, där köpper ni all allkohol, ett flak starköl av bästa sort cirka 120 spänn och en liter vodka under hundralappen (och det av den goda sorten). Är man stordrickare eller tar med öl åt hela familjen så går hela resan billigare än och gå på vårt kära Systembolag.

    Det är bara se upp och titta på vädret det händer inte sällan att det under september oktober och maj har blåsit 10ms+ under två tre veckor i sträck, bara titta på windguru under Hell, just det stället funkar utmärkt från alla vindriktningarna. Ta med egna prylar är helt klart att föredra, se dock upp för tjuvarna speciellt på stormarknadsparkeringarna, minst en person ska alltid sittta i bilen, annars ryker prylarna på taket.

    Och framförallt en stor varning för trafiken, ni kommer få uppleva sådana bilmanövrar som ni aldrig tidigare skådat,

    Micke
    som nog ska dit en vecka i höst om vädret och skolan tillåter.

    ursäkta stavfelen, orkar inte rätta

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sopot i Polen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.